kia-xceed-3

Test Kia XCeed 1.4 T-GDi 7DCT- Podařený experiment

13. 2. 2020 • KIA, Novinky, Testy, Videa

Motor: 90%

Podvozek: 95%

Převodovka: 80%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

Kia XCeed je dokonalým odrazem doby. Co není alespoň trochu SUV, má problém. Výsledkem křížení dvou kategorií ale Kia postavila výtečně fungující auto na každý den, které si zachovává dobré vlastnosti z obou segmentů a navrch také skvěle vypadá. Možná jsme svědky evoluce nutné k přežití hatchbacků.

Verdikt:

Světu vládnou SUV. My novináři už prakticky netestujeme nic jiného, dochází nám síla vymýšlet stále nová slovní spojení na stále stejná auta. Automobilky pomalu ale jistě vyčerpávají designový potenciál krabicovité karoserie, a tak jsou od sebe jednotlivá auta téměř k nerozeznání. Kia si tak řekla, že opráší jeden starý recept… a místo vypuštění dalšího SUV vezmou existující auto a postaví ho na chůdy. Může tenhle experiment zafungovat tak dobře, jako před dvěma dekádami u Audi?

Jak již název auta napovídá, Korejská novinka stojí na základu modelu Ceed. Z venku by to ale hádal málokdo, protože z karosářských dílů sdílí snad jenom dveře. XCeed působí daleko sebevědomějším dojmem a je to pro mne jasný důkaz toho, že si korejské automobilky stále více věří. Dřív vypouštěly do světa jen šedé myši, auta bez vlastní identity, která se snažila mířit na co nejširší část trhu. Novinka dává jasně najevo, že nemá ambice líbit se každému, ale chce jít vlastní cestou a vybudovat si vlastní základnu obdivovatelů, kteří se nestydí přiznat znak na kapotě. Auto chytře využívá všechny designové prvky, díky kterým si SUV dobývají stále větší oblibu. Celou karoserii kryje hradba plastů, zvýšila se světlá výška a auto se tváří, že si jen tak něco nenechá líbit. I přes drsňácký výraz nemá Kia žádné ambice zdolávat nástrahy terénu. Díky úpravám bude snáz zdolávat především zpomalovací prahy ve městě a při parkování u obrubníku si neodře bradu.

3

Křížení dvou stylů karoserie je dost možná nutná evoluce, pokud chtějí hatchbacky přežít, protože dnes je poměrně těžké prodat cokoliv, co se netváří alespoň trochu jako SUV (Škoda Scala by mohla vyprávět). Oproti běžnému Ceedu je auto jen o 4 centimetry vyšší, a mohlo si tak zachovat dobré jízdní vlastnosti neovlivněné vysokým těžištěm. Ale díky odvážnějšímu designu působí mnohem dospěleji, a věřím, že může zaujmout i zákazníky, kteří o autě od této automobilky doposud nepřemýšleli.

Interiér je naopak identický s aktuální generací Ceedu. Těšit se tak můžete na všechny odstíny černé a dostatek skutečných tlačítek. Celá palubní deska je vyrobena z měkčeného materiálu, který nahoře zdobí prošívání. Zvolené materiály jsou příjemné a slícování je na velice dobré úrovní. Snad jen ten středový tunel by nemusel být celý z lesklého černého plastu. Na tomhle místě bude materiál dost namáhaný od všemožných přasek kabelek, nákupů a cvočků- nejsem si jistý, jak dlouho tomu dokáže odolávat.

Ergonomie je velice dobrá. Na vše podstatné zde najdete dostatečné velké tlačítko, takže se dá auto celé ovládat pohodlně po slepu. Displej infotainmentu zasazený navrch palubní desky je šikovným kompromisem mezi zabudovanými displeji a trčícími tablety. Je v ideální výšce a nepřekáží ve výhledu. Systém samotný je velice rychlý a snadný na ovládání. Na hlavní obrazovku si můžete navolit oblíbené widgety a díky velikosti displeje můžete mít pohodlně zobrazeny dvě aplikace naráz. Druhý displej se nachází v kapličce přístrojů. Má hezkou grafiku, ale moc nechápu, proč si automobilka dala tolik práce s použitím dipsleje místo klasických analogových budíků, když jej stejně nelze individualizovat. Vždy napevno ukazuje rychloměr a otáčkoměr, měnit lze pouze malé okénko uprostřed. Kdo ví, možná se v budoucnu dočkáme aktualizace a auto se naučí podobné věci, jako například virtuální kokpit od Volkswagenu.

1 2

Posaz za volantem je příjemný. Jak jsem zmínil, XCeed vyrostl jen o 4 centimetry do výšky, takže si připadáte spíš jak v hatchbacku, ale nastupování je o něco pohodlnější. Pochválit musím také sedačky. Jsou příjemně měkké, dobře drží tělo a ani po třech hodinách za volantem jsem se necítil otlačen. Snad jen výhled ven by mohl být lepší. Ostře zkosený A sloupek ztěžuje výhled šikmo vpřed a za velkou masu C sloupku by se schoval i přívěs. Rozhodně tedy doporučuji připlatit si za hlídání mrtvého úhlu.

Zadní sedačky jsem bral jako takovou nouzovku, ale přes do široka otevírající se dveře se dobře nastupuje a mám dostatek místa na kolena. Hlava mi vychází téměř přesně na strop, ale s mými 190 centimetry beru za plus, že se alespoň nemusím předklánět. Vlastně si zde umím představit i delší cestu. Základní objem kufru je 426 litrů, po sklopení sedadel 1378. Určitě potěší zásuvka v zavazadelníku. Auto nabízí dostatek prostoru pro malou rodinu, což bych při pohledu zvenčí rozhodně nehádal.

4

Pod kapotou mnou testovaného kousku se ukrývala jasná volba rozumu. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru s výkonem 103 kW a 242 Nm – což stačí ke sprintu na stovku pod 10 sekund a maximální rychlosti rovných 200 kilometrů v hodině. V nabídce je ještě litrový tříválec, dieselová šestnáctistovka a nejsilnější benzín o výkonu přes 200 koní o shodném objemu. Celkově mi ale 1,4 T-DGi přišla jako ideální kompromis mezi cenou, výkonem a provozními náklady. Výkon vám v naprosté většině situací nebude chybět, byť pro nějakou akci si budete muset zajít až nad 2,500 otáček. Motor je navíc slušně kultivovaný, nijak vás neruší hlukem a v průměru si řekne o nějakých 6,5 litru benzínu. Při předpisové jízdě se dá dostat i pod 6. Spárování s dvouspojkovou převodovkou mi nepřišlo úplně ideální. Převodovka trochu zbytečně dlouho držela rychlost a občas si cukla, pro běžné denní ježdění to ale není žádná tragédie. Pokud se s tím nechcete smířit, pořád je v nabídce klasický manuál.

Hlavní trumf XCeedu ale není originální vzhled, ani prostor uvnitř. To hlavní se totiž děje pod karoserií. Jestli si tohle auto totiž podle něčeho zapamatujete, bude to podvozek. Zvýšení světlé výšky přineslo výrazné zlepšení v oblasti komfortu, ale žádný velký kompromis v jízdních vlastnostech. Překvapivě mi přišlo i o něco lepší odhlučnění, než u výchozího Ceedu. XCeed je tak téměř dokonalé auto na naše silnice. Tlumiče s vyšším zdvihem bez problémů vysají veškeré nerovnosti na vozovce, čemuž pomáhají i hydraulické dorazy na předku. Auto má navíc výtečnou manévrovatelnost a město se tak stane vaším hřištěm. Velké překvapení také nastává na okreskách. Zvýšená stavba se neprojevila nijak negativně na schopnostech auta v zatáčkách. Ano, klasický Ceed působí na okresce trochu živelněji, ale ruku na srce – takové auto si nekupujete kvůli sportování. Nicméně XCeed se v oblouku chová daleko jistěji, než byste na první pohled čekali. Karoserie netrpí výraznými náklony a auto prostě funguje tak nějak samozřejmě. Po týdnu s touhle novinkou můžu s klidem říct, že Kia postavila zatraceně dobré auto na každý den.

5

Na začátku týdne jsem trochu marně hledal smysl existence tohoto modelu. Na první pohled líbivý, ale trochu zbytečný experiment s mísením dvou segmentů v jeden. Jenže Kie se tento experiment povedl. Auto je dostatečně výrazné na to, aby oslovilo i zákazníky, kteří o autě od této automobilky neuvažovali a zároveň v sobě kombinuje výhody obou řešení. Lidé o obyčejné hatchbacky už tolik nestojí, a přidat jim něco z kategorie SUV při zachování jejich dobrých jízdních vlastností se jeví jako dobrý nápad. Automobilka postavila téměř dokonalé auto na denní ježdění, na kterém se chyby hledají opravdu těžko – skvěle vypadá, je prostorné a má výborný podvozek. Cena startuje na 484,980 za základní tříválec. Testovaný čtyřválec začíná o 30,000 výš. A tady může vzniknout problém, protože našinec si nejspíš řekne, že „na Korejce je to hodně“. Navíc obyčejný Ceed vychází asi o 70,000 levněji. Jenže doba, kdy „Korejec“ hrál druhé housle, již skončila.

Kia XCeed je dokonalým odrazem doby. Co není alespoň trochu SUV, má problém. Výsledkem křížení dvou kategorií ale Kia postavila výtečně fungující auto na každý den, které si zachovává dobré vlastnosti z obou segmentů a navrch také skvěle vypadá. Možná jsme svědky evoluce nutné k přežití hatchbacků.

Plusy

– Komfortní podvozek
– Výrazný design
– Prostorný interiér
– Bohatá výbava

Mínusy

– Horší výhled z vozu
– Váhající převodovka

 

.

« »