opel-mokka-e-4

Zůstatková hodnota elektromobilů prudce klesá: Některé jsou prakticky bezcenné

15. 7. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Elektromobily, které započaly novodobou éru elektrifikace dopravy, jsou dnes prakticky bezcenné. Jak říká Andreas Radics z konzultační agentury Berylls, nikdo se zdravým rozumem dnes nesáhne po ojetém elektromobilu. K jeho tvrzení se však přidává více odborníků. Zbytková hodnota elektromobilů je totiž problém, který zásadně odrazuje od jejich nákupu.

Zůstatková hodnota elektromobilů je stále více a více diskutovaným tématem. S jejich přibývajícím množstvím v provozu se jimi totiž začíná plnit i trh s ojetými vozidly, který naplno odhaluje realitu spojenou s poklesem jejich hodnoty. Jak se ukazuje, logicky jsou na tom nejhůře jejich první generace, proti nimž hraje hned několik negativních faktorů. Nejvýraznějšími jsou jejich věk a do určité míry i počet najetých kilometrů poukazující na počet nabíjecích cyklů trakčních akumulátorů. Právě jejich kondice rozhoduje o tom, zda má vůbec smysl ojeté elektrické auto kupovat. Jak však upozorňují mnozí odborníci, kritickým je často i malý dojezd starších elektromobilů.

“Za současných okolností nikdo se zdravým rozumem po ojetém elektromobilu nesáhne,” tvrdě hodnotí situaci Andreas Radics z německé konzultační agentury Berylls. Poukazuje přitom na fakt, že ojetá elektrická auta musí být výrazně levnější, než jejich nové ekvivalenty, což je u prvních generacích elektrických aut problém. Byly totiž extrémně drahé, jejich prodej ještě často nepodporovaly žádné dotace a dnes jsou jejich technické parametry násobně horší než u současné generaci těchto aut. Z jejich původního, už tak bídného, dojezdu se navíc po letech stal ještě menší, takže by musela být velmi levná, aby po nich někdo vůbec sáhl.

S podobným tvrzením přichází i analytická společnost Bähr & Fess Forecasts. Ta je konkrétnější a tvrdí, že u malých elektrických vozech jako VW e-up !, Škoda Citigo iV a Seat Mii klesne jejich hodnota za 5 let na 30% původní ceny. Majitel tak přijde o celých 70% hodnoty. Ostatní elektrická auta jsou na tom dokonce ještě hůře.

Automobilwoche zase uvádí příklad BMW i3 z roku 2013. Zatímco prý původně stálo 35 000 eur, dnes ho umí zákazníci s podstatně lepšími parametry jako nové koupit za 30 000 eur (i s bonusy, příklad je z Německa). Výsledkem je, že tří či čtyřleté kusy dnes mají sotva polovinu původní hodnoty.

Odborníci uznávají, že postupem času se situace trochu stabilizuje, propad hodnoty elektrických aut však bude vždy výraznější, než na jaký jsme byli zvyklí u aut se spalovacími motory. Ta se naopak stabilizovala a v některých případech jejich zůstatková hodnota v čase dokonce mírně roste. Jde zejména o modely, které již z trhu definitivně zmizely a není za ně náhrada.

Automobilwoche poukazuje i na fakt, že v Německu tak zatracovaná naftová auta si dnes drží hodnotu lépe než vozidla s modernějšími “ekologickými” technologiemi. “Pokud chcete auto, které ztratí na hodnotě nejméně, kupte si větší naftové auto nebo nějaký malý benzínový model,” doplňuje Dieter Fess z Bähr & Fess Forecasts.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/