20150722_122142

TEST Renault Espace 1.6 dCi EDC

3. 9. 2015 • Novinky, Renault, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 90%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Naprosto bravurní rodinný vůz, který dělá vše dokonale a u značky Renault startuje zcela novou éru...

Verdikt:

Nový Renault Espace dle samotného Renaultu opouští segment MPV a vtrhl “nadrzo” do kategorie crossover. Přesto pro něj však je hlavním konkurentem skvělé a téměř bezkonkurenční MPV od Citroenu, model C4 Picasso.

Že se Picasso bude velmi těžce překonávat, to už vám ostatně prozradí naše předchozí TESTy. Jenže nový Espace by měl jít ještě výše a svého hlavního soka ze své rodné vlasti v mnohém předčit. Jak to tedy je?

Oba Francouzi sází na monumentální prostor a praktičnost. Espace si ale dělá větší ambice a aby také ne. Zcela první generace Renaultu Espace totiž v Evropě segment MPV takřka založil, a už jen proto nemohl Renault s novou generací šlápnout vedle. Tak se na něj pojďme podívat.

20150722_124308

Espace oblékl zcela moderní kabátek, který už nepůsobí, jakoby jej na sobě vezlo auto s kosočtvercem ve znaku. Pokud mnohé lidi nepřesvědčil kvalitou takový Mégane či nové Clio (a ano, vzhledem k ceně i nové Twingo), Espace už tento úkol musí zvládnout na jedničku. Espace hlásá do celého světa: “STOP předsudkům vůči francouzským značkám!”

Espace ale obecně má jeden zásadní (řekněme) problém… tím je jeho startovací cena, která začíná v naprostém základu na relativně vysokých 769 tisících, a to je hodně. Tedy alespoň se tak může na první doslech zdát. Espace ani v základní verzi nebude žádný sociální případ a my konkrétně máme dokonce k dispozici napěchovanou verzi Initiale Paris, kde posádce nebude chybět opravdu nic. Při přílišném vymýšlení si, se cenovka Espacu může přehoupnout i přes milion korun, což je zrovna případ našeho testovacího kusu.

DESIGN

Vnější design se Francouzům opravdu povedl. Moderní až futuristicky pojatý vzhled, v kombinaci s nízkou siluetou, dodávají vozu opravdu dynamický look. Přední světla jsou štíhlá, kompletně LED diodová a zadní svítilny dostaly povedený “trubicový” efekt. Ve výsledku to z nového Espace dělá skutečně krásné auto.

20150722_115958

Přední nárazník pak dostal pohledné otvory (s blinkry) po stranách, které jsou lemovány chromovou linkou. Dodává to vozu skutečně až agresivní vzhled. Z boční linie pak vynikne celá silueta vozu, která je navíc doplněna o spodní linku oken, natahující se vlnovitě až ke střeše (a zároveň nad vysoké zadní světlomety). Celek pak podtrhují stylová 18” kola v originálním designu, která samozřejmě mít můžete, ale nemusíte.

INTERIÉR

Pokud Espace někoho nenadchne zvenčí, zevnitř už se to prostě povést musí. Ještě nikdy nepostavil Renault nic tak kvalitního, na pohled moderního a kombinujícího přitom funkčnost, prostor, pohodlí a luxus. Zavažte někomu oči, posaďte ho dovnitř, přelepte znak Renault a uvidíte výsledek. Já to popravdě udělal a mnoho lidí hádalo: “Lexus?” “To nové moderní Volvo?” Nebo dokonce “Tesla?”. Údiv všech vyzkoušených po vystoupení z vozu a nevěřícně si prohlížejících znak Renaultu opravdu stál za to.

DCIM101GOPRO

Uvnitř totiž najdete opravdu kvalitně zpracované materiály, posadíte se do perfektně pohodlných masážních sedadel a obklopí Vás vysoký středový tunel, který se ohýbá a tvoří tak i středový panel s obrovským dotykovým displejem. Ten se dá považovat spíše za tablet a ovládat ním můžete vlastně úplně vše. Tedy kromě volantu a automatické převodovky.

