octavia RS

TEST Škoda Octavia RS 2.0 TSI

26. 12. 2013 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 80%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Nové RS se povedlo, perfektní mix všeho dohromady

Verdikt:

To že je nová Octavia RS velmi povedeným autem jsme si řekli už v předchozím srovnávacím článku. Tam jsme ji porovnali s obyčejnou Octavií s motorem 1.8 TSI a převodovkou DSG. Dělí je 33 kW výkonu, 100 Nm kroutícího momentu a půl vteřiny v akceleraci na 100 km/h. Výkonnové charakteristiky ale nejsou všechno, cenový rozdíl je menší než by se na první pohled mohlo zdát a po dorovnání výbav se smrskne na nepodstatný detail. Jak srovnání dopadlo se dočtete pod odkazem, níže se zaměříme pouze na variantu RS s motorem 2.0 TSI a manuální převodovkou.

Vzhled třetí generace Octavie se již stačil zažít pod kůži i masové veřejnosti a začíná zapadat do šedi každodenního provozu. Výbava RS ale zatím moc rozšířená není a decentní prvky exteriéru jako jsou agresivněji tvarovaný přední nárazník nebo pěkná litá kola jsou vítaným osvěžením. Bi-xenonové světlomety s LED prvky dodávají autu luxusní nádech a dvojitá zadní koncovka výfuku odkazuje na sportovní tradice.

Rozdíly v designu exteriéru jsou zkrátka patrné na první pohled a všimnou si jich i lidé jinak k autům slepí. Oproti minulým generacím jde jednoznačně o posun vpřed, všechny prvky do sebe pěkně zapadají a nejsou přehnaně agresivní. Pan Kabaň si za novou Octavii zaslouží pochvalu, výbava RS to jenom potvrzuje.

5

Uvnitř už tolik rozdílů nenajdeme, snad kromě sportovních sedadel se tu na první pohled nic neliší. Zpět ale k oněm sedadlům. Řidič a spolujezdec si užijí pohodlí anatomických křesel i přes nemožnost nastavit si hlavovou opěrku. Pěkně podpírají záda i nohy, zároveň ale zbytečně nesvírají a vejdou se do nich i lidé kteří nemají postavu jezdce F1. Zadní sedadla se v podstatě neliší od civilních Octavií a je zde i stejně místa pro nohy a nad hlavou.

Další drobností jsou karbonové lišty na dveřích a jinde v interiéru, při bližším prozkoumání mají spíše šachovnicový vzor a nepůsobí levně jako u jiných značek. Posledním znatelným rozdílem je volant obšitý perforovanou kůží s ergonomičtějším tvarováním a hlavně bez pitomého zploštění ve spodní části. Sportovnějších prvků by možná nemuselo být v interiéru tak poskrovnu, na druhou stranu méně je někdy více. A k tomu si můžete vybrat místo šedého prošití červené, tak co víc byste chtěli? :)

4

Celkové zpracování interiéru je podle standartů škodovky. Slícování nemá chybu a i přes nárůst podílu tvrdých plastů se uvnitř budete cítit příjemně. I zde se ale pár chybek najde, například ne úplně dokonale usazená kaplička přístrojů. Při zatlačení zespodu se celá hýbe, to je však detail a při jízdě se to nijak negativně neprojevuje. U předchozích testovaných Octavií nás trápilo vrzání od střešního okna, testované “RSo” ho však ve výbavě nemělo a tak byl na palubě klid. Pokud ho vyloženě nemusíte mít, tak se mu raději vyhněte.

To co nás na Octavii třetí generace zajímá nejvíce je chování na silnici a motor pod kapotou. Jde o přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu 162 kW a s kroutícím momentem 350 Nm. Na stovku s ním tento liftback zrychlí za 6,8 vteřiny i díky celkem nízké váze 1425 kilogramů. Volbou jednoho ze čtyřech jízdních režimů jde celkem výrazně ovlivnit chování auta.

Prvním je režim ECO a jak již název napovídá, s tímto výběrem budeme hlavně šetřit životní prostředí a naše peněženky. Aktivují se zde obvyklé procedury jako línější odezva na plyn, stažení výkonu klimatizace atd. Zkrátka v okamžiku kdy vám jde jenom o to přesunout se z bodu A do bodu B, zapnete ECO a spoříte benzín na aktivnější chvíle.

Druhý a pro mě celkem zbytečný a nepochopitelný je režim Normal. Je přesně takový jak zní – průměrný. Všechno se nastaví někam doprostřed a z vašeho “sporťáku” ja najednou obyčejná Octavie. Víc snad ani nemá cenu psát. Zábava přichází až s režimem Sport.

3

Po jeho výběru si okamžitě všimnete ztuhnutí posilovače řízení. Druhou a třetí změnu zaznamenáte po šlápnutí na plyn. Jednak je jeho reakce najednou podstatně ostřejší, ale hlavně vás do uší praští rykot závodního motoru. Zvenku se ale nic neděje, zvuk je generován uměle a posílán do reproduktorů auta. Téměř každý pasažér za dobu testu byl ale docela pozitivní ohledně výsledku. Čekal jsem více negativních názorů, povětšinou to však vykouzlilo úsměv na tváři a každý chtěl hned slyšet jak to zní pod plným plynem. Ano je to úplná zbytečnost a lidi bez smyslu pro humor to bude otravovat, ti ostatní se ale budou bavit a nebudou to brát moc vážně.

A kdyby jste to přeci jenom nemohli vydržet a přesto se nechtěli vzdát sportovní jízdy, je tu ještě poslední možnost – mód Individual. S tím si nastavíte chování vozu přesně podle svých představ včetně možnosti vypnutí nebo zapnutí onoho zvukového šidítka. Tímhle si škodovka určitě zachránila kůži u několika zájemců. Příjemnou vlastností je také zachování posledního zvoleného jízdního režimu po opětovném nastartování auta. Pokud jste přijeli domů v režimu Sport a další den ráno znovu nastartujete, Sport zůstane stále zapnutý a vy můžete vyrazit do práce v kouři spálených pneumatik. Režim Start/Stop se ale aktivuje po každém nastartování a také při změně jízdního režimu, tomuto se prostě nevyhnete.

6

A jak to teda jezdí? V rámci svých sester nadprůměrně. Sportovní podvozek se podařilo naladit velmi schopně a i přes svou tuhost není nepohodlný. V zatáčkách se při pozemských rychlostech skoro nenaklání a drží i při skákání přes nerovnosti. Potěší možnost úplně vypnout stabilizační systémy a nechat při akceleraci nebo průjezdu zatáčkou prokluzovat jedno z poháněných kol. Na testovaném autě byly nasazany menší z nabízených kol o průměru 18 palců. V nabídce jsou ještě za směšný příplatek o palec větší, nevidím v nich ale žádný praktický přínos a auto s nimi určitě zbytečně ztvrdne, nehledě na vyšší cenu pneumatik.

Motor táhne v širokém spektru otáček až do maxima výkonu v 6200 otáčkách. Nemá sice výraznou špičku a úplně nahoře trochu umře, je to ale daň za velký rozsah použitelných otáček a zátah již od těch nízkých. Jedno turbo je holt jedno turbo i kdyby se lopatky točili o 360 stupňů.

Spotřeba jde udržet na velmi rozumných hodnotách, tedy pokud se vaše pravá noha udží v co nejvzpřímenější poloze. Na dálnici si při 110 km/h vezme okolo 6,5 litru na 100 km, při 130 km/h okolo 7,5 až 8 litrů a na okreskách je stropem počet číslic na displeji palubního počítače. Ve městě počítejte s hodnotou okolo 8,5 litru. velmi dobrým kamarádem bude váš nejbližší pumpař. Ne snad kvůli vysoké spotřebě, viníkem bude nádrž o objemu pouhých 50 litrů, tady to chtělo alespoň 10 litrů přidat Škodo!

Ještě stručně o adaptivním tempomatu, kterým bylo vybaveno testované auto. Má trochu jiný radar než vozy s automatickou převodovkou, funguje však úplně stejně. Zkrátka si nastavíte rychlost, vzdálenost od před vámi jedoucího vozidla a pak už jenom držíte volant. Napsal jsem to trochu zjednodušeně, v postatě je to ale pravda. Musíte samozřejmě stále dávat pozor na okolní provoz a hlavně na střelce co se rádi po předjetí zařadí 5 cm před vás. V tom případě radar nereaguje a musíte si přibrzdit sami, tak bacha.

7

Cenové srovnání s Octavii 1.8 TSI jsem si dovolil sepsat v předchozím článku a jasně z něj vyplývá, že RS je koupí desetiletí v oblasti nižší střední třídy u škodovky. Finanční rozestup je po dovybavení na stejnou úroveň minimální a výše příplatků překvapivě nízká. Spolu s vydařeným naladěním podvozku a výkonným motorem jde o jasnou volbu v portfoliu značky v této kategorii, 1.8 TSI v podstatě ztrácí smysl pokud si do ní chcete něco přikoupit. Jestli jste nad RS s benzínovým motorem přemýšleli, neváhejte a běžte do ní.

Plusy

  • Dobrá cena
  • Naladění podvozku
  • Řazení

Mínusy

  • Malá nádrž
  • Pro někoho uměly zvuk motoru

 

TECHNICKÉ ÚDAJE – Škoda Octavia RS 2.0 TSI
Motor: 1984 ccm, čtyřválec, benzínový
Max. výkon: 165 kW při 4500 ot./min.
Max. točivý moment: 350 Nm při 1500-4400 ot./min.
0 – 100 km/h: 6,8 s
Nejvyšší rychlost: 244 km/h
Průměrná spotřeba: 8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1425 kg
Poháněná náprava: přední
Cena základní verze: 629 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:   820 700 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz