TEST ojetiny Volvo S60 D2 DRIVe – Auto na důchod
Volvo S60 nedávno prodělalo facelift v rámci oživení v polovině životního cyklu produktu, a tak se původní, neomlazená, verze začala prodávat za velmi solidní peníze. Volvo navíc patří mezi vyhledávané zástupce na poli ojetých vozů kvůli vyhlášené spolehlivosti a také bezpečnosti. Do testu jsme si tentokrát vybrali to nejúspornější, co řada S60 v naftové motorizaci nabízela – čtyřválcovou 1.6 D2 v manuálu bez výrazné příplatkové výbavy.
Za svých 320 tisíc korun dostanete vůz z roku 2011 s nájezdem poctivých 95 tisíc kilometrů. Silnější a pro mladší jedince atraktivnější varianty pořídíte o 50-100 tisíc dráž. Úsporná jedna-šestka je spíš pro někoho s klidnou a rozvážnou povahou. Náš vůz si můžete prohlédnout na pražské pobočce AAA Auto.
Zevnější vzhled je švédská klasika. Auto má líbivé tvary, pár zajímavých ostrých křivek, které v doplnění o paket R-Design a nějakou výraznou barvou křičí do světa: „Dívejte se, jedu!.“ My však ani jednu variantu nemáme, náš vůz je v klasickém provedení doplněném o černou metalízu a decentní 16 palcová litá kola. Nenajdeme zde xenony ani dvojici koncovek výfuku jako u silnějších variant, ale jen ekologicky vypadající nápis DRIVe na zádi. Už teď je tak jasné, že se nebude jednat o žádný rychlík, ale o dobře jezdící auto, které umí lahodit oku vynikající spotřebou.
Svěží a originální skandinávský design pak pokračuje i uvnitř vozu. Interiér je prostě svůj a nabízí nádech něčeho speciálního. Volvo je samozřejmě auto prémiové třídy, a tak je vše vyvedeno z prvotřídních materiálů a dokonale sestaveno dohromady. Základní látková sedadla umí nabídnout dostatek komfortu i slušné boční vedení, a tak dražší příplatková nejsou potřebná. Středový tunel je osazen množstvím tlačítek a tradičně se za ním nachází průchozí přihrádka.
Středu pak dominuje display multimediálního systému, který je na dobu svého vzniku vyveden v hezké grafice a má rychlou odezvu. Plastový dekor celého tunelu by ale mohl být vyroben z honosnějšího materiálu a příplatkový hliníkový vypadá jednoznačně mnohem lépe. Originální je i samotná kaplička budíků, kde nalezneme jen otáčkoměr a rychloměr, uvnitř každého je pak digitální display zobrazující ostatní údaje a palubní počítač. Pochválit musím i věnec volantu s dvojitým obšitím kůží a s velmi příjemnou tloušťkou. Padne skvěle do rukou a jemná kůže je moc příjemná. Volvo je stavěno opravdu kvalitně a bytelně, a tak interiér nenese ani po 5 letech a nájezdu 95000 kilometrech žádné známky opotřebení.
Pod kapotou se nachází nejslabší a zároveň nejúspornější agregát o objemu 1.6-litru D2. Jedná se o 84 kilowattový čtyřválec, jenž se pyšní točivým momentem 270 Nm a nízkou papírovou spotřebou 4.3-litru, která je v reálném životě jen o litr vyšší. Zrychlení z nuly na stovku zabere nekonečných 10.9 sekundy a maximální rychlost činí 195 km/h, avšak od 150 km/h už se mu dál moc nechce, do kopce už vůbec ne.
Po nastartování se ozve klasický zvuk čtyřválce, který se po zahřátí docela zklidní a motor je nadále příjemně kultivovaný. Zátah je slušný už od nižších otáček, takže není potřeba motor nijak výrazně vytáčet. Šlápnete-li na to trochu víc, poznáte, že šestnácti stovce se to nelíbí a ani nenabídne nijak velkolepý zátah. Turbo díra je u malého motoru bohužel samozřejmostí. Pro lidi s klidnou povahou, kteří nepotřebují jezdit nijak rychle, je však ideální volbou. Lenost oplatí výbornou spotřebou, která se průměrně zastaví mezi 5-6 litry na sto kilometrů.
Podvozek je docela tuhý, a tak mu nedělá problém projíždět zatáčky svižněji. Na limitu je však příliš brzy nedotáčivý. Tuhost má za následek mírně horší tlumení větších nerovností, ale pořád se dá mluvit o relativně pohodlném autě. Řízení je příjemné, ale moc zpětné vazby od něho nečekejte. Naopak spojka má příjemný a tuhý chod, ale manuální převodovka nemá příliš přesné dráhy řazení.
Jízdně je Volvo S60 nadmíru příjemné auto, které adekvátně kombinuje komfort se sportovním akcentem (platí hlavně u silnějších motorizací v paketu R-Design s tužším podvozkem). Podvozek na tomto konkrétním autě nevykazoval žádné závady, auto nikam netáhlo, nic nebouchalo a nehlučelo.
A jak je na tom spotřeba? Týdenní průměr se zastavil na 5.5 litrech, a to jsem nejezdil moc citlivě. Pokud se člověk zklidní, nebude problém jezdit kolem 4 a půl litrů.
Volvo S60 je poměrně spolehlivé auto, a tak si dejte pozor na takové ty klasiky, jako u všech naftových motorů. Takže pozor na špatné vstřiky, umírající turbo apod. Určitě hledejte auto s jasnou servisní historií a nejlépe po prvním majiteli koupené v České republice, díky čemuž se dá lépe dohledat jeho historie.
Volvo S60 je na poli ojetých vozů velmi silný hráč. Obecně vychází levněji na pořízení, než obdobně stará německá konkurence, přičemž nabídne rozhodně bohatší výbavu a mnohdy silnější agregát. O charakteru a nevšedním designu jsem se zmínil výše, nicméně to je subjektivní záležitost. Tak či tak je Volvo S60 velmi kvalitní auto, které stárne pomalu a díky poctivé konstrukci nenese větší známky opotřebení. Počítat se musí jen s relativně dražším servisem a díly v případě poruchy. Volba je na Vás.
Za půjčení vozidla bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto, kde si jej také můžete zakoupit přímo v inzerátu zde.
« Takto Audi simuluje 12 let provozu – Auta dostávají pořádně do těla – video Audi RS1 bude – Nabídne 310 koní a stovku zvládne za směšně krátký čas »