2021-elektromobil-dacia-spring-electric-19

První jízda: Dacia Spring aneb Nejdostupnější elektromobil je v ČR

7. 11. 2021 • Dacia, Novinky, Testy, Videa

Dacia Spring je jedno z nejočekávanějších aut tohoto roku – bez přehánění. Důvodů je několik. Jak řekl James May, nová Dacia je vždy dobrá zpráva – především jde ale o první elektromobil značky, který bude zároveň nejdostupnějším bateriovým vozem v Evropě. Čeho všeho se kvůli tomu budete muset vzdát?

Dacia předvedla, že amerického snu lze dosáhnout i v evropském rybníčku. Jde totiž o jednu z mála automobilek, které se podařilo prosadit jako nové v tak silně konkurenčnímu prostředí. Od jejího znovuzrození před 16 lety se jí podařilo prodat přes 7 milionů aut a rozhodně to nevypadá, že by prodeje měly v nejbližší době zpomalovat. Čísla jsou o to působivější, když si uvědomíte, že Dacia málokdy skončí ve fleetu. Tohle jsou auta, za která skuteční lidé dávají svoje peníze. Automobilce se to povedlo z jednoho prostého důvodu – dala lidem to, co chtěli.

Nesnažila se je krmit žádnými marketingovými nesmysly, netlačila do aut zbytečnosti, které by je jen zdražovaly. Zkrátka stavěla jednoduchá upřímná auta, která si na nic nehrála. A nově příchozí Spring označuje jako milník ve své historii. Chce jím dokázat, že i elektromobily se můžou stát lidovou záležitostí. A už nyní mají na stole 40.000 předobjednávek – a to s ní ještě nikdo vlastně nejel. Působivé. Já měl tu možnost vyzkoušet si jí při české premiéře, tak si pojďme povědět, jaký dojem na mě udělala.

2021-elektromobil-dacia-spring-electric-20

Když jsem dorazil na místo prezentace, už na parkovišti čekalo pět zbrusu nových Springů a musím říct, že jde od pohledu o sympatické autíčko. Je to teda opravdu drobek. S délkou 3,7 metru je podobně velký jako Škoda Citigo. I taková Fabia s karoserií delší skoro o půl metru vedle něho vypadá jako autobus. Asi nejvýraznější partií je předek. Čtveřice světlometů s denním LED svícením v základu je na Dacii pořádný odvaz, ale autu to sluší. Spring je celý obehnaný hradbou z plastů, má zvýšený podvozek a díky tomu tak i populární vyšší posaz. Je to takové roztomilé kapesní SUV.

Interiér je potom přísně účelný a najdete tu jen to, co nezbytně potřebujete. Měkčené povrchy nehledejte. Celý interiér je z tvrdých plastů – to se ale dalo očekávat. Dívejte se na to z té pozitivní stránky. Takové materiály alespoň vydrží a nepotřebují žádnou speciální péči. Přesto si ale myslím, že šlo udělat víc. Takové Citigo-e bylo nabízeno za podobnou částku a rozhodně jsem v něm neměl pocit, že sedím v něčem z výprodeje.

2021-elektromobil-dacia-spring-electric-21

Pochvalu si ale zaslouží dobrá ergonomie a jednoduché uspořádání. V testované verzi zdobí palubní desku velký dotykový displej, na kterém běží velice jednoduchý – ale funkční – infotainment. Skvělou zprávou je podpora Apple CarPlay i Android Auto. V základní verzi je ale pouze klasické rádio. Naopak digitální přístrojový štít, je standardem u všech variant a zaslouží pochvalu. Je přehledný, ukazuje vše důležité a celkově je jeho používání velice příjemné.

V téhle malé krabičce je pak překvapivě dost místa – minimálně tedy vepředu. Sedačky se ale bohužel nedají polohovat výškově a s mými 190 centimetry jsem měl pocit, že nesedím jen na autě, ale ještě na podsedáku. Nicméně nikde mě auto neutlačovalo a ani na šířku interiéru si stěžovat nemohu. Zato na chybějící područku si stěžovat mohu. Už při krátkém seznámení mi chyběla. Při denním užívání by se mi po ní asi vyloženě stýskalo. Kolik se asi mohlo ušetřit tímhle?

2021-elektromobil-dacia-spring-electric-13

Sedačky jako takové nemají prakticky žádné boční vedení, ale proč by taky měly mít. Spring je koncipován jako vyloženě městské auto a do takových křesílek se lépe vklouzne, když vám nepřekáží žádná bočnice. Navíc jsou příjemně pohodlné. Určitě potěší taky dobrý výhled z auta. Společně s miniaturními rozměry je potom hračka se Springem manévrovat v těsných prostorech – a to i díky poloměru otáčení pouhých 4.8 metru. Rychleji se městem proplete snad už jenom skútr.

Na zadních sedačkách už to s místem taková sláva není. Pokud měříte nad 185 centimetrů, budete si zde připadat jako sardinka. Vzhledem k rozměrům auta by jiný výsledek ale očekával jen blázen. Děti se sem vejdou a nějakou nouzovou cestu tady přežije i dospělý. Tak jako tak tohle není auto, se kterým se vydáte do Chorvatska. Překvapivě slušný je ale kufr. Ten v základu pojme 290 litrů, po sklopení sedaček přes 600. Na příští rok se ještě chystá verze Cargo, která bude mít jen dvě sedačky, oddělený nákladový prostor a zvládne pobrat 1000 litrů a 330 kilogramů nákladu.

Pojďme se ale ještě mrknout na techniku. O pohon se stará elektromotor na přední nápravě, který má nijak oslnivých 33 kW a 125 Nm. Hmotnost Dacie Spring se ale podařilo srazit na 970 kilogramů. V reálu je tak čipernější, než byste čekali. To je do jisté míry samozřejmě i zásluha elektromotoru, který jak známo reaguje okamžitě a téměř vždy má dostupný maximální výkon. Přesto ale nečekejte žádné tlačení do sedačky. Sprint na padesát zabere asi šest sekund, ale nad sedmdesátku se autu už moc nechce a stovku uvidíte až po nějakých dvaceti sekundách. Maximální rychlost je pak omezena na 125 kilometrů v hodině. Tohle auto je zkrátka stavěné na městský provoz, kde je jeho dynamika dostatečná.

2021-elektromobil-dacia-spring-electric-22

Energii motor čerpá z baterie uložené na místo nádrže pod zadními sedačkami. Ta má kapacitu 27.4 kWh, což by dle automobilky mělo stačit na 230 kilometrů, ve městě až na 305. Což vlastně není zlé. Baterie ale bohužel nemá žádný aktivní teplotní management a dá se tedy očekávat, že zimní dojezd bude výrazně menší. Dobíjet můžete buď z běžné 230V zásuvky, to si ale počkáte asi 14 hodin. Palubní nabíječka je pouze jednofázová a zvládne maximálně 6.6 kW. Díky malé baterii to ale znamená, že z domácího wallboxu se Spring nabije za méně než 5 hodin – a to se bavíme o 0-100 %. Maximální rychlost dobíjení je 30 kW – čas strávený na nabíječce se tak smrskne asi na hodinu, nicméně standardně auto vybavené rychlým dobíjením není a musí se za něj připlatit 10.000,-. Zajímavostí je, že baterie má hasičský přístupový bod, který jí umožnuje v případě nehody zaplavit – není tak tedy nutné celé auto na dva týdny potápět do lázně.

Pokud jde o jízdu, tak na nějaké komplexní hodnocení si počkám do klasického týdenního testu. Bylo opravdu málo času a po pár kilometrech za volantem nechci vynášet soudy. První dojem je ale pozitivní. Auto je tiché, podvozek poddajný a výkonu je tak akorát. Nedbal jsem vyznačené testovací trasy a Spring jsem krátce vzal i na polňačku a rozhodně jsem neměl pocti, že se rozpadne. Nikde nic nevrzalo, auto se jen tak pohupovalo a i přes krátký rozvor neposkakovalo. Simulátorem městských cest tak prošel tenhle prcek se ctí. Ne že bych měl úplně čas vyzkoušet výhody zvýšené světlosti (151 mm), ale umím si představit, že při parkování u obrubníků určitě přijde vhod. Vynikající je potom manévrovatelnost, i když řízení by mohlo být o něco kratší a pohotovější, tak s tímhle autem vám asi žádný prostor nebude moc těsný. Pro městské ježdění je Dacia Spring jako stvořená.

2021-elektromobil-dacia-spring-electric-6 2021-elektromobil-dacia-spring-electric-10

Takže jak to uzavřít? Dacia Spring je sympatická, překvapivě prostorná a jízdně uspokojivá městská myš. Pokud vám přijde dojezd kolem 200 kilometrů málo, tak jste nejspíš nepochopili její účel. Tohle není rodinné auto a mimo město se asi podívá málokdy. Pro její určení je dojezd víc než dostatečný (vážně, zkuste ve městě ujet takovou porci kilometrů za den), její pidi rozměry nebudou zbytečně zabírat místo podél chodníků a vám usnadní pohyb městkou džunglí. Upřímně, koncept takového auta se mi líbí – stejně většina lidí jezdí v autě sama. Jeden problém by se ale našel. Tím je cena. Ano, Dacia Spring je nejdostupnější elektromobil v Evropě, ale to neznamená, že je levná.

Její cena startuje na 454.900,- a to se mi prostě zdá hodně. Kdyby cena začínala trojkou, rozhodně by to bylo příjemnější. Především v kontrastu toho, že Škoda Citigo-e uměla za téměř stejnou cenu nabídnout mnohem větší dojezd, nabíjení i výkon – bohužel už se nedá objednat. Trh malých automobilů prakticky umírá a to jsou současné spalovací minivozy za mnohem menší cenu. Dát za to nejnutnější minimum téměř půl milionu korun tak bude pro spoustu zákazníků asi moc bolestivé. Musíme se holt smířit s tím, že skutečně levná nová auta se brzy stanou minulostí a vlastnictví automobilu pravděpodobně nebude samozřejmost, jako je tomu dnes. Daleko víc se bude prosazovat sdílení. I na to je ale Dacia připravená, protože Spring v příštím roce přijede ve speciální „sharingové“ verzi.

Dacia Spring je fajn kapesní SUV na baterky. Dojezd je dostatečný, místa je v ní dost a výkonu má taky tak akorát. Jen si v době elektromobilů budeme muset zvyknout na to, že slovo „nejlevnější“ nemusí nutně znamenat levné.

Plusy

– Prostorný interiér
– Dojezd
– Komfortní podvozek
– Je nejlevnější

Mínusy

– Je to vážně jen nejnutnější minimum
– Cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz