IMG_20111212_090158

TEST SUBARU FORESTER 2.0 D – Boxer

2. 2. 2012 • Novinky, Subaru, Testy

Souhvězdí šesti hvězd – asi tak lze charakterizovat tuto japonskou značku, která se ještě ve dvacátých letech minulého století specializovala výhradně na výrobu letadel a vojenské techniky. Po několika změnách názvu firmy, které jsou pro mě těžko vyslovitelné, se po transformaci společnosti během následujících několika desetiletí ocitá na konci výrobní linky v roce 1957 první automobil, nesoucí označení Subaru. Od té doby tato asijská automobilka činí pouze a jenom pokroky a v dnešní době se řadí mezi světovou špičku ve výrobě a zpracování motorových a pohonných komponentů.

Když jsem na začátku článku mluvil o souhvězdí a hvězdách ve znaku, nemohu odolat přirovnání, které každé hvězdě přisuzuje jedno top umístění v automobilových hodnoceních.

První a největší – pohon 4×4, stálá čtyřkolka je u Subaru snad samozřejmostí. Kdo by neznal tento systém pohonu obou náprav montovaný nejen do námi testovaného Forestera, ale například i více známe Imprezy, (o té ovšem třeba příště.) z dnes již legendárních videí například Kena Blocka, které létají na internetu. SUV či off-road Forester, zařaďte si ho sami, s touto technikou jak je již známo z předešlých generací funguje bravurně. O tom jsem se i sám přesvědčil při sjetí z asfaltky a brázdění kalužemi, bahnem a všelijakým nerovným terénem. Největší smůlou mi však bylo počasí. Šance vyzkoušet si Forestra mi byla umožněna ještě v době, kdy na území naší republiky nebylo po sněhu ani vidu ani slechu. Nicméně abych byl optimistou, i tak se mi podařilo najít zajímavé úseky s kombinací „bahýnko-kopeček-bahýnko“, kde jsme se spolu pěkně vyřádili a Subo mě nikde nenechalo.

Motor – Forester osazený známým dvoulitrovým naftovým boxerem s turbínou je již známým zařízením, ale v naší redakci není nikdo, kdo by si ho rád znovu a znovu nevyzkoušel a neprověřil jeho kvality. V dnešní době ne zcela typický boxer nabízí svou absencí vyvažovací hřídele snížení vlivu třecích sil a spotřeby. Naopak však vzrostla citlivost a reakci na plyn, což je žádoucí, pokud jste rádi řidiči se svižným tempem jízdy, kterou tento 110 kilowatový boxer rozhodně dovoluje.

Převodovka – čtyřválcový boxer ve spojení s 6- ti stupňovou převodovkou nabízí opravdu zajímavé svezení, které musí ocenit široká veřejnost i nadšenci této značky. Kolikrát stačí prostě překonat předsudky a ostych a najít si k Subaru tu správnou cestu. Řadicí páka je při pohodlném usazení za volant pro delší a dlouhé tratě příjemně vysoko a zároveň dovoluje docela rychlé, tudíž řazení s krátkým časovým intervalem, které jistě oceníte při volení té správné rychlosti v nevyzpytatelném terénu.

Spotřeba – to vše, a pokud jste odvážní na asfaltce a zkušení v terénu, tak mnohem více, lze ze Subaru dostat za 7,3 na sto kilometrů (kombi.) a necelých 11litrů v terénu, kde samozřejmě záleží hlavně na vás, do jak velkého dobrodružství se budete chtít s Foresterem pouštět.

Je všeobecně známo, že Subaru patří ke značkám, které kladou důraz především na účelovost, kvalitu a technické zpracování technických řešení, jak je již zmíněno v bodech výše. To vše tvoří však jen polovinu úspěchu v závodě o technicky dokonalý automobil. Důležitými faktory jsou nezbytně ještě jeho čitelnost a ovladatelnost.

Ovladatelnost – je až překvapivé jak se japonští konstruktéři vypořádali s touto problematikou. Když vezmu v úvahu rozměry auta, jeho výšku a pohon 50 : 50 je zpracování opravdu parádní. Poměr rozložení sil nabízí řidiči možnost vytvořit auto přetáčivým či naopak nedotáčivým. To ovšem má svou daň v podobě jistých schopností a kvalit řidiče. Pokud nebudete za volantem této čtyřkolky přemýšlet – leccos zvládne sama, ale pokud budete chtít plně využít její potenciál – ráda a plně se vám poddá a zažijete opravdu pěkné chvíle, za které budete několikrát běhen jízdy líbat volant, jako se to stalo například mě.

Čitelnost – pokud se vám podaří s vozem splynout, není nic, co by vás na asfaltu či v mimo něj mohlo překvapit. Při ostřejší jízdě zatáčkou auto zadřepne a nechá se vámi plně vést, jen jak mu poručíte. Stejně je tomu i při ostřejší jízdě terénem, kdy tvrdší podvozek vozu velice šikovně zvládá nerovnosti a projíždět kalužemi vám tak bude na rtech vytvářet úsměv jako malému klukovi, který právě dostal svojí vysněnou hračku.

Takže jestli při výběru automobilu ze segmentu, do kterého se Forester řadí, vyberete právě Subaru a budete mít nepřekonatelnou touhu vzít ho do terénu, nezapomeňte; co před překonáním překážky udělá každý správný ofrouďák? …no jde se přece podívat.

Plusy

– stálá čtyřkolka

– čitelnost

– ovladatelnost

– vlastnosti v terénu

– kamera

 

Mínusy

– zpracování interiéru

– design

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1800 – 2400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.9 / 6.4
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 450 / 1610
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 510
Rozměr pneu: 225/55 R17
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 980
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/