IMG_5504

TEST ojetiny BMW 520d Touring – 4 válce stačí, když to turbo tlačí

3. 12. 2016 • BMW, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Když nějaký tunerský TDI-čkář zastaví za BMW, které nese označení 20d, tak si řekne, že je to sociální, nudné a pomalé auto, kterému se svým nachipovaným 1.9 TDI ujede jako nic. Jenže to je jen jeden z mnoha naprosto nesmyslných předsudků. Na trvalo mě o tom přesvědčil aktuální test ojetého 520d Touring z AAA Auto, to bylo rychlé, zábavné, praktické a úsporné. Minulá generace F10 se navíc dá pořídit za rozumné peníze, takže není nic, co víc byste si mohli přát.

Sám jsem si říkal, že 520d bude jen nudné, podprůměrně rychlé auto, které zaujme maximálně tak svým vzhledem (na poměry prémiových značek). Vždyť pod kapotou má jen dvoulitrový vznětový čtyřválec s přeplňovýním twin-scroll. Jeho výkon je 184 koní a točivý moment 380 Nm. Agregát spolupracuje s osmistupňovým automatem ZF, který posílá sílu na zadní kola. Hmotnost je slušných 1620 kilogramů a i díky tomu dosáhne stokilometrové rychlosti za 8.1 sekundy a maximálky 222 km/h. Papírová spotřeba činí 5.1-litrů na sto kilometrů.

2

Zaměříme-li se na designovou stránku věci, tak před námi stojí jeden z nejhezčích kombíků daného segmentu a dle mého názoru nejsympatičtější BMW moderní doby. Žádné výrazné detaily, jen lehké sportovní křivky kombinující elegantní a majestátní styl. Chybět nemůžou angel eyes nebo zadní LED svítilny. Velké plus si zaslouží jednoduchost, díky které vůz stárne velmi pomalu.

Uvnitř si troufám tvrdit, že v roce představení Pětka neměla žádnou konkurenci. Všude jsou kvalitní materiály příjemné na dotek, ergonomie solidní a prostoru dostatek do všech stran – vždyť jen kufr má objem 560 litrů. Do toho se navíc lze dostat přes klasické páté dveře nebo výklopné sklo. Nejvíce mě překvapuje zpracování – ani po pěti letech a 165 tisících kilometrech nic nevrže a neskřípe. Solidní jsou komfortní sedadla, volant s tlustým věncem a především posed. Sedí se hezky nízko, což s podivem nenarušuje výhled z vozidla, ehm teda akorát dozadu nevidíte téměř nic. Exoticky působí především široký středový panel a obrazovka s vysokým rozlišením patřící informačnímu systému iDrive, který je jedním z nejlepších na trhu. Na zadních sedadlech je místa dostatek i pro vzrostlejší jedince a vše je sladěné do super vyváženého celku.

1

Konečně můžu usednout za volant a vyrazit. Je až s neuvěřením, jak parádní vznětové čtyřválce BMW umí. Jsou výkonné a zároveň nejkultivovanější široko daleko. Nějaký Mercedes nebo Audi se nechytají. Jakmile se motor zahřeje, nepoznáte skoro žádný rozdíl oproti řadovým šestkám, teda pokud výrazněji nešlápnete na plynový pedál. Potom už se čtyřválcový charakter projeví. Při klidné jízdě s ním nemám žádný problém. To stejné se dá tvrdit i o osmistupňovém automatu, ten si jen zastudena občas cukne z jedničky na dvojku. Poté řadí včas a neznatelně.

Při každodenním ježdění si nemůžu vynachválit příjemné řízení, hned za ním je mírně tužší podvozek, který však krásně filtruje 90 % všech nerovností a ráz do karoserie propustí zřídka kdy. Parádní je i odhlučnění, aerodynamický hluk zde zkrátka není a ten od kol zmizí někde na půli cesty do kabiny. Dokonce i při rychlostech nad 200 km/h se stále jedná o komfortní, ovladatelný a docela úsporný kombík. Kdo by to byl do základní motorizace řekl?! Spotřeba je oku lahodících 7 litrů na sto kilometrů. Vlastně jediným mínusem je výhled vzad při parkování. I když ono by to problém nebyl, kdyby někdo nenakonfiguroval auto bez parkovacích senzorů… Jo a vyhřívaná sedadla či xenony taky zapomněl. Přitom na kožené čalounění, příplatkový iDrive a dřevo peníze byly.

3

Narazíte-li na klikatou okresku, budete nadšeni. Nikoli z motoru, který sice nabízí slušný zátah v širokém spektru otáček, ale z podvozku. Ten dokáže doslova vykouzlit úsměv na tváří. Je komunikativní, drží a nebojí se nechat mírně vystrčit záď ze zatáčky. Člověk v něj má takovou tu nezbytnou dávku jistoty, která mu dovolí jet opravdu rychle. Převodovka dokáže ve sportovním režimu pekelně zkrátit čas řazení a naše příplatkové stabilizátory znatelně ztuhnout. Auto se najednou méně naklání a nedotáčivost přichází až při zbrklých nájezdových rychlostech. Pokud je hodně mokro nebo dokonce sníh, není problém jezdit krásnými a dlouhými drifty – s dvoulitrovým kombíkem o velikosti tankeru! Řízení je vyvážené, na dnešní dobu tak akorát tuhé, ale už nepříliš komunikativní. Naopak brzdy potěší tvrdým pedálem a tím pádem i snadnou dávkovatelností.

4

Na co si dát pozor?

Pozor si dejte na auta s vysokým nájezdem, která mohou mít problémy s turbodmychadlem. Určitě si vybírejte vozy s jasnou servisní historií a nejlépe pořízené v České republice. První kusy mívaly drobné problémy s elektronikou a pozornost si zaslouží taky standardní části v podobě brzd a celkově podvozku. Brzdy bývají často zcela mrtvé, stabilizátory vymlácené a podobně. Takové auto by vás vyšlo ještě hodně draho. Nezapomínejte, že Pětky byly často manažerskými vozy, které najezdili stovky tisíc kilometrů na českých dálnicích.

Závěr

BMW řady 5 F10 nemá moc chyb, a to ani v základním naftovém provedení 520d. Umí vykouzlit úsměv na tváři, je příjemné a komfortní na každodenní ježdění a u srdce zahřeje nízkou spotřebou. Nenapadá mě žádné výrazné mínus (pokud si ho nekoupíte v základu). Cena nového vozu totiž začínala na 1.1 milionech Kč, což znamená, že po pěti letech si ho můžete pořídit za méně než polovinu. Já jednoznačně doporučuji!

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

5

Plus

Komfortní a jistý podvozek

Úsporný, kultivovaný a pružný motor

Osmistupňová automatická převodovka

Posed za volantem

Silné brzdy

Kvalitní interiér

Prostornost

Vzhled

Mínus

Horší výhled vzad

Příliš obyčejný interiér v základní výbavě

Spousta nesmyslně nakonfigurovaných vozů

Mnoho vozů až s příliš vysokým nájezdem

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz