pneus-voiture

Zásady výběru správných letních pneumatik

8. 3. 2019 • Novinky

Pomalu ale jistě končí období studených měsíců a ranních mrazů. S příchodem jara byste proto už měli pečlivě zvažovat nad tím, jaké letní pneumatiky na své auto obujete. Že je už máte? Pozor, i nadměrným stářím může pneumatika výrazně ztrácet své vlastnosti.

Pojďme si projít několik nejdůležitějších zásad, podle kterých je dobré postupovat při výběru správných letních pneumatik. Nejprve je důležité zvážit, kam nejčastěji jezdíte. Projezdíte v týdnu republiku křížem krážem, anebo spíš patříte k těm, kteří každou překonanou tisícovku na odo metru oplakávají a loučí se s ní? Tato skutečnost hraje důležitou roli v tom, jaké pneumatiky byste si měli vybrat.

Štítek má každé auto

Začněte ale nejprve správným rozměrem. Na vašem automobilu by (většinou na nádrži nebo bočních sloupcích) měl být umístěný štítek s možnými rozměry pneumatik podle vaší konkrétní specifikace. Tyto rozměry, pokud nemáte k vozu certifikát a v technickém listu zapsané další rozměry, pečlivě dodržujte. Pokud by totiž došlo k havárii a vy jste na vozidle měli pneumatiky s nepředepsaným rozměrem, s pojistným plněním se můžete rozloučit. A pokud jste na autě štítek s rozměry pneumatik nenašli, zajeďte na STK. Zde mají tabulku se správnými rozměry i pro vaše auto.

Důležité pro dálkaře a rychlíky

Dále přichází na řadu schopnost pneumatik odvádět vodu, která je vyobrazena na energetickém štítku. Dobrá pneumatika je schopna odvést i více než 100 ml. vody za vteřinu a zabránit, nebo výrazně omezit riziko vzniku aquaplaningu. Vlastnosti pneumatik jsou pečlivě zkoušeny v každoročních srovnávacích testech, a pokud jezdíte delší trasy, anebo jezdíte rádi i třeba trochu rychleji, je pro vás schopnost odvádění vody zcela zásadní.

Dále je na řadě směs a její tvrdost. Na trhu existují pneumatiky s vyšším a nižším valivým odporem. Valivý odpor je uveden na informačním štítku pneumatiky hned vedle koeficientu odvodu vody. Třídy jsou stejně jako v předchozím případě značeny písmeny A až G a rozdíl mezi jednou třídou znamená šnížení spotřeby paliva o zhruba 0,1 litru na 100 kilometrů, zatímco rozdíl mezi třídami u vlastností na mokru je o zhruba 3-4 metrech délky v brzdné dráze ze 100 na 0 km/h.

Důležité pro řidiče kliďase

Ovšem pozor – co nejúspornější pneumatiky jsou pro vás efektivní pouze v případě, že nepožadujete od svého vozu a jeho podvozku maximálně dynamické, anebo alespoň dostatečně dynamické a čitelné vlastnosti. Proto úspornosti pneumatik přisuzujte váhu zejména ve chvíli, kdy s automobilem opravdu nechcete nic jiného než obyčejně jezdit a nevyužívat jeho jízdních schopností.

Důležité pro hračičky

V posledním obdélníku se nachází údaj o hlučnosti pneumatiky. Velmi často zde platí přímá úměra mezi úsporností pneumatiky a nízké míře hluku. Úsporné pneumatiky mají totiž menší styčnou plochu s vozovkou, čímž vzniká méně nárazové plochy, která by vydávala zvuk. Údaj o hlučnosti pneumatik je zároveň nejméně důležitým kritériem, neboť hlučnost jízdy není odvislá pouze od pneumatik, nýbrž také od utlumení podvozkových částí automobilů. Takže i když si na takové BMW řady 7 koupíte velmi hlučné pneumatiky a na Hyundai i10 seženete úplně ty nejtišší, je vám asi jasné, jaký bude výsledek.

Maximálně 4 roky

Závěrem se sluší také dodat, že i když máte na autě letní pneumatiky se stále vynikajícím vzorkem, jejich vlastnosti se s přibývajícím věkem vytrácejí. Už po zhruba čtyřech letech pneumatiky začíná výrazně stárnout a snižují se její schopnosti. Výsledek? Za sucha při klidné jízdě nic nepoznáte, ale s takovými desetiletými letňáky v letní bouřce je to srovnatelný zážitek s tím, jako kdyby pořádně nasněžilo.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz