IMG_9731

TEST Ford Kuga 1.6 EcoBoost Trend Edition

11. 12. 2014 • FORD, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 90%

Podvozek: 90%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

Za cenu 530 000 Kč najdete na trhu jen těžko podobně vybavený, dobře zpracovaný a stejně příjemně jezdící vůz. Je pohodlný, praktický, a když chcete, tak si ho i užijete. Výtka putuje jen k modrému podsvícení interiéru a lehce by se mohla snížit spotřeba.

Verdikt:

Ford Kuga při svém představení v roce 2008 způsobil docela velký rozruch. Auto se díky svým novým, baculatým tvarům okamžitě stalo oblíbencem a středem pozornosti v kategorii městských crossoverů a SUV. Koncem roku 2013 na něho navázal nový Ford Kuga druhé generace, který nás velice mile překvapil.

Na test jsme dostali základní model Trend s náhonem na přední kola ve zpestřené edici Trend Edition. Hned při prvním setkání jsem byl velice mile překvapen. Pokud si totiž vezmete 90% vozů v základní motorizaci a výbavě, dostanete slabý, někdy i užraný motor, oškubaný interiér a celkově ne moc dobrým dojmem působící auto. Jenže jak se dozvíte níže, tady je to vše úplně jinak.

Kuga druhé generace oproti svému předchůdci narostla do všech směrů. Nárůst je znát hlavně na délce, díky které je nyní v zavazadlovém prostoru místo až na 456 litrů nákladu. Na dravosti a líbivosti vzhledu přispívají i tři pakety, které dostanete ve výbavě Trend Edition. Jedná se o pakety Style Plus, City a Winter. Ve výbavě s pakety objevíte 17‘ palcová litá kola, střešní lyžiny, tónovaná zadní skla, zrcátka v barvě vozu s integrovanými blinkry, elekricky vyhřívaná a sklopná zrcátka (vždy při zamknutí zaparkovaného vozu), parkovací čidla vzadu, ostřikovače světlometů, vyhřívané ostřikovače čelního skla, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná sedadla, automatická dvouzónová klimatizace, bezklíčové startování, tempomat a multifunkční volant, který v základu u moc aut nenajdete. Protáhlé světlomety, úzký pasek mřížky chladiče mezi světlomety, nízko položená druhá, větší mřížka chladiče, vše, až na prahy v barvě vozu. Dvě líbivé koncovky výfuku. Celkově auto působí dražším dojmem, než opravdu stojí a hlavně nevypadá nudně, ale dynamicky a docela agresivně.

kuga4

Po nasednutí Vás překvapí sice dobře zpracovaná, ale ne příliš líbivá palubní deska. Možná by líbivá byla, ale ubírá jí modré podsvícení, které už prostě vypadá zastarale. Ovládání rádia a systému je tak nějak normální, neurazí, ale ani neoslní. Sedadla nejsou tak měkká, jak bývalo u Fordu dříve zvykem, to je výhodou hlavně při delších trasách, po kterých Vás tak nebudou bolet záda. Sedadla jsou poměrně úzká, ale po chvíli si na ně zvyknete a budou Vám dobrým společníkem. Lepší pozice za volantem se hledá sice trochu hůře než u konkurence, ale nakonec ji najdete, lepší pozici za volantem nabízí Mazda CX-5. Vše Vám ale nakonec vynahradí prostorná a vzdušná kabina a dobré uspořádání ovládacích prvků.

Multifunkční volant se ovládá příjemně a není na něm otočné kolečko na ovládání hlasitosti (místo něj jsou zde umístěny dvě tlačítka), o které v každém druhém autě při prudším a rychlejším zatočením zavádíte a vzbudíte dítě na zadních sedadlech, které jste hodinu pracně uspávali. Zadní sedadla jsou docela prostorná a díky několika polohám sklopení opěradel si můžete objem zavazadlového prostoru ještě zvětšit a přizpůsobit. Automatické dvouzónové klimatizaci nemám co vytknout. Vyhřívání sedadel si nastavujete otočným kolečkem na středovém panelu, takže vždycky nastavíte vyhovující teplotu. Například konkurenční Honda CR-V má jen tři volitelné možnosti vyhřívání sedadla. Takže ne příliš moderní design interiéru můžeme prominout navzdory funkčnosti a kvalitě zpracování, i když i na to modré podsvícení si časem zvyknete.

kuga3

Po nastartování tlačítkem vedle volantu skoro nic neuslyšíte. Motor se usadí na tichém volnoběhu. Po pár minutách jízdy auto ukazuje, že není jen dalším obyčejným a nudným SUV/crossoverem. Přeplňovaný 110-ti kilowatový respektive 150-ti koňový motor o objemu 1.6 litru slušně táhne už pod hranicí dvou tisíc otáček a chuť po točení mu neschází. Reakce na plyn jsou na přeplňovaný motor taktéž slušné, takže v tomto ohledu autu není co vytknout. Při klidné jízdě Vás ukazatel řazení stále upozorňuje, že chce vyšší rychlostní stupeň. Na benzínový motor mi přijde až nenormální, jak nízké otáčky auto chce. Při městské rychlosti ukazuje pětku, a jakmile ji zařadíte, tak otáčky klesnou někde k 1 100 – 1 200 otáčkám. Možná tak lehce snížíte spotřebu, ale auto prostě zní a zvukem motoru žadoní, že chce nižší rychlostní stupeň a točit trochu více. I když s tou spotřebou, pokud totiž auto hodně ‘‘dusíte‘‘, tak řídící jednotka je nucena obohatit vstřikovanou směs do válce a tím pádem spotřebu ještě navýšíte.

Takže motor je kultivovaný, skvěle odhlučněný, docela výkonný a hbitě reaguje na vaši pravou nohu. Nějaké mínus tohoto motoru? Ano, jistě jste si všimnuli, že jsem zatím nezmiňoval spotřebu. Ať jsem řadil podle ukazatele nebo sebe, svou kombinovanou spotřebu jsem nedokázal dostat pod 8 a půl litru. To je oproti papírovým šesti docela rozdíl. Nejspíš je to tím, že testovaný exemplář měl najeto těsně pod 500 km a není tak ještě zajetý. Po zajetí se možná dostanete o nějaký ten litřík níže, taky kdo by opravdu uvěřil, že takto velké a tunu a půl vážící SUV bude ‘‘žrát‘‘ jen 6 litrů.

kuga2

Podvozek je pohodlný a dobře drží i na rozbitých českých silnicích. Překvapilo mě hlavně řízení, které je například vedle Škody Yeti mnohem více řidičské a méně přeposilované. Většině maminkám, které v tomto autě budou vozit děti do školy a na tréninky to bude jedno, ale mě jako motoristického fanouška to potěšilo. Jakmile odvezete své děti, vysadíte manželku na nákup v Kauflandu a půjdete se projet, tak poznáte ten základní rozdíl oproti většině městských SUV. Kuga se při dynamičtější a rychlejší jízdě prostě nechová jako crossover nebo středně velké SUV.

Řízení tohoto auta působí spíše dojmem trochu většího a silnějšího hatchbacku, což se mi opravdu líbí! Absence pohonu 4×4 je znát pouze při svižnější jízdě na mokru nebo na sněhu, což jsme neměli možnost vyzkoušet. Ano, pokud dáte na první nebo druhý rychlostní stupeň nohu na podlahu, přední kola proklouznou a volant se začne kroutit, ale toto ve svém životě nezkusí 99% zákazníků, kteří si chtějí koupit rodinné SUV, takže je to vlastně jedno. A ten, kdo bydlí v horách nebo někde na samotě si buď připlatí pohon 4×4, nebo prostě jednodušeji nebude kupovat městský rodinný vůz na zdviženém podvozku.

kuga1

Při závěrečném shrnutí nenacházím ve směs žádné nějak výrazné mínusy, teda kromě spotřeby, která snad po zajetí ještě klesne. Auto působí příjemným a přátelským dojmem. Za cenu 530 000 korun jen těžko najdete podobně vybavený a stejně dobře jezdící vůz. Ano, má i své mouchy v podobě vzhledu a podsvícení interiéru, ale okamžitě Vám to vynahradí svou použitelností. Řidičsky i zpracováním ho překonává snad pouze Mazda CX-5, jenže ta stojí ve stejné výbavě o více jak 100 000 korun více, a to je pro normálně pracujícího člověka, který chce praktické rodinné vozidlo hodně velký rozdíl.

Plusy

  • Praktičnost
  • Kultivovanost a výkon motoru
  • Odhlučnění
  • Podvozek
  • Řízení
  • Cena

Mínusy

  • Lacině vypadající palubní deska
  • Vyšší spotřeba benzínu

 

Technické specifikace

Motor: přeplňovaný čtyřválec 1.6 EcoBoost

Výkon: 110 kW / 150 koní v 5 700 ot/min

Točivý moment: 240 Nm v 1 600 – 4 000 ot/min

Udávaná spotřeba: lehce přes 6 litrů

Naše spotřeba: 8.5 – 9 litrů

Emise CO2: 154 g

Maximální rychlost: 195 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9.7 sekundy

Zavazadlový prostor: 456/1 653 litrů

Objem nádrže: 60 litrů

Pohotovostní hmotnost: 1 580 kg

Nosnost: 520 kg

Rozměr pneumatik: 235/55 R17

Délka:  4 524 mm

Šířka: 1 838 mm

Výška: 1 701 mm

Rozvor: 2 690 mm

Rozchod: 1 563 mm vpředu

Rozchod: 1 562 mm vzadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz