Snimek 015

První jízda s novým Peugeotem 308

24. 10. 2013 • Novinky, Peugeot, Testy

S radostí jsme přijali pozvání na české předvedení nového modelu Peugeot, který se chystá zamíchat pořadím v segmentu C, tedy vozů nižší střední třídy. Peugeot má s novým modelem 308, mimochodem prvním v historii, jenž se jmenuje stejně jako předešlá generace, velké plány. Roční prodeje by měly přeskočit číslovku 1500, rozdělenou mezi firemní i soukromé zákazníky. Za tímto úkolem byla 308 vybavena hlavně nadstandardní výbavou, oblíbenými motory a příjemnou cenovou politikou.

Hned první velmi pozitivní fakt, který u 308 vnímám, je doslova a do písmene návrat na zem. Peugeot, a doufejme, že další značky budou následovat, přestal využívat zvýšenou architekturu vozů a nahradil jí návratem ke klasickému pětidvéřovému hatchbacku (kombi varianta SW bude následovat v květnu příštího roku). Výsledkem této změny je inteligentní a až obdivuhodně nízký posaz ve voze, kdy v ruce svíráte jen opravdu maličkatý volant, propůjčený z modelu 208 a přes něj, nebo spíše tak trochu skrz něj, koukáte na budíky vystupující z palubní desky. Skrz píši proto, že stejně jako ve zmíněném 208, i tady výrazně tvarovaný volant při správném nastavení trochu zaclání při pohledu na přístrojový štít.

Snimek 005

Budíky tachometru a netradičně obráceného otáčkoměru, u kterého chodí ručička zprava doleva, mezi sebou svírají malý ale pěkně barevný a přehledný displej, plnící funkci palubního počítače. Po řidičově pravici se potom nachází velký displej sdruženého ovladání, jehož solidní úhlopříčka 9,7 palce je obsypána dotykovými tlačítky pro klimatizaci, navigaci a další nastavitelné prvky. Celý systém sice na dotyky reaguje poměrně jistě, má však všude zhruba půlvteřinovou odezvu. To samo o sobě odvádí řidičovu pozornost ještě víc než samotné řešení všech prvků ve voze dotykovou obrazovkou.

Sdružením všech prvků do jedné obrazovky uprostřed palubní desky, se již mnoho dalších tlačítek do interiéru nezabydlelo. Výsledkem je poměrně strohý, ale líbivý design, působící až na některé detaily dojmem velmi kvalitního a pečlivého zpracování. Vyzdvihnout by se dala středová konzola s dlouhou řadící pákou a její stříbrnou hlavicí, orámovaná zdařilou imitací broušeného hliníku. O něco hůř je na tom například prostor pod displejem, který jen s optickou mechanikou a čtveřicí tlačítek působí prázdně a je tvořen, na rozdíl od zbytku palubní desky, jen tvrdými plasty.

Peugeot, tak jak uvádí tisková zpráva, zaměřuje novou generaci 308 především na bezdětné páry. Že se s dětmi a obecně pasažéry na zadních sedadlech příliš nepočítalo, je jasné na první pohled, na výšku je místa spoustu, ale v oblasti kolen je znát nedostatek. Obligátně jsem se zkusil posadit sám za sebe a scházelo hned několik centimetrů. Za zadními sedadly si ale napravuji chuť rozměrným kufrem, který by sice mohl o kousek snížit nákladovou hranu, ale jinak je ukázkou toho, že na architektuře klasického hatchbacku není třeba nic měnit. Spousta tolik oblíbených crossoverů poslední doby je na tom oproti 420 litrům, které 308 poskytuje, trochu bídně.

Snimek 019

Konečně se přechází k testovacím jízdám a jako první držím klíč, nebo spíše jen bezkontaktní klíčenku, od varianty ve výbavě Active, osazené dieselovým 1.6 e-HDi o výkonu 115 koní. Motor, který jen lehce předává svůj projev pasažérům v interiéru, a neotravuje hlukem ani při silnější akceleraci, má po zabrání turba příjemnou sílu při městských rychlostech. Bohužel při krátkém dálničním přesunu mu sil už příliš nezbývá a silnější diesel by rozhodně nebyl na škodu. Většina potenciálních zákazníků ale jistě ráda vymění kousek chybějící dynamiky za nízkou spotřebu, která je u stálice 1.6 HDi víc než zaručená.

Ač v oblasti motoru má 308 drobné výkonové rezervy, dohání je příjemně nastaveným a hlavně výborně odhlučněným podvozkem. Při přejezdu nerovností všech typů se do kabiny přenáší jen tlumené zadunění. Odpružení si zachovává určitou tvrdost, ne však takovou, aby tím nějak otravovalo. Navíc pevné a jisté vedení stopy v zatáčkách příjemně vyváží mínus v podobě nekomunikativního řízení s elektronickým posilovačem. Vazba mezi řidičem a předními koly zde bohužel zcela chybí.

Jako druhý vůz se mi do ruky dostává ten s nejvyšší výbavou Allure, líbivou červenou metalízou a hlavně s nejvýkonnějším 1.6 THP pod kapotou. Turbem dopovaný čtyřválec má solidních 156 koní, které hýbou s 308 o poznání radostněji, než o 40 koní slabší naftový agregát. Kromě vyššího výkonu, který motor díky turbu podává již od otáček, nepříliš vzdálených těm dieselovým, má motor sametový chod a hladce se vytáčí k vyšším cifrám, kde nabere ještě další porci síly. Od zhruba 4 tisíc přechází poklidné šumění motoru do jadrného bručení a teprve kolem 5 tisíc otáček ztratí motor na elánu a za další číslovkou se již tolik nehrne.

Snimek 003

Peugeot na mě po první jízdě zapůsobil dobře. Snesl by sice o kousek silnější hlavně dieselové motory a víc místa na zadních sedačkách. Jako protiváhu však nabízí kvalitní zpracování, dobře udělaný podvozek a další fakty, které by mohly významně zamíchat pořadím prodejů v jeho segmentu. Na začátku jsem mluvil o sympaticky nastavené cenové politice vozu. Úplně nejlevnější 308 pořídíte za zaváděcích 320 tisíc korun, což není až takové terno vzhledem k tomu, že jde o nejnižší výbavu Access, doplněnou o tříválcový 1.2 VTi s výkonem 80 koní. Mnohem zajímavější je ale slabší 1.6 THP ve výbavě Active za 405 500 korun, stojící stejně jako slabší 1.6 HDi, od kterého se také očekávají nejsilnější prodeje.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz