IMAG1805

TEST BMW 335i xDrive M Performance – ŠelMa

18. 7. 2013 • BMW, Novinky, Testy

Předminulý týden se kolegové loučili s M3 e92 cestou napříč Rumunskem a hned týden na to BMW oficiálně oznámilo, že poslední M3 s označením e92 sjela z výrobní linky a tím tak udělalo tlustou čáru za brilantním vidlicovým osmiválcem a nadčasovým Bangelovským designem. Ovšem pánové z Mnichova nelenili a rozhodli se svým zákazníkům čekání na novou M3/M4 zpříjemnit uvedením doplňkového kitu pro stávající řadu 3 F30 od nově vzniklé divize M Performance.

Jak jsem už zmínil, BMW se před časem rozhodlo vyplnit vzniklou díru mezi modely divize M a ‘‘sériovými‘‘ modely vybavenými M paketem, uvedením zcela nové divize. M Performance, jak BMW tuto divizi nazvalo, se soustřeďuje zejména na sladění exteriérových a interiérových M doplňků s reálnou technikou divize M. Zde má potenciální zákazník hned dvě možnosti. Buďto využije široké nabídky M performance doplňků jako jsou chip motoru, výfuk, naladění podvozku, kola, bodykit či jiné a nebo šáhne po jednom z oficiálních M Performance modelů jako jsou M135 nebo M550d.

m33i3

Vzhledem k tomu, že řada F30 ještě stále čeká na svůj oficiální M model, tak pro nás bylo velmi příjemným překvapením, když v naší redakční garáži na týden zaparkovala 335i xDrive M Performance a my měli poprvé možnost zjistit, jak se inženýři z nově vzniklé divize popasovali s první úpravou nové trojky. Náhoda nebo možná osud (asi 3 měsíce tvrdého plánování) tomu chtěl, že jsme 335i převzali zrovna v tom samém týdnu, kdy byl plánovaný redakční výlet na horu všem motoristům zaslíbenou, Grossglockner!

Je čtvrtek odpoledne, slunce praží jako zběsilé a my vyjíždíme v doprovodu Mini GP vstříc 4dennímu dobrodružství v Alpách. Krájíme kilometry D1 a těsně před hranicemi sjíždíme na první benzinku. Zde se poprvé naplno ukazuje jev, jenž nás bude provázet celou cestu. BMW je okamžitě obsypáno hloučkem konsternovaně zírajících lidí. Vždyť není taky divu. Ostrý post Banglovský design řady F30 v kombinaci s M Performance bodykitem vypadá absolutně fantasticky. Přednímu nárazníku vévodí mohutná mřížka mezichladiče ala M3 e46, doplněna ostře tvarovanými lemy mlhovek a mohutným lízátkem, jenž je stejně jako lemy vyrobeno z karbonu. Černo-šedá linie, táhnoucí se těsně nad zlomovou hranou bočního prolisu dveří dokonale zvýrazňuje agresivitu tvarů nové 3ky a společně s mohutným černým prahem a černými 20‘‘ paprskovými koly dominuje boční části vozu. Přizvednutý zadní nárazník, doplněný o decentní difuzor s dvojící samostatných nerezových koncovek pak už jen podtrhuje celkovou agresivitu tohoto bodykitu. Jako celek pak auto připomíná přikrčenou šelmu, číhající na svou kořist.

m33i2

Nasedáme do aut a vyrážíme zpět na cestu. BMW opět dostálo svému heslu ‘‘Sheer Dreving Pleasure‘‘ a po usednutí do sportovních sedáků to pocítíte sami. Pozice řidiče za volantem je naprosto dokonalá a interiér trojky vás okamžitě obejme. Sportovní tříramenný alcantarový volant padne perfektně do ruky a jeho tloušťka je ideální. Zpracování palubní desky a interiéru je mnohem lepší než u předchozí řady. Palubní deska je kompletně měkčená a je prokládána dekorem karbonu, v kombinaci s alcantarou, jejímuž středu vévodí display systému iDrive. Přístrojová deska je vybavena dvojím druhem podsvícení (noční a denní provoz) a na středovém tunelu jsou pak umístěna tlačítka systému efficient dynamics. Jde vidět, že BMW udělalo opravdu pokrok, vzalo si k srdci rady kritiků a kladlo velký důraz na zpracování, kvalitu a celkovou ergonomii interiéru. Vše zde perfektně lícuje a i při ostřejší jízdě přes nerovnosti nic nevrže. Cestování v trojce je opravdová pohoda, a proto s úsměvem na tváři krájím kilometry rakouských dálnic a okresek až do příjezdu do cílové destinace, vesničky Uttendorf.

m33i6

Druhý den ráno už nám počasí tolik nepřálo a probudili jsme se do mlhy. Rychlá snídaně a byli jsme opět připraveni vyrazit na jedny z nejkrásnějších alpských cest v doprovodu typicky hnusného alpského počasí. Průjezd několikrát typickými alpskými vesničkami, menší honička s novým Maserati Quattroporte, poslední zastávka na benzínce, doplnění benzínu a po dalších 10 minutách jízdy jsme konečně přijeli na velkou, rozlehlou plochu s několika mýtnými branami a magickým nápisem Hochalpenstrasse.

Volím režim sport +,  jenž nastavuje podvozek na nejvyšší tvrdost, vypíná DSC a ostří reakci plynového pedálu. Převodovku dávám do sekvenčního režimu, jenž má za následek drobné odplivnutí do výfuku. Tak tohle bude sranda! Hned po průjezdu mýtnou bránou posílám plyn seznámit se s matičkou zemí a trojka mě za dunivého hromobití linoucího se z výfuku katapultuje do sedáku. Dvoukomorovým turbem Twin Scroll přeplňovaný řadový šestiválec 3.0l s výkonem 326 Hp a 400 Nm. Vás naprosto překvapí svou linearitou. Zátah je zběsilý už od spodního spektra otáček, ovšem na rozdíl od valné většiny soudobých turbomotorů neumírá ani navrchu a stále tlačí do sedáku až po hranici 6000 ot/min, doprovázen na turbomotor nezvykle ostrou zvukovou kulisou. Na stovku to s trojkou zvládne za 5,5 vteřiny, což ještě nedávno byla čísla pro M3 a při dálničním tempu 130km/h dokáže jet s přehledem za 8l. Motoru skvěle sekunduje automatická osmistupňová převodovka ZF, bez níž by byl projev 335i poloviční. Řadí stejně rychle jako dvouspojkové systémy, ale na rozdíl od nich necuká a neváhá při podřazování. Úžasná je i v manuálním režimu, kde je opravdu neuvěřitelně rychlá. V automatickém režimu je pak nemožné pocítit přeřazení a výborné odstupňování snižuje spotřebu na naprosté minimum.

m33i5

Přijíždím do první série vlásenek, následované utáhlým vracákem. Posílám trojku do zatáčky. Necelých 1700kg jde znát a já cítím, jak se auto trochu zhoupne, ale pak se zakousne do asfaltu a zatáčku projíždí s naprostou jistotou. Přepracovaný, o 20mm snížený adaptivní podvozek funguje brilantně a je skvělým kompromisem mezi opravdovým komfortem a tvrdým sportovním podvozkem. Na rozbité dálnici tlumí nerovnosti s přehledem i na 20‘‘ kolech a v režimech sport a sport + ždímá z těžké trojky v zatáčkách maximum. Díky pohonu všech kol xDrive trojka v zatáčkách drží jako přibitá a nejde skoro urvat. Bohužel je to právě pohon všech kol, jenž zabíjí i ten poslední kousek hravosti a dělá z 335i sterilní zbraň.

S BMW 335i M Performance jsme ujeli bezmála 1800km po dálnicích a rychlostních cestách a dalších 700 ostrých kilometrů v plném tempu po alpských okreskách a můžu vám s klidným svědomím říct, že největší předností tohoto auta není ani motor, ani vzhled a ani podvozek. Je to univerzálnost! Pokud máte rodinu nebo preferujete prostornější auto, pokud chcete cestovat pohodlně a zároveň si užít sportovní jízdu, pak zapomeňte na M3. 335i M Performance je přesně to, co hledáte!

m33i1

 

Plusy:

  • svalnatý design
  • perfektní  boční vedení sedadel
  • nízký posaz za volantem
  • tvar a tloušťka věnce volantu
  • vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • silný a výkonný motor s plynulým nástupem a minimální prodlevou
  • účinné brzdy
  • velký kufr
  • spotřeba
  • převovodovka

Mínusy:

  • stísněný prostor vzadu
  • nekomunikativní řízení
  • cena příplatkové výbavy

Motor
Konstrukce řadový šestiválec
Palivo benzín
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Plnění přeplňování turbodmychadlem
Uložení vpředu podélně
Zdvihový objem (cm3) 2979
Kompresní poměr 10,2:1
Vrtání x zdvih (mm) 89,6 x 84,0
Převodovka osmistupňová automatická
Poháněná kola všechna čtyři
Podvozek
Vpředu MacPherson
Vzadu pětiprvkový multilink
Brzdy vpředu 370 mm s čtyřpístkovými třmeny
Brzdy vzadu 340 mm s dvoupístkovými třmeny
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 240/326 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm) 450 v 1300 – 4600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t) 196
Nejvyšší rychlost (km/h) 250
0-100 km/h (s) 4,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,6
Objem nádrže (l) 60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4624
Šířka (mm) 1811 (2031 vč. zrcátek)
Výška (mm) 1409
Rozvor náprav (mm) 2810
Provozní hmotnost (kg) 1665
Celková hmotnost (kg) 2130
Ceny
Základní cena modelu 750 000 Kč (316i)
Základní cena test. verze 1 195 000 Kč (335i xDrive)
Cena testovaného vozu 1 702 575 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz