Koncept unikátního MPV Peugeot HX1

4. 9. 2011 • Novinky

HX1 je výzkumný koncept, který má za cíl ukázat možný budoucí směr vývoje značky v různých oblastech: architektura vozu, aerodynamika, variabilita, výbava, provedení interiéru a použité materiály a samozřejmě také pohonná jednotka. Řešení, která vzešla z těchto úvah, mění zažité konvence. Jejich společným jmenovatelem je metamorfóza, schopnost automobilu kdykoliv se přizpůsobit okolnímu prostředí, životnímu stylu, aktuální jízdním podmínkám.

Aby koncept HX1 vyhověl zadávacím podmínkám, byla zvolena jednoprostorová architektura s úctyhodnými proporcemi: mimořádně nízká (1,373 m), široká (1,990 m bez zrcátek) a s délkou 4,954 m. Objem proporčně odpovídá stylově čistým, elegantním a ušlechtilým liniím karoserie a optimalizovaný koeficient Cx umožňuje dosáhnout maximální celkové účinnosti.

Čtyři proti sobě otevírané dveře na pantografických závěsech se vyklápí částečně nahoru a částečně do stran a přístup do kabiny je díky tomu široký a velmi pohodlný. Kinematice systému byla věnována velká pozornost i z pohledu praktičnosti a vstup do vozu je možný za všech okolností. Vnitřní prostor konceptu HX1 je uspořádaný tak, aby oba cestující v poslední řadě sedadel měli maximální pohodlí a cestující vpředu si nerušeně užívali potěšení z jízdy. V případě potřeby je možné v prostřední řadě použít dvě výklopná sedadla, dodatečná sedadla jsou stejně jako u koncepčního vozu HR1 (pařížský autosalon 2010) uložena za předními sedadly.

Přední část vozu HX1 nese a dále rozvíjí nové stylové znaky Peugeot. Unikátní otvor sání, který působí dojmem, že je oddělen od zbytku karoserie, je upraven s ohledem na štíhlý tvar vozu připomínající raketu. Protáhlé a jemně tepané přední světlomety mu propůjčují pohled krále zvířat, který pyšně zdobí střed kapoty a připomíná sílu a historii značky Peugeot. Výrazný světelný podpis vozu je dokreslen LED světly, jasně rozpoznatelnými ve dne i v noci, která najdeme vpředu i vzadu, kde ve tvaru bumerangu dotvářejí dynamický styl zádě vozu.

Pohon koncepčního vozu zajišťuje hybridní technologie HYbrid4, mechanika s inovativní architekturou, která se v modelové řadě Peugeot již objevila u vozu 3008 HYbrid4, prvního hybridního dieselu na světě, a bude představena i u modelu 508 RXH.

Princip pohonného ústrojí HYbrid4 je jednoduchý: spalovací motor vpředu (pohání přední kola) a elektrický motor vzadu (pohání zadní kola). Pokud tedy oba motory pracují současně, zajišťuje tato technologie pohon všech čtyř kol, jízda je bezpečnější a adheze v podmínkách zhoršené sjízdnosti optimální. Při nízkých rychlostech může vůz fungovat v režimu nulových emisí, kdy využívá pouze elektropohon.

Pod kapotou vozu HX1 najdeme dieselový agregát 2.2 HDi 150 kW (204 k) s automatickou šestistupňovou převodovkou, tedy pohonnou jednotku, která je ozdobou řady 508 u verze GT. Spalovací motor je doplněn elektrickým o výkonu 70 kW (95 k) a celkový výkonový potenciál soustavy je 220 kW (299 k).

Jednou z priorit značky Peugeot v budoucnu je obhájit vedoucí postavení v environmentální oblasti. Koncept HX1 proto jde v tomto směru ještě dále. Je vybaven funkcí “plug-in”, která znamená, že lithium-iontové akumulátory lze dobíjet z rozvodné sítě připojením do standardní zásuvky 220 V. Režim “ZEV” je tak možné využívat častěji, přičemž dojezdová vzdálenost na výhradně elektrický pohon je až 30 km! Kombinovaná spotřeba paliva vozu HX1 je pouhých 3,2 l/100 km a emise CO2 83 g/km.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz