IMG_0508

Sraz automobilových nadšenců na Czechringu

6. 11. 2011 • Novinky, Reportáže, Zajímavosti

V sobotu 5. listopadu ráno jsem místo obvyklého vyspávání do hodin, kdy většina lidí spíše obědvá než snídá, vyrazil na nově vybudovaný okruh Czechring. Tam se konal první sraz automobilových nadšenců pořádaný stránkou Autoforum.cz a facebookovým projektem Temple of Speed. Tato akce je v podstatě duchovním pokračováním okruhového ježdění známého jako “Autocar day,” což bývaly srazy nadšenců na okruhu v Sosnové pod vedením Mira Mihálika, na které mám jen ty nejlepší vzpomínky. Miro se mezi pořadateli objevil i nyní na Czechringu a spolu s ním nechyběli ani úžasní řidiči, krásná auta a přátelská atmosféra, která je pro srazy tohoto typu charakteristická. Primárním cílem srazu je nabídnou širší veřejnosti za mrzký peníz, konkrétně 600 kč, celý den volného ježdění na okruhu. Neméně důležitou součástí však je samotné setkání lidí, bližší kontakt se zajímavými stroji a zlepšování řidičských schopností účastníků.

Už po příjezdu na místo bylo jasné, že se bude na co dívat, na okruhu totiž zrovna probíhal epický souboj mezi Caterhamem CSR200 a Caterhamem R500. Jejich ječivé čtyřválce od Cosworthu doprovázelo brutální řazení sekvenčních převodovek a zkušení řidiči si nedarovali ani metr dráhy. Výborná podívaná.

Jak tento souboj dopadl vám však nemohu říci, zrovna jsem byl svými kamarády, se kterými jsem na okruh poblíž Hradce Králové přijel, zavolán na pomoc při přezouvání Civicu Type-R a sundávání Mitsubishi Lanceru Evolution VII z podvalníku. Smutnou pravdou však je, že po ujetí první desetiminutovky se zelený Caterham CSR200 porouchal, takže bitva britských puristických sportovních vozů  se opakovat již nemohla.

Není však třeba zoufat, téměř všichni řidiči dali do ježdění všechen svůj um a také kus srdce, takže se stále bylo na co dívat. Mnoho obdivu si vysloužil majitel nádherného hnědého BMW 320/6 E21, který i přes stáří a perfektní stav svého vozu jezdil často a hlavně velmi ostře. Některým lidem bylo klasické krásky až líto, ale u mě má pán svůj respekt. Mimochodem, když už jsme u těch krásek, na trati se objevila i vysoká blondýna se svou Octavii TDI. A předvedla agresivní nájezdy do zatáček kvůli kterým zimní Savy náležitě úpěly. Většina mužů však zírala s otevřenou pusou poté, co se zjistilo, že slečna nejenže řídí ve vysokých jehlových podpatcích, ale před pár měsíci byla s Octavií jezdit i na věhlasné Severní smyčce Nurburgringu!

Nesmíme zapomenout ani na samotný okruh, na který se názory různily. Nesmíte jej hodnotit podle honosného názvu Czechring. Oproti supermodernímu, velkému a bezpečnému Slovakiaringu jde o téměř směšnou parodii na závodní trať. Záplaty, hrboly, chybějící únikové zóny, zatáčky zformované z pneumatik, to vše zhoršuje celkový dojem. Přesto mě úzká trať bavila. Jedná se spíše o takové hřiště na zábavu, ale pokud si chce člověk zajezdit a pobavit se, dokáže se tam vyřádit docela uspokojivě. Po dalších úpravách, které by měly brzy přijít, by se mohlo jednat o zajímavou alternativu k trati v Sosnové či ve Vysokém Mýtě.

Zpět však k vozům na trati. Mnoho srdcí uhranul zcela nový Ford Mustang Boss 302. Tato okruhově zaměřená verze americké legendy dokáže na trati Laguna Seca zajet lepší čas než kupříkladu Audi R8 či BMW M3, ale na malinkém Czechringu působila přerostle.

Ohromující rychlost předvedl notně upravený zářivě žlutý Civic Type-R, který měl Autojournal.cz exkluzivně na test před několika měsíci. Na cílové rovince mu radar naměřil druhou nejvyšší rychlost, hned po Caterhamu R500. A právě s ním se rovněž bil o pozici nejrychlejšího vozu na trati. O výjimečnosti auta hovoří i skutečnost, že několika zájemcům o svezení zcela změnil vnímání toho, co dokáže předokolka.

Samotný Caterham působil díky vstřícnosti majitele téměř jako taxík, na místě spolujezdce se vystřídalo mnoho lidí a všichni vystupovali zcela ohromeni a nemohli najít slov. Jedná se totiž o nejspíše nejvýkonnější kousek u nás – má 265 koní. V kombinaci s hmotností pod půl tuny jde o vražednou záležitost.

Bavení diváků si tradičně dali za úkol majitelé BMW, zejména těch s přídomkem M. Vedl je driftovací mistr Zdeněk Wertheim se svou M3 E36. I na takto úzkém okruhu dokázal předvést úžasnou show a obhodit lidi kolem trati kousky gumy a štěrku. Výborné drifty předváděli také pánové v kabrioletech, konkrétně v M3 E36 a Z3 M. Když mluvíme o pobavení diváků, rozhodně nemůžeme zapomenout na zběsilou jízdu řidiče postaršího litrového Yarisu, který si vysloužil nejvíce slov obdivu a přezdívky jako “blázen,” “hovado” nebo “magor.”

Další fantastický souboj na trati předvedli řidiči BMW Z4M Coupé, M3 E46 a 130i. Zejména poslední jmenovaná precizně řízená šedá 130i svou jízdou vynikala.

Mnoho obdivných slov padlo i na hlavu řidiče krásného bílého Eva VII, které neúnavně a rychle kroužilo po trati se svou typickou zarputilostí. Ve vracáku na konci cílové rovinky předvedlo také efektní smyky přes hydraulickou ruční brzdu.

Z dalších vozů jmenujme kupříkladu několik Mazd MX5, kterým trať vyloženě sedla, raritní RX7, nebo velice rychlé Italy – Alfu 147 GTA Carabinieri či nenápadný Fiat Punto GT Turbo.

Trať zkoušelo i několik velkých vozů, ale pěkně řízený Mercedes CL600 působil na Czechringu trochu nemístně a Nissanu GTR po pár kolech začaly hořet brzdy.

Když už jsme u toho hoření, výfuky Mazdy RX8 oheň očividně milují.

O náročnosti Czechringu svědčí i několik šrámů na vozech, nejčastěji od trefených pneumatik. Nevyhnulo se jim ani krásné nové BMW M3 sedan.

Nadšení pro věc však předvedli všichni účastníci srazu. Největší díky ale patří pořadatelům, kteří připravili úžasný den pro automobilové nadšence, kteří se sjeli ze všech koutů naší republiky. Jedná se o ideální způsob jak vyzkoušet schopnosti auta a pobavit se na uzavřeném hřišti. Za sebe mohu říci jediné – příště jedu znovu!

FOTO: Filip Toms (www.dohlavy.cz)

.

« »