Pod středovým tunelem se nachází dokonce velký odkládací prostor, další pak v opravdu propastně hluboké loketní opěrce a chytře vymyšlené přihrádce spolujezdce, kde není problém dát chladit rovnou čtyři 1,5 litrové pet lahve s vodou. Zatím tedy úžas…

MOTOR A TECHNIKA

Pod kapotou se nám schovává zcela nová vznětová šestnáctistovka 1,6 dCi, která se chová spíše jako mimořádně povedený dvoulitr. Svůj podíl na tom má však i bravurní odhlučnění kabiny, ovšem ani zvenčí se tento motor nemusí stydět za svůj chod. I vně vozu je tichý a netrpí klasický vznětovým projevem.

A čísla? Turbodieselová šestnáctistovka disponuje solidním výkonem 118 kW (160 koní) a točivým momentem až 380 Nm. Maximálně s ní může Espace uhánět 202 km/h a na stovku mu to bude trvat jednu desetinu pod 10 sekund.

20150724_053010

Vůz, vážící něco kolem 1580 kilogramů bude tak adekvátně dynamický a dostatečně rychlý i při plném zatížení. Jo a když už je řeč o zatížení, Espace uveze dalších 812 kilogramů nákladu!

V zatáčkách Vám pak dokonale pomůže systém řízení všech čtyř kol 4CONTROL, který známe globálně především z Hondy Prelude a Renaultu Laguna Coupé. Poháněna jsou samozřejmě ale jen přední kola, a to skrze vynikající šestistupňovou dvouspojkovou převodovku EDC, kterou jsme chválili už v novém Cliu.

JÍZDA

První lehká rozjížďka umocní ten luxusní a prémiový pocit, který z Espacu čiší. Už při prvním rozjetí vše proběhne naprosto v klidu, v tichosti a pohodě. Za odhlučnění kabiny by Francouzi opravdu měli dostat metál. Ano, je to vůz za milion korun, ovšem i přesto nečekáte, že v tom může být vůz značky Renault až takto bravurní. Ale to už jsme zase u těch předsudků.

Pokud někdo uvažuje o koupi nového MPV a rozhoduje se mezi C4 Picasso a Espacem, po přesednutí se může zdát Espace trochu stísněný. Alespoň na výšku… C4 Picasso svou vysokou střechou dává prostor k vynikajícímu výhledu z vozu a Renault naopak sází na nízkou siluetu a nízká okna. Ve výsledku to však ani trochu nevadí, pouze v porovnání s obrovským a skleníkově řešeným prostorem pro posádku v C4 Picasso, působí Espace zevnitř jako sporťák. Espace je ale i tak ve využitém prostoru o krapet promyšlenější.

Je třeba zmínit, že Renault Espace dostal také adaptabilní podvozek s nastavením celkem pěti jízdních režimů. Comfort, ECO, Normal, Dynamic a Sport. K dispozici je také individuální režim Perso, ve kterém si můžete nastavit jednotlivé “položky” přesně tak, jak Vám to vyhovuje. Komfortní rozdíl mezi režimem Comfort a Sport poznáte však prakticky pouze na kostkách a na opravdu velmi rozbité silnici. Podvozek je měkký a tudíž to musí znamenat, že jízda bude velmi houpavá a dynamická jízda zatáčkami spíše muka než zážitek. Jenže opak je pravdou a Espace dokáže popřít veškeré zákony, které jsme se doposud o této třídě učili. Je to přesně 31 let od prvního Espacu, a i dnes ten nový udává konkurenci tempo.

IMG_0235

Pro navolení jízdního režimu skrz netradiční knipl dvouspojkové převodovky, musíte s pákou nejdříve směrem k sobě. Řešení je to rychlé, přesné a velmi jemné.

Až bude auto v chodu, překvapí jistě svým neuvěřitelným komfortem, a to dokonce i na režim Sport. Menší díry, zalátaniny a nerovnosti, s tím si podvozek poradí takřka bez vašeho vědomí. Jeho práci ale oceníte s úžasem. Už jste zapomněli na ten znak Renault? Já ano…

A pohodlí pokračuje i dále. Akustický komfort a téměř úplné odříznutí od okolního světa začíná zavřením všech oken a pohodlným luxusním sedadlům s masáží schází v horkých letních dnech snad už jen odvětrávání.

Ač papírové zrychlení na 100 km/h hlásí hodnotu 9,9 sekundy, dynamické vlastnosti jsou pocitově o krapet rychlejší. Turbodieselová šestnáctistovka se navíc chová jako dvoulitr a pro svižnou jízdu i na režim ECO bohatě stačí využívat točivý moment. Převodovka navíc dává ukázkové kickdowny a rodinný Espace pak předjede nejeden sportovněji laděný vůz. Při potřebě urgentního předjíždění už stačí zapnout režim Sport. Rozdíl není nijak markantní, ovšem nejvíce to poznáte při jízdě do kopce, kdy při stejném tlaku na plynový pedál přepnete režim na Sport. Povolení otěží řídící jednotce je pak opravdu znát a dvouspojková převodovka pak řadí až někde před červeným polem otáčkoměru. Samozřejmě zde už nemá smysl motor hnát, avšak úmrtí dynamiky ve vysokých otáčkách není takové, na jaké jsme u podobných dieselů zvyklí. Motor ZenEnergy se opravdu povedl.

20150722_082537

Jenže co když nechcete jen pohodlí a dynamiku na rovinkách? Espace se umí pořádně opřít také do zatáčky. Ano, pořád je to MPV… ehm pardon – crossover(!!!) a sportovní vlastnosti mu jsou tedy cizí, avšak co se jízdních vlastností týká, staví se nový Espace ve své třídě do vysokého nadprůměru a útočí i na nejvyšší špičku.

Při dynamické jízdě v zatáčkách opravdu lehce zapomenete, jak velké auto vlastně řídíte. Systém 4CONTROL funguje na režim ECO velmi omezeně a svou pravou funkci předvede až na sportovní nastavení. V zatáčkách v rychlosti nad 50 km/h se zadní kola natáčejí stejným směrem jako přední a při dynamičtějších manévrech a zatáčení to na pohybu auta jde opravdu znát.

Takže Espace skvěle jezdí, je kvalitně zpracován, disponuje dostatkem prostoru, chytrými technologiemi a výborným motorem. Jak je na tom ale variabilita a obecný prostor interiéru, jenž by každé správné MPV mělo mít?

Pokud to opět srovnáme s C4 Picassem, Espace nabídne zadním pasažérům o poznání méně místa. V Picassu se ale zadní prostor rovná velikosti zhruba fotbalového hřiště, a že Espace nabídne o něco méně, určitě není žádným mínusem. I tak si například dvoumetroví pasažéři budou stále libovat, že mají na kolena i hlavu dostatek prostoru. A stále tu díky třem plnohodnotným sedadlům posadíte pohodlně trojici dospělých.

DCIM101GOPRO

Chytré řešení ale přichází také se zavazadlovým prostorem. Už jeho základní velikost je více než dostačující (680 litrů objemu), ovšem nový rozměr vzniká při sklopení zadních sedadel. A právě zde přichází trumf, který Espace nabízí. V kufru totiž najdete čtveřici tlačítek, které slouží k automatickému sklápění zadních sedadel. Můžete jedním tlačítkem sklopit všechna zároveň a nebo jednotlivými tlačítky každé zvlášť. Sklopení je přitom rychlé a opravdu efektní na pohled.

Velkou frajeřinou je také ambientní osvětlení interiéru, které objímá celý středový panel s tunelem a najdete jej také na B i C sloupcích. Libovolně si pak můžete nastavovat intenzitu osvětlení a na výběr je také několik barev (dvě modré, zelená, červená a fialová). Tyto barvy se také mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu (Comfort = modrá, ECO = zelená, Sport = červená a Perso = jakákoliv Vámi zvolená).

Složitější je však v Espacu ovládání celého palubního systému. I po týdnu intenzivního ježdění jsem se s některým nastavením domlouval na několikrát – další týden by to ale jistě napravil.

Nový Espace tedy opět udává trend všem svým soupeřům a právoplatně se staví do špičky segmentu. Výborně jezdí, vypadá stejně tak a pohltí Vás svým luxusním a prémiovým nádechem. Rodinu sice nemám, ale Espace se mi vracel opravdu hodně těžce… Tleskám Renaultu!

Plusy

  • Povedený a moderní vzhled
  • Výborně kultivovaný a dynamický motor
  • Spotřeba paliva
  • Jízdní vlastnosti a systém 4CONTROL
  • Kvalita interiéru
  • Pohodlí podvozku
  • Použité technologie
  • Prémiový a luxusní nádech interiéru
  • Okouzlující ambientní osvětlení
  • Variabilita a prostor interiéru
  • Vynikající dvouspojková převodovka

Mínusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Cena příplatků
  • Horší výhled z vozu

Technické údaje

Motor Renault Espace 1.6 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 4.4 / 4.7
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 680 / 2101
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1584 / 812
Rozměr pneu: 235/60 R 18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz