ford-focus-st-exterior-7

TEST legendy Ford Focus ST – Pan zákeřný

31. 3. 2017 • FORD, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Většina ostrých hatchbacků má přeplňovaný čtyřválec, přičemž si jsou všechny tyto pohonné jednotky svým projevem ve výsledku velmi podobné. Jenže Ford ještě nedávno do nejrychlejších focusů montoval fantastické pětiválce, díky kterým se z nich staly opravdu výjimečné vozy. K nám tentokrát zavítal Focus ST od Auto ESA, tedy druhá nejvýkonnější verze tohoto modelu.

Zapomeňte na křídla, lasery a zbraně, jako má silnější bráška RS, tady se totiž jedná o auto, se kterým se dá denně dojíždět do práce, aniž byste po vysednutí vypadali, jako byste měli Parkinsona. Tomu je přizpůsobený i vzhled, který na klasickou karoserii focusu přidává mírně agresivnější nárazníky, dvojici koncovek výfuku a decentní difuzor a spojler. Vše doplňují líbivá 18-palcová kola.

Uvnitř je to klasický focus, který z nějakého ”neznámého důvodu” dostal výborná sedadla Recaro s výrazným bočním vedením, díky kterým se v zatáčkách nehnete ani o centimetr, a sportovně střižený tříramenný volant s logem ST. Díváme-li se na to z pohledu ergonomie, tak všechny ovládače jsou umístěny srozumitelně a ovládání všech prvků je velmi jednoduché. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, avšak zadní sedadla bych označil spíše za nouzová – vyšším osobám na nich totiž nejlépe nebude. Zavazadlový prostor má objem 385 litrů. Co se týče materiálu a zpracování, je to takový střed, čistý průměr.

3

Pod kapotou se ukrývá 2.5-litrový řadový pětiválec turbo, jenž disponuje výkonem 166 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 320 Nm od 1600 do 4000 otáček za minutu. Motor znatelně táhne už od volnoběhu a má poměrně lineární nástup výkonu. Starší přeplňované motory jsou známé především pro svou “turbo díru”, kterou ST úspěšně skrývá, ale i tak je před dosažením 3000 otáček znatelná. Od této hodnoty nádherně táhne až do 6000 otáček, kdy ze sebe vydá maximum. Dál k omezovači už se nemá smysl hnát, protože zde jde výkonnostní křivka zase dolů. Velkou pochvalu si zaslouží hutný, až líbezný zvuk, který je doplněný o decentní bublání a praskání do výfuku. Při rychlém přeřazení ve vysokých otáčkách výfuk dokáže udělat pekelnou ránu! Ve výsledku tak nezní jako puberťákem natuněný krám, ale opravdu dospělý a silný stroj.

Podíváme-li se na to z pohledu čísel, tak se nejedná o žádného ochrapu. Stovku totiž zvládá za 6.8 sekundy a udělá až 241 km/h. To vše při spotřebě okolo 10 litrů, přičemž plyn budete jen lechtat. Takže jestli chcete opravdu uhánět stovkou do sedmi sekund nebo se podívat ke konci pravé části tachometru, počítejte se spotřebou blížící se 20 litrům.

2

Co se podvozku týče, není to žádný kostitřas, prostě jen tužší, sportovně střižené auto. Chytře dává znát, co se děje pod vámi a velmi dlouho působí jistě a stabilně, až si říkám, že by ho mohl řídit kdejaký čerstvý řidič. Rychlosti, které zvládá v zatáčkách jsou totiž opravdu vysoké a jen v těch pomalejších je znát těžší motor nad přední nápravou, což přináší mírnou nedotáčivost. Nejvíce mu sedí rychlé zatáčky a kvalitní asfalt, na kterém umí být pekelně rychlý. Jenže čím více se blížíte k limitu, tím více je podvozek nevyzpytatelný. Stačí jen lehce ubrat plyn v zatáčce a pořádný lift-off smyk je na světě. Může se to zdát zábavné, ale v některých situacích je to překvapivé a nebezpečné.

Horší už to je na méně kvalitních silnicích. Ačkoliv se zdá řízení zprvu přeposilované a bez citu, tak se zároveň s podvozkem hodně chytá kolejí a je třeba pevně držet volant. Na takovém povrchu je ST v porovnání s dnešními auty náročné a nepředvídatelné, což se mi líbí! Pochvalu si zaslouží i silné a snadno dávkovatelné brzdy, ty doplňuje dobře naladěná spojka, která skvěle spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou s krátkými drahami. Převodové stupně jsou poskládané rychle za sebou a motoru tak dodávají na dynamice. Při šedesáti totiž není problém jet na šestku.

4

Ford Focus ST je dobrým náčiním pro toho, kdo nepotřebuje praktický pětidveřový hatch-back, ale zároveň auto potřebuje využívat každý den. Výkonu má dostatek, umí být zábavný a na limitu adrenalinově nebezpečný. K tomu všemu přidává použitelnost na jízdu do práce či obchodu a přijatelnou cenovku do 300 000 Kč. Dost možná zajímavá a klidnější alternativa k hard-core hot-hatchi Renaultu Mégane R.S.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti Auto ESA.

1

Plus

Silný motor s parádním zvukovým projevem

Decentní vzhled

Sedadla s výrazným bočním vedením

Dobře odladěný podvozek

Mínus

Přeposilované řízení

Občas nepředvídatelné chování na limitu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz