IMG_20120219_150336

TEST Nissan Qashqai – Made in UK

29. 4. 2012 • Nissan, Novinky, Testy

Dnešnímu redakčnímu testu jsme podrobili dalšího člena rodiny jménem Nissan. A to Nissan Qashqai, jehož jméno umí vyslovit jen málokdo. Qashqai je vozem, který má dvě tváře. Vlastně dokonce několik tváří. Pro prvého crossover, pro druhého SUV. A to stále není vše, za dobu testování jsem se setkával s přesvědčením lidí, že to co nám stojí před redakcí, musí být zaručeně Audi Q5 nebo dokonce i Porsche Cayenne. Je pravdou, že v bílé barvě, jak můžete vidět na obrázcích, se auto jeví býti opravdu zajímavé a linky designu mohou leckoho svádět k různým závěrům.

Když jsem tedy zvídavé uváděl do reality sdělením, že to, na co se právě koukají je ten japonský crossover Nissan Qashqai z reklamy byli opravdu překvapeni. A to podotýkám, že se jednalo o specifikaci výbavy ze středu nabídky společnosti a „pouze“ o Qashqai, nikoli většího bratra Qashqai + 2, stojí v nabídce automobilky hned vedle. Lze tedy předpokládat, že o dvě sedadla větší model by mohl být lehce zaměňován za Audi Q7 nebo již zmíněného Cayenna. A vlastně zaslouženě, protože Nissan nyní již s familiárním jménem „Q“, jak se často objevuje ve Flemmingových bondovkách, je opravdu povedený a stále o něm lze říci, že jde o auto za rozumnou cenu. Nový „Q“ je k dostání již od 450.000,- Kč a hranici 800.000,-Kč rozhodně při maximální výbavě nepřekročí.

Námi testovaná verze byla vybavena benzínovým agregátem 1.6i o výkonu 84kW (při 6000rpm), kterou bychom v redakci po diskuzi u šálku anglického čaje hodnotili jako vhodnou spíše pro naše přítelkyně, manželky nebo milenky. Auto by si totiž zasloužilo být více dynamické (testovaná verze disponovala 154Nm), což by mohl bezpečně zajistit dodávaný dieselový dvoulitr, kdy už stojí za úvahu i pohon 4×4.Pohon přední nápravy je opravdu spíše městskou variantou. Ovšem, když zohledníme průměrnou spotřebu 6,7l/100km je tato verze ideální pokud hledáte druhé vozidlo do rodiny, které bude nejčastěji využíváno ženou a vašimi ratolestmi. „Q“ poskytuje právě pro tyto situace tak požadovaný pocit bezpečí a hlavně dobrý výhled a tedy přehled o dění na vozovce okolo vás. Díky docela slušné světlé výšce částečně i mimo ni, ovšem pro projev vašich vášní mimo silnici bych doporučil již zmíněnou čtyrkolku vybavenou naftovým motorem.

Převodovka a řazení je ve srovnání s konkurenčními modely přesné a rozvržení rychlostních stupňů odpovídá potřebám a dispozicím motoru, což u crossoverů v těchto cenových relacích nebývá zvykem.

Ale už dost nudných srovnání a tabulkových údajů, nás zajímalo co se v Qashqaii opravdu skrývá, čím je jedinečný a proč bychom ho měli mít doma v garáži. Pojďme zkusit městský okruh, řekli jsme si. A tak se vyrazilo! Ve skoro plném obsazení, tedy ve čtyřech lidech jsme nasedli a vydali se na výlet s jasným cílem. Úkol zněl jasně, zjistit co v tobě je, „Q“.

Je nutno přiznat, že o benzínové 1,6ce v interiéru ani neslyšíte. Čili, to bychom měli první plus. Dalším lze hned pokračovat, je jim přehlednost, a to jak zmíněný výhled z místa řidiče, tak naprosto jasně intuitivní a pochopitelný systém ovládání aktivních prvků vozu. K dispozici na volantu je vše co dámy i páni využijí na dlouhých cestách, tedy tempomat, ovládání audiosystému a palubního počítače. Ergonomické výstupky palců v souvislosti s průměrem volantového kruhu jsou taktéž bezvadné, i když jsme je upřímně v „Q“ úplně nečekali. Palubní deska osazená dotykovým displejem zvyšuje bez diskuze standard vozu a zobrazení prostoru za vozidlem při jízdě vzad zvládá kamera naprosto bez problémů za přímého slunce i za tmy.

Celkový dojem z interiéru vozu je však už slabší, ovšem vysvětlením a oprávněným argumentem pro toto nemilé zjištění je přeci jen cena vozu. Měkké zpracování plastů srovnatelné s německými výrobci snad nikdo ani nečekal. Ovšem musím uznat, že tento nedostatek statečně vyvažují sedadla a prostor v druhé řadě sedadel. Ten byl snad dalším největším překvapením. Prostornost interiéru a zavazadlového prostoru je vážně úžasná. Ve spojení se slušnou citlivostí sestavy reproduktorů můžete za jízdy bez problémů rozjet slušnou párty nebo s odkrytím panoramatické střechy vytvořit velkou romantiku a počítat padající hvězdy.

Pojďme ovšem k podvozku. Ten, jak jsme všichni očekávali, není zrovna závodní, takže při přesedání z vašeho GT-R opravdu pozor. Poskytuje ovšem komfort a nerovnosti na našich silnicích a dálnicích by na vás měli působit výrazně snesitelněji. S podvozkem se samozřejmě váže řízení, to bych si po konzultaci s chlapci z redakce dovolil díky stejným závěrům hodnotit jako naprosto standardní a tedy vyhovující bez dalších kritických připomínek.

Máte- li v úmyslu koupi takového vozu, určitě by při výběru měl být Nissan Qashqai jeden z favoritů. O jeho kvalitách svědčí i počet vyrobených kusů, který se k létu minulého roku počítá na 1milion kusů. A ptáte- li se, proč je tento test místy podbarven poznámkami z Britského království, je to proto, že není zcela v povědomí veřejnosti informace, že právě „Q“ se vyrábí v Anglii v Sunderlandu, kam Datsun… promiňte, Nissan přesunul v rámci investic do Evropy od roku 1984 svou výrobu.

 

Plusy

– ovládání aktivních prvků

– výhled z vozu

– design

 

Mínusy

– hluk v interiéru ve vyšších rychlostech

– pohodlí za volantem

– krátká vzdálenost mezi pedály*

(*ocení ženy)

Technické údaje

Motor: Nissan Qashqai 1.6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 86 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 158 / 4400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.2 / 6.2
Emise CO2: -
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 410 / 1513
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1297 / 415
Rozměr pneu: 215/60 R17

 

.

« »