fea

Test Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI Evo. Proč už není o MPV zájem?

11. 3. 2019 • Novinky, Testy, VW

Motor: 85%

Převodovka: 90%

Podvozek: 85%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 95%

Volkswagen Golf Sportsvan by měl vyplňovat mezeru mezi klasickým Golfem a Touranem, přičemž prodejce vám ho nabídne i jako jistou alternativu ke Golfu Variant, který má jen o něco větší zavazadelník. Jsem si však jistý, že cílová skupina je docela jiná.

Verdikt:

Pokud vám automobil z pohledu jízdních vlastností nic neříká a zajímate se především o praktickou stránku věci, zaujme vás Sportsvan víc než klasický Golf. Pojďme si jeho osobnost rozebrat v dnešním testu. Golf Sportsvan se na našem trhu etabloval už koncem roku 2014. Jeho původ však sahá ještě mnohem hlouběji. Konkrétně až do roku 2004. Tehdy totiž Volkswagen poprvé představil automobil, který si z klasického Golfu vzal všechny základní ingredience, ale navrch do balíčku přimíchal i větší dávku praktičnosti připomínající vozy MPV. Auto se jménem Golf Plus jistě dobře znáte, a i když se u nás moc dobře neprodávalo, na trhu vydrželo opravdu dlouho.

Ve Wolfsburgu však po deseti letech jasně viděli, že už jen slabě plápolající hvězda potřebuje do žil nalít vroucí krev. A tak s novou generací změnili i jméno. Z Plusu na Sportsvan. No a nyní před sebou máme Sportsvan po modernizaci. Tolik k původu auta.

golf7

Kam míří?

A na koho Sportsvan cílí? Měly by to být především mladé rodiny a starší lidé s vnoučaty. To ostatně potvrzuje také dvojice výklopných stolečků vzadu, nebo výše posazená sedadla, na která si člověk musí chvíli zvykat. Golf Sportsvan by pak v hierarchii koncernu měl vyplňovat mezeru mezi klasickým Golfem a Touranem, který nabízí už podstatně více prostoru. Sportsvan by si ale zároveň mohly oblíbit také ženy, protože je z něj díky velkým oknům dobře vidět, takže se s ním i lépe parkuje. A nyní už k samotnému autu.

Možná že vám úvodní odstavce připadají strohé a trochu bez emocí. Jenomže on je takový i sám Sportsvan. Už od prvního dojmu naplno dokládá svoji příslušnost ke koncernu Volkswagen. Nesnaží se vás nijak zaujmout. Nezdobí ho zbytečné kudrlinky a je prostě sám sebou. Geometricky přesný a důkladně promyšlený.

Narovinu se přiznám. Neumím si představit, že by třeba automobilky Opel nebo Hyundai vytvořily podobného kočkopsa, který by dopadl ještě takhle dobře. Který by nepůsobil jako slátanina dvou neslučitelných světů. Který by se člověku před třicítkou mohl dokonce začít líbit… Volkswagen Golf Sportsvan ale tuto kombinaci ustál a zvládá u toho vypadat ještě lépe než kdy dřív. V porovnání s klasickým Golfem bych sice nad favoritem neváhal ani vteřinu, ale pochopím každého, kdo řekne, že se mu tohle auto líbí.

golf5

Krátké srovnání s hlavním konkurentem

A vlastně mě napadá pouze jediný stroj, který je v daném segmentu natolik úspěšný, že stojí za řeč. Jde o Mercedes třídy B. O Mercedes, který Sportsvanu konkuruje možná víc, než byste čekali. Pohled do ceníku totiž odhaluje, že rozdíl mezi testovanou výbavou Highline s daným motorem, (690 900 Kč) a podobně silným Mercedesem B 200 jen o pár drobných přesahuje 20 000 Kč (669 130 Kč). A pozor, ve prospěch Mercedesu!

Nutno však jedním dechem dodat, že výbava testovaného Volkswagenu – Highline už obsahuje celou řádku výbavových prvků, které si budete v Mercedesu muset ještě dokoupit, a že verze B 200 je dodávána pouze s manuální převodovkou, zatímco motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW nedostanete jinak než s DSG.

Za volantem

V interiéru není na první pohled o mnoho víc místa než v nižším Golfu. Stačí se ale posadit, a okamžitě cítíte rozdíly. Už jsem psal o vyšším posedu, který bude především dříve narozeným zákazníkům vyhovovat. Díky němu má však člověk více prostoru také v oblasti ramen. Podléné místo potom plně vyhovuje zaměření auta, kdy je schopno bez problému odvézt čtveřici dospělých i se zavazadly.

golf2

Skoro jako Variant

Pod pátými dveřmi se ukrývá prostor s udávaným objemem 500 litrů, který můžete používat i ve zmenšené podobě s naprosto rovnou podlahou. Zadní lavici jde navíc podélné posouvat o 180 milimetrů, což je praktické třeba v případě, kdy na zadních místech sedávají opravdu jen děti, takže si lavici šoupnete vpřed, zvětšíte zavazadelník až na 590 litrů, a vaše ratolesti navíc lépe dosáhnou na zmiňované jídelní stolečky. A pokud by někdo potřeboval, dá se u zadních opěradel polohovat také sklon. Kabina je jako již tradičně velmi kvalitní, a i když v některých partiích (výplně dveří, ozdobné lišty) působí přece jen trochu víc plastově, rozhodně vás, dokonce ani s ohledem na pořizovací cenu, neurazí.

golf3

Dva čudlíky? Díky za ně!

Nyní mi odpusťte, že nebudu vypisovat jednotlivé velikosti dotykových displejů infotainmentu podle výbav a zmiňovat jejich odlišnosti. Jsem si jistý, že informační katalog si v případě zájmu umí každý přečíst sám. Mou úlohou je, abych vám popsal pocity a dojmy z užívání vozu. Takže tady jsou.

Skleněný displej infotainmentu? Opravdová pecka. A to v autě ani nebyl vrcholný multimediální systém s tím největším displejem. Jenomže víte co? Vy ho ani nechcete. Střední rádio s menším displejem má totiž pořád alespoň dva otočné ovladače pro ovládání hlasitosti a listování v menu. A tak není potřeba neustále opatlávat displej.

Dost bylo nudných řečí, jdeme jezdit!

Sportsvan působí už od prvních metrů lehkonoze a svěže. Má velmi čilý a agilní podvozek, který mě za celou dobu nezklamal. A to na jakémkoliv povrchu a za kterýchkoliv podmínek. Mohlo být sucho, mohly padat trakaře, mohla to být D1, anebo cesta svou hladkostí přípomínající dětskou prdelku, Sportsvan to pokaždé zvládal na výbornou. Adaptivní podvozek za zhruba 29 tisíc korun je jednou z věcí, kterou bych jako prodejce bez váhání nutil každému, kdo si pro Sportsvan přijde. Rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou totiž naprosto zásadní a jsou mnohem citelnější než v klasickém Golfu.

golf6

Geny GTI? Ale notak…

Zatímco v Comfortu se Sportsvan nádherně uvolní a hladce se přenáší přes většinu nerovností skoro jako SUV Tiguan, ve sportovním režimu se auto citelně stáhne, přitvrdí, a dokáže těžit maximum z pevného a tuhého skeletu. Až se mi z paměti derou myšlenky na Golf GTI 5. generace, který jsem donedávna často řídil. Ale notak… No… Já vím… Nehodí se to. Ale prostě vám nechci lhát! Následující věta bude v textu působit jako pěst na oko, ale… Nic, jdu na to. Sportsvan mi svou agilitou pětkové GTI v jistých momentech prostě připomíná. Omlouvám se, je to tak.

Díky lehkému benzinovému motoru nad přední nápravou (ještě se k němu dostanu) je auto totiž až překvapivým způsobem agilní a v kombinaci s o maličko vyšším těžištěm má nádherně stáčivou záď, která nadále ještě podněcuje chuť celého stroje zatáčet. A právě to je chování pětkového GTI. Je opravdu až k nevíře, že Sportsvan dokáže takto jezdit, když přitom na parkovišti vypadá jako nakopnutá kozička. Hodně klame tělem.

Rychle se Sportsvanem? Sci-fi jen pro nezasvěcené

Kde naopak ztrácí, jsou výjezdy a samozřejmě řízení. Modulovatelnost výkonu při rozjezdech je ve sportovním režimu, kdy se krátí dráha plynu, tristní (v komfortním režimu pouze průměrná), a vzhledem k slabší trakci předních kol dochází často k brzké aktivaci ESC a úbytku výkonu (a při omezení ESC k zbytečnému protáčení předních kol). A řízení? Není úplně bez citu a dokonce nepatří k úplně pomalým, nicméně do děje vás samo sebou nevtáhne.

golf4

Ale je nutné si znovu připomenout, že se tu nebavíme o žádném zábavně postaveném stroji. A na svůj rodokmen je Sportsvan opravdu velmi schopným autem, kterému na jistých typech technických silnic nebudou stíhat ani mnohem silnější auta. To kdyby si ty mladší rodiny, anebo babičky a dědečkové chtěli zasportovat. Takže ze světa sci-fi zpět na zem…

Nafta patří do kamen? Možná bych ji zvážil

Spotřeba. Základní stavební kámen každého rodinného auta. V tomto případě by ale kamenná zeď nebyla moc vysoká. Konkrétně mnou testované auto totiž nebylo v průběhu testu schopno po městě jezdit za méně než 8-9 litrů na 100 kilometrů. Samozřejmě že za městem už byla situace lepší, i tak se ale bavíme o číslech, která nejsou s papírovými údaji ani ve vzdálené shodě. Dostat se pod 7 je už totiž docela umění, a v reálném v provozu, kde se lidé na úseku s devadesátkou šourají sotva sedmdesát, je docílení nízké spotřeby paliva a zároveň rozumného dojezdového času rovno čistému šarlatánství.

Ne, motor 1.5 TSI Evo prostě žere jako smyslů zbavený a přesvědčil jsem se o tom už po několikáté. Verze 96 kW je na tom prý o hodně lépe (rád vyzkouším), ale varianta s výkonem 110 kW si v kombinaci se skvělou sedmistupňovou převodovkou DSG dopřávala v mém případě skutečně královská sousta. A to ve výsledku znamenalo, že 50litrová nádrž vystačila v příměstském provozu reálně na zhruba 500 kilometrů.

Shrnutí

Pokud jsem vám trochu vzal iluze, tak se za kruté řádky ohledně spotřeby motoru omlouvám, ale přece to nechcete zjistit až v momentě, kdy bude pozdě. Pojďme na závěr.

Golf Sportsvan mi zpočátku nedával moc smysl. Modernizace mu ale zejména po vzhledové stránce prospěla, takže auto prokouklo. V nabídce příplatkové výbavy se pak objevily i prvky, které by člověk čekal opravdu spíše jen v Passatu (FullLED světlometry s vyřezáváním, kompletní armáda jízdních asistentů, apod.). A to jsou opět body k dobru.

golf1

Volkswagen Golf Sportsvan by měl vyplňovat mezeru mezi klasickým Golfem a Touranem, přičemž prodejce vám ho nabídne i jako jistou alternativu ke Golfu Variant, který má jen o něco větší zavazadelník. Jsem si však jistý, že cílová skupina je docela jiná. Cílová skupina ocení především vyšší posed a snadnější manipulaci s autem díky skvělému výhledu. Cílová skupina ocení, že v autě, které na to rozhodně nevypadá, může odvézt ohromnou spoustu věcí a nemít přítom kombi. A konečně – cílová skupina ocení, že na trhu ještě stále existuje automobil, který se nepodvolil skutečně až patetické módě SUV a zůstal takovým, jakým chce být už od počátku. A toho si na něm cením i já.

Golf Sportsvan ale zároveň není automobilem, který by s sebou přinášel jen samé plusy. Ano, od původního originálu si vzal to nejlepší, avšak s přidáním praktických ingrediencí muselo několik ostatních z kola ven. Není proto tak tichý, je samozřejmě i náchylnější na boční vítr a na rozbitých cestách nechává pracovat hlavně své chytré tlumiče, ovšem rázy od kol už neabsorbuje tak dobře jako klasický Golf.
Ale jinak? Ačkoliv se mně osobně možná tolik nelíbí, bez debaty pochopím každého, kdo si ho zvolí raději než originál. Jeho existence má totiž opravdový smysl.

Plusy

Variabilita vnitřního prostoru
Množství příplatkové výbavy
Agilní jízdní vlastnosti
Velmi schopný podvozek
Kvalitní zpracování

Mínusy

Vyšší hluk od kol
Vyšší spotřeba paliva
Vyšší pořizovací cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz