cover

Herní dojmy: Assetto Corsa

18. 11. 2013 • Novinky, Zajímavosti

Jen velmi zřídka mluvíme na našem webu o herních titulech, týkajících se aut. Přesto je tento formát herní zábavy s automobily neodmyslitelně spjat a vývojáři se již dekády snaží zprostředkovat zážitek z jízdy buď co nejvěrnější, nebo co možná technicky nejpropracovanější. Málokdy se bohužel povede přinést hru/simulátor, který by exceloval ve všech ohledech naráz.

Assetto Corsa je titul, prezentující sám sebe jako závodní simulátor nové generace. Myšlenky o příliš troufalém tvrzení se rozplynou při prvním pohledu na trailer, kde zaujmou exkluzivně propracované modely aut v čele s řidičskými klenoty jako KTM X-Bow, BMW M3 E30 nebo Ferrari 458 Italia. Vše licencované, ověnčené reálnými čísly a měřeními a především, absolutně strhujícími modely a detailním zpracováním.

1

Do ruky mi přistála verze v současnosti dostupná v herní službě Steam, tedy Early Access s dohromady deseti auty a pěti tratěmi. V testovací sestavě se kromě PC, které splňovalo minimální nároky, ale ani zdaleka nedosahovalo těch doporučených, nacházel ještě Logitech G25. Tedy herní volant s rozsahem 900 stupňů, plnohodnotnou řadící pákou, třemi pedály a velmi silnou zpětnou odezvou Force Feedback.

Po chvíli kochání, studování nastavení a prohlížení si aut v Showroom módu, skáču na rozježděnou do Fiatu 500 Abarth. Stejně jako všechny simulátory, nabízí i AC kompletní nastavení vozidla, avšak vždycky jen úměrně zvolenému typu. Abarth tak má plně nastavitelný podvozek, ale logicky, vzhledem k pevným aerodynamickým prvkům, postrádá možnost jejich nastavení a stejně zapovězené zůstává i nastavení převodovky.

3

Vyrážím na trať. Spojka, ač analogová bohužel neumožňuje rozjezd jako s klasickým autem, vše je doprovázeno buď cukáním nebo zbytečně vysokými otáčkami. Nicméně následné řazení (které vždy vyžaduje spojku nebo se kromě motoru v omezovači ozvou i řvoucí synchrony) již probíhá hladce. Obrovské plus patří vymakanému Force Feedbacku. Abarth coby předokolka výrazně tahá za volant a každé zatahání je cítit. Krom toho jsou zde samozřejmě vibrace do volantu při nerovnostech a celková odezva od řízení. Ta se potom výrazně liší třeba právě u Abarthu nebo u M3 E30, starší M3 coby čistě řidičské auto dá znát o každém virtuálním kamínku na trati a řídit jí je o dost větší zážitek.

Auto se na trati chová tak, jak bych to očekával a po chvíli hraní zkouším i první drifty. Snad poprvé ve hře má řidič animovaný pohyb rukou po volantu, takže po chvíli ručkujeme v utažených zatáčkách oba. Jen nevím, jestli se lépe bavím já nebo on. Moje snažení je odměňováno realistickým kouřem od gum, označkovaným asfaltem s perfektní texturou a samozřejmě adekvátním zvukem. I zvuková kulisa je u jednotlivých modelů dovedená k dokonalosti a tak nevím, jestli se mám dřív kochat M3 prskající do výfuku při odstavení plynu, nebo řvoucím osmiválcem formule Lotus Type 49.

2

Mimo samotnou hratelnost a fyziku šlo AC v realističnosti ještě kousek dál oproti všem ostatním. Jelikož mám volant s plnohodnotnou kulisou a zároveň pádly pod volantem, o tom jak budu řadit, rozhoduje samotný výběr auta. M3 E92, která je ve hře výhradně s DCT převodovkou, nutí hráče řadit pod volantem (a stejně při tom dost hloupě využívat spojku při rozjezdech). Je to zajímavé řešení a kdyby si autoři dali ještě tu práci udělat interiéry s oběma převodovkami a možností výběru, bylo by to naprosto dokonalé.

Assetto Corsa mě osobně nadchla. Svoje rivaly zabuší do země hlavně obdivuhodnou grafikou, detaily exteriérů i interiéru vozů, zvukem a hlavně stále ještě lidskou tváří. Právě tu mnohé hardcore simulátory již ztratily a jejich ovládnutí je záležitostí dlouhého času nad nimi stráveného. První plnohodnotná verze hry by měla vyjít během prvního čtvrtletí příštího roku a věřím, že těch pár neduhů (spojka u automatu) se během zbývajícího času vyřeší. Mezitím je tu stále aktualizovaná Early Access verze za zvýhodněnou cenu 35 Euro, která se ve správný čas sama upgraduje na plnou verzi s multiplayerem, kariérním módem a prostě se vším všudy.

Oficiální trailer:

YouTube Preview Image

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz