skoda superb 2016 lak exterior (5)

TEST Škoda Superb 1.8 TSI – Na co diesel?

29. 11. 2016 • Škoda, Novinky, Testy

motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

zpracování: 90%

praktičnost: 95%

Superb třetí generace nabízí skvělý prostor, elegantní design a výborné zpracování a ergonomii. Rozhodně je to velmi dobrá volba, toužíte-li po autě této velikosti. Jen prosím opravdu zvažte vhodnou motorizaci. Za sebe bych jednoznačně volil právě tuto 1.8 TSI, která nabízí ideální poměr mezi cenou, dynamikou a provozními náklady. Jako bonus pak přidává perfektní kultivovanost a pohodu na palubě.

Verdikt:

Třetí generaci Superbu není třeba představovat, v redakci jsme ho k testu měli nesčetněkrát, a tak se rovnou vrhneme na podstatu věci, proč jej tady máme znova. Důvodem je totiž benzínový motor 1.8 TSI, který je aktuálně trochu přehlížený. Pokud někdo chce toto auto, automaticky volí naftový dvoulitr ačkoliv je to ukázkové klišé. U benzínové varianty také vyhrává dvoulitrová varianta, i když je dražší a v základní variantě ne o moc silnější – pokud tedy 30 kW nepovažujete za zásadní rozdíl, který ospravedlní o rovných 50.000 Kč vyšší cenovku oproti 1.8 TSI.

U naftového 2.0 TDi si navíc připlatíte 44.000 Kč, pokud chcete “jednaosmičce” podobnou výkonovou variantu se 140 kW. U slabší varianty dieselu s výkonem 110 kW sice přesně 4.000 Kč ušetříte, ale ztratíte nezanedbatelnou porci výkonu. Důležitější ale je samotný projev jednotek. Za méně peněz s benzínovým motorem totiž dostanete mnohem lepší celek. Jde především o kultivovanost chodu a nesrovnatelně příjemnější atmosféru na palubě. Benzinový Superb je prostý jakýchkoli vibraci, motor je perfektně utlumený a pokud ho proberete ze spánku odvděčí se vám hezkým zvukem ve vysokých otáčkách. U benzínu mě jednoduše neštval ani systém start-stop, který autem neotřásal, jako u naftových variant a skoro jsem o něm ani nevěděl.

superb1

Nejsem zaslepeným zastáncem benzínových motorů a dokážu ocenit kvalitní diesel, dokonce chápu, že do některých typů vozidel se opravdu hodí více nafta a tím jsou převážně SUV, jenže u běžných aut vám benzínová motorizace přinese více. Mimo jiné také příjemnější jízdní vlastnosti, kdy lehčí zážehový motor nezatěžuje přední nápravu a vůz se ochotněji vrhá do zatáček a působí agilnějším dojmem. Řeknu vám to naprosto lidově – do benzínového Superbu jsem přesedlal po týdnu v tom naftovém a rozdíl v kultuře a příjemného pocitu za volantem byl opravdu ohromný.

Dobře, vím, že teď přijde zásadní otázka, která v naší zemi láme chléb – spotřeba! S dvoulitrovým TDI jsem týden kombinovaně s nároky na dynamiku jezdil za 6.2 litrů, u 1.8 TSI se při stejných nárocích spotřeba po týdnu ustálila na 7.5 litrech. Zcela zanedbatelný rozdíl zejména v kontextu s pořizovací cenou – než při tak minimálním rozdílu projezdíte to, o co zaplatíte více při koupi, bude to trvat léta. Nemluvě o servisu, diesely jsou prostě dražší na údržbu a provoz, to je fakt. Teď v hospodách přichází argument ohledně nájezdu – ano, pokud najezdíte 1.000 km za týden, má pro vás diesel smysl. Pokud si kupujete auto do města, na občasný výlet a na dojíždění do práce se vzdáleností 30 km, tak nemá smysl vůbec.

superb2

Zpátky ale k Superbu v motorizaci 1.8 TSI. Ta nabízí výkon 132 kW a kroutící moment 320 Nm. Na stovku auto dosprintuje za rovných 8 vteřin a zastaví se na rychlosti 232 km/h. Motor potěší solidním nástupem kroutícího momentu už v nízkém spektru otáček a následnou příjemnou gradací a neutichajícím zátahem. Projev jednotky je opravdu povedený, nechá se ráda točit a nabízí velmi slušnou dynamiku. Potěšilo mě sladění s manuální převodovkou a její přesnost.

Osobně mě také potěšilo naladění adaptivního podvozku. Karoserie se nyní téměř nenaklání a auto drží stopu i v opravdu vysokých rychlostech. Nechci a nedělám ze Superbu okreskovou zbraň, ale ta možnost jet rychle a užít si zatáčky tady prostě je. Grip je opravdu překvapivě dobrý. I řízení je skvělé – není sice úplně upovídané, ale má příjemný odpor a vůz na něj reaguje velmi poslušně. Ve spojení s přesnými dráhami  manuální převodovky je jízda s tímto autem relativně zábavná.

superb1

Zbytek je velmi povedený celek – Superb třetí generace nabízí skvělý prostor, elegantní design a výborné zpracování a ergonomii. Rozhodně je to velmi dobrá volba, toužíte-li po autě této velikosti. Jen prosím opravdu zvažte vhodnou motorizaci. Za sebe bych jednoznačně volil právě tuto 1.8 TSI, která nabízí ideální poměr mezi cenou, dynamikou a provozními náklady. Jako bonus pak přidává perfektní kultivovanost a pohodu na palubě.

Plusy

  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Komfort podvozku
  • Prostornost kabiny
  • Chytré detaily ve voze
  • Spotřeba

Minusy

  • Levnější materiály v interiéru
  • Pomalejší systém Start/stop
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz