hyundai-kona-n-18

Test Hyundai Kona N: Rozpolcená osobnost

7. 1. 2022 • Hyundai, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 85%

Zpracování: 85%

Radost z jízdy: 85%

Hyundai Kona N je rozhodně zajímavý vůz s opravdovou sportovní technikou. Na jeho jízdní projev si však musíte zvyknout a přizpůsobit se mu. Na jedné straně umí být zákeřný, ale také zábavný. S komfortem je to však horší.

Verdikt:

Hyundai Kona N je prvním SUV sportovní divize N, nabízí kombinaci potěšení z jízdy s praktičností modelů SUV a v nabídce ostrých modelů značky doplňuje své nedávno představené sourozence i20 N a i30 N.

Hyundai Kona N nabízí stejný pohonný řetězec jako i30 N Performance, který v minulém roce prošel faceliftem. Motor 2,0 T-GDI s pohonem předních kol o výkonu 280 koní v případě ostrého SUV spolupracuje výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou N DCT se spojkami v olejové lázni.

hyundai-kona-n-19 hyundai-kona-n-27

Výbava N Performance, která je pro model Kona N jediným dostupným výbavovým stupněm, obsahuje devatenáctipalcová kovaná kola, elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, či aktivní ventil výfukové soustavy. Interiér je vybaven elektricky ovládanými sportovními sedadly, desetipalcovým displejem multimediálního systému s integrovanou navigací, průhledovým head-up displejem, možností bezdrátového nabíjení mobilních telefonů a dalšími hodnotnými prvky výbavy.

Od standardního modelu se vzhledově N liší hodně. Má typické ostře řezané nárazníky, vpředu s velkými nasávacími otvory, pak červené brzdové třmeny, decentní křidélko vzadu, difuzor, dvě velké koncovky výfuku a okolo celého auta je vespod červené lemování. Kdo chce, může si také objednat typický modrý lak ostrých Hyundaiů Performance Blue. My měli bílé pastelové lakování Atlas White, což byl také jediný příplatek zkoušeného vozu.

hyundai-kona-n-14 hyundai-kona-n-16

Uvnitř vás čeká volant se štíhlejším středem, tlačítky pro sportovní režimy a tlačítkem NGS (N Grin Shift), které na dvacet vteřin přepne všechno v autě do nejostřejšího režimu. Dále hliníkové pedály a standardní sedadla z i30 N. Jak už jsme si řekli u ostrého hatchbacku, tohle nejsou ta nejlepší sportovní sedadla na trhu. Spíše komfortní křesla s lepší boční oporou. Zatímco u hatchbacku a fastbacku si můžete připlatit lepší, sportovnější, u Kony N to nejde. Vzhledem k SUV nátuře by sem ale stejně nesedli.

Dále je uvnitř digitální přístrojový štít, který se v normálním režimu v ničem neliší třeba od modelu Tucson. Přepnutím do sportu se sice uprostřed zobrazí velký otáčkoměr lemovaný plameny, ale klasické budíky jsou pro ten pocit pořád lepší. Chválím ale, že na štítu najdete i teplotu motoru a oleje a je přehledný, se slušným rozlišením.

hyundai-kona-n-20

Infotainment s úhlopříčkou 10,25“ má navigaci i funkce zrcadlení mobilních telefonů. Více nás ale zajímá konfigurování jízdních režimů, čímž jsou ostré Hyundaie pověstné. Je to tady taky, ovšem se zcela jinou grafikou. Lze si nastavit chování převodovky, motoru, stabilizace, řízení či samosvorného diferenciálu. Můžete také sledovat boční a podélné přetížení, kolik využíváte procent pedálů či hlídat si časomíru. Hyundai Kona je o trochu dražší auto než Hyundai i30, nicméně je menší, interiér není tak vzdušný a zavazadlový prostor je malý, konkrétně 361 litrů. Kona tedy není úplně praktické auto, spíše fajn stylovka a prostě další trendy SUV.

Povinný popis máme za sebou. Shrnuto a sečteno: Kona N vypadá působivě, stylově, není příliš praktická, ale za to má veškerou myslitelnou výbavu už v základu. Vás stejně nejvíce zajímá, jak jezdí. Divize N to vzala poctivě stejným stylem jako u hatchbacku i30 nebo i20. Počítat tedy musíte, že na denní bázi je auto plné kompromisu. Podvozek je i ve standardním režimu dost tuhý, pohonné ústrojí hlučné a celkový jízdní projev ostrý. Při dojíždění do práce městem tak budete mírně trpět. Jde prostě pořád cítit, že toto není jen oplastovaná stylovka, ale poctivě upravený sportovní vůz.

hyundai-kona-n-2

Pojďme za to vzít. Jízdy se silnými crossovery je vždy zajímavým zážitkem a v případě tohoto Hyundaie to platí ještě více. Prvně, auto je docela divoké a hravé. Za to může vyšší těžiště a přesuny hmotnosti na tlumičích s vyšším zdvihem. Auto je tak možné rozhodit a poslat do zatáčky bokem pomocí skandinávského švihu. A je to poměrně jednoduché. Druhou zvláštností je docela sirný torque steer, tedy přenos kroutící síly do řízení. Kona N umí zběsile tahat za volant na jakémkoli povrchu. Je třeba s tím počítat. Další věcí je těžký předek a silné brzdy. Pokud auto před zatáčkou silněji nabrzdíte, uteče vám ihned zadek. To je poměrně zákeřná vlastnost, která nezkušeného řidiče může pěkně vyškolit. Kona N je na brzdách opravdu silně přetáčivá.

hyundai-kona-n-23

Naopak, pokud nenabrzdíte a budete rychlí, auto půjde v zatáčce po předku ven. Za to může kumulace většiny váhy nad přední nápravou a ve vyšších nájezdových rychlostech je vůz značně nedotáčivý (abych byl akurátní, vůz obouval zimní gumy). Je to zvláštní mix všech těchto dílčích vlastností, které při řízení potrápí i zkušenější jezdce. Musíte nad tím neustále přemýšlet a být o krok před autem, jinak zažijete horké chvilky. Na druhé straně, pokud budete vědět, co děláte, Kona N vás pobaví.

Během letošního roku jsem se s tímto modelem svezl ostře i na okruhu, konkrétně na Slovakiaringu. Tam vůz obouval letní sportovní pneumatiky a chování bylo lepší v oblasti nedotáčivosti a celkové stability. Na brzdách a při puštění plynu však zadek utíkal podobně.

hyundai-kona-n-21

Pochválit musím zvukový projev, který divize N prostě umí a patří vůbec k tomu nejlepšímu ve své kategorii vůbec. Kona N bručí, střílí, prská, chrchlá a zlověstně ječí. Hezké. Také automatická převodovka DCT řadí bleskurychle. Ve sportovním N režimu sama neodřadí a nechá vás brnkat o omezovač. Řízení je strmé, přesné a dokonce v něm lze i něco cítit.

Spotřeba? Tohle nikdy nebyla silná stránka tohoto motoru. V kombinaci se stavbou karoserie Kony N počítejte, že pod deset litrů se jen tak nepodíváte. Kombinovaný průměr po týdnu běžného jezdění u mě skončil hodnotou 11 litrů. Pokud za to budete brát, počítejte s odběrem přesahující 20 litrů. Jedna nádrž vám tak vyjde zhruba na 300 kilometrů. Pokus o ekonomickou jízdu skončil hodnotou těsně pod devět litrů, ale to jsem brzdil a zdržoval všechny okolo.

hyundai-kona-n-5

Čeští zákazníci si Konu N nyní mohou pořídit ve vrcholné výbavě N Performance za cenu 939 990 Kč. Při využití značkového financování Hyundai Finance a využití výkupního bonusu při výkupu stávajícího vozu navíc mohou ušetřit dalších 40 000 Kč.

Plusy

– Dynamický motor
– Zábavné jízdní vlastnosti
– Skvělá výbava

Minusy

– Absence pohonu 4×4
– Malý kufr
– Stísněný prostor vzadu
– Umí potrápit nezkušené jezdce

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz