b

Šílenství jménem hot hatch – Není to už zbytečně moc?

31. 8. 2016 • Novinky, Zajímavosti

Zkráceně hot hatch nebo-li hot hatchback je kategorie automobilů, která se pyšní výrazným rozkvětem v posledních letech. Automobilky se předhánějí v tom, která postaví rychlejší auto na Nürburgringu, což ve výsledku znamená soupeření v tom, kdo dokáže postavit nejméně použitelné auto na běžné silnice.

Ale vraťme se na chvíli zpět a zodpovězme si, čím se vlastně takový hot hatch vyznačuje nebo má vyznačovat. Jedná se o praktické auto s typem karoserie hatchback a většinou s pohonem předních kol, které je v reálném světě vnímané jako příjemné, chcete-li rodinné auto na denní ježdění. S přídavkem hot se změní v továrně upravenou verzi, která má sportovnější podvozek, výkonnější motor, silnější brzdy a další změny laděné do sportovního stylu. Stále si však ponechávají i praktickou stránku a denní použitelnost. A přesně tady nastává problém u dnešních vrcholných hot hatchů.

Aktuálně mezi nejznámější rychlé předokolky patří Volkswagen Golf GTI Clubsport, Honda Civic Type R, Renault Mégane RS 275 Trophy-R a třeba Peugeot 308 GTI. A že neuhádnete, jakou společnou vlastnost všechna tato auta mají? Jsou pekelně rychlá? Ano, to jsou, ale je tu ještě jedna věc. Jsou extrémně nepohodlná, hlučná a nepoužitelná na denní ježdění, nejste-li masochista. Fungují skvěle při rychlé jízdě na hladké silnici, ale na většině okresek jsou uskákaná a náročná na řízení a bohužel ne tím zábavným způsobem. Uzavřete-li si kus hezké silnice nebo zajedete na okruh, budete nadšení, jenže v reálném světě jsou tato auta až příliš rychlá. Před pár hodinami jsem vysedl z Golfu GTI Clubsport a nebudu lhát, bavil mě, hodně, ale i tak se podle mě jedná o zcela zbytečné auto. Tyto extrémní hot-hatche začínají být zábavné až při přehnaně vysokých rychlostech. S Golfem jsem na klikatých okreskách často viděl čísla přesahující hodnotu 200 km/h, a to už je v běžném provozu na lesní cestě velmi vysoká a nebezpečná rychlost. Když zpomalíte, tak se bohužel veškerá zábavnost vytratí a řídíte jen nepohodlné a hlučné auto. Většinou se navíc jedná o tak předimenzovaná auta, že při častém využívání jejich plného potenciálu, budete často při návštěvách servisu využívat i potenciál vaší peněženky. Jsou super, ale jen na uzavřenou silnici nebo okruh. Ale pak už nevidím důvod, proč kupovat hot hatch, který postrádá tu důležitou a nezbytnou stránku praktičnosti, která tuto kategorii již léta charakterizuje a místo toho nekoupit opravdový, od základu vyvíjený sporťák. Já bych za podobné peníze volil třeba Subaru WRX STI nebo zábavné zadokolky typu Subaru BRZ či Toyota GT86, zabaví vás totiž všude a při jakékoliv rychlosti.

V nabídkách automobilek však nenajdete jen tyto ”nesmyslné” rakety, ale i opravdové hot hatche. Mezi ně patří třeba Volkswagen Golf GTI Performance, Renault Mégane GT, Peugeot 308 GT nebo třeba praktičtější lift back Škoda Octavia RS230, která je dle mého názoru tou nejlepší volbou. Tyto vozy spojuje jedno, jsou velmi rychlé, ale nejsou tak tvrdé a nabroušené jako jejich ostřejší varianty a díky tomu se s nimi dá normálně žít každý den. Navíc jsou levnější a na více rozbitých okreskách díky měkčímu podvozku občas i rychlejší.

A pokud už chcete něco tvrdého a nepraktického, zamířil bych do kategorie menších hot hatchů, kde vyniká třeba Opel Corsa OPC, Peugeot 208 GTI nebo Renault Clio RS 220 Trophy. Stojí výrazně méně než větší bratříčci a dokáží být zábavní při mnohem nižších rychlostech, takže na běžných okreskách s nimi zažijete více zábavy a ne jen strach a obavu z toho, že při dvousetkilometrové rychlosti trefíte nejbližší smrk nebo borovici.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz