IMG_8097

TEST ojetiny Nissan Navara Double Cab 2.5 DCI – Pracant k neutahání

27. 2. 2017 • Nissan, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Nissan Navara patří mezi nejznámější pick-upy planety, přičemž se proslavil především svou druhou generací, která se prý hlavně v Británii láme vejpůl – ZDE. Toto auto se zhruba před rokem až dvěma přestalo vyrábět, přičemž ho nahradila generace třetí – ZDE,  která dokáže být i komfortním strojem pro denní jezdění. Jak je na tom ale předešlá modelová řada? Ta má totiž vynikat především svou pracovní využitelností a terénními schopnostmi. Taky proto se jí přezdívá kapesní náklaďák.

Náš kousek z AAA Auto je v průměrné výbavě a v klasické stříbrné metalíze – stačí to. Jenže i tak jeho nabobtnané tvary vypadají velmi zajímavě a především budí respekt mezi ostatními auty na silnici. Zaujme hlavně délka 5220 milimetrů a poté šířka 1850 nebo výška 1776. Rozvor činí 3200 milimetrů. Ať se vám ale Navara líbí jakkoliv, pro širokou veřejnost je to jen zvláštní ošklivé káčátko, teda spíše přerostlá kachna.

2

Uvnitř panuje nadvláda odolných materiálů z tvrdého plastu, které v pracovním autě prostě musí být. Sedadla mají příjemný potah a většina ovládacích prvků je hezky po ruce. Hned po nastoupení si všimnete hlavně otočného ovladače, jenž slouží k přepínání pohonu a dlouhé řadící páky. Prim zde hraje vzdušnost, Navara je totiž opravdu prostorné auto, a to i na zadních sedadlech, kde bych se i se svými 185 centimetry nebál strávit delší cestu.

Pod kapotou je 2.5-litrový čtyřválec s výkonem 106 kW (140 koní) a točivým momentem přes 350 Nm. Vše putuje na zadní kola přes šestistupňový manuál. Lze přepnout i na klasický pohon všech kol, případně otočným ovladačem zapojit redukci převodovky. V opravdu těžkém terénu pak poslouží středová uzávěrka diferenciálu. Kombinovaná spotřeba je někde pod desíti litry, ale garantuji vám, že s klidnou nohou se s ním dá jezdit za mnohem nižší čísla, na okresce není problém dostat se na 7.5.

1

Co se jízdních vlastností na silnici týče, nevypadá to nikterak slavně. Vždyť vzadu má pevnou nápravu a jen mírně svižnější jízda musí být problém. Jenže to není pravda, protože v Nissanu si přesně na tento aspekt dali velký pozor. I s absencí ESP (měly ho až vyšší výbavy) lze projíždět zatáčky rychlejším tempem a nic se nestane, jen si musíte zvyknout na silnější náklony karoserie a nepříliš přilnavě terénní pneumatiky, které jsem měl na voze obuté já. Řízení je až překvapivě lehké a změna převodu probíhá hladce, jako v peřince. Podvozek je poměrně měkce naladění, což uvítáte hlavně při denním využití na silnici. Pochvalu si zaslouží i odhlučnění, ale jen to od podvozku a aerodynamické do nějakých 120 km/h, kazí to však motor, který je hlučný jako ve staré dodávce.

Motor nedostatkem výkonu určitě netrpí a solidně táhne už od nejnižších otáček. Dokonce i při plném naložení jsem ho nenačapal na holičkách, jen je potřeba předvídat a dříve podřazovat. Odvézt náklad o hmotnosti přes 770 kilogramů mu tak vůbec nedělá problém. I převodovka totiž s tímto zatížením počítá, a tak jsou první stupně hezky krátké pro snadnější rozjezdy. S prázdným autem je tak lepší rozjíždět se na dvojku.

3

Mimo silnici se jedná o velmi schopné auto, které se nezastaví prakticky před ničím. Nissan je známý hlavně díky svému propracovanému a jednoduchému pohonu všech čtyř kol, který funguje skvěle. Křížení náprav, prudké výjezdy, sjezdy, hromady štěrku, kamení nebo promočeného bláta, nic mu nevadí. Auto se zastaví jen tehdy, když už mu nestačí světlá výška, kterou snižuje dlouhý rozvor. No a nebo řidič, který v 99 % případů zvládne v terénu mnohem méně než toto auto.

V závěru mě nenapadá moc chyb, které bych Navaře vytkl. Díváme-li se na to z hlediska, na které jsou pick-upy zaměřené, tak s ním nemám žádný problém. Umí být dobrý na silnici, vynikající v terénu a je v něm nadbytek místa. Jen je potřeba zkontrolovat podvozek a šasi, jehož části rády reznou a nutnost je dát si pozor na stav daného kousku. Spousta jich je totiž opotřebených ze staveb a náročného terénu.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

4

Plus

Využitelnost vždy a všude

Schopnosti v terénu

Prostornost kabiny

Úsporný a silný motor

Odolný interiér

Mínus

Pro někoho ošklivý design

U prvních kousků problémy se spolehlivostí

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz