DSC_0235

TEST ŠKODA RAPID 1.2 TSI – Rapidní skok

21. 2. 2013 • Škoda, Novinky, Testy

Asi nebude třeba dlouho představovat, o jaké auto se v tomto testu vlastně jedná, ale pokud jsou mezi vámi tací, kteří často nepotkají autosalony značky Škoda nebo větší nákupní centra, první věcí, kterou musíte vědět je, že Škoda Rapid již není kupé. Ano, jméno může poněkud zavádět. Na druhou stranu Octavia nebo Felicia se také značně odklonila od jejich stejnojmenných předchůdců. Přesto Škodu Rapid z roku 1984 pamatuje většina z náš a sám se musím přiznat, že jsem byl jejím velkým fanouškem. Přece jen klasická „stodvacítka“ neměla zdaleka takové kouzlo jako její dvoudveřové provedení. Přesuňme se ale do roku 2013. Škoda Rapid v provedení liftback je už chvíli v prodeji a přesto ji v rukou jejich majitelů není příliš vidět. Co za tím vězí?

Abychom si na tuto otázku mohli odpovědět, musíme se nejprve s Rapidem seznámit důkladněji a bezesporu první věcí, kterou nás na vozech dokáže zaujmout nebo naopak zcela odradit, je design. Design, který si dovolím v případě Rapidu zařadit do té první skupiny. Na první pohled představuje aplikaci nového designového jazyka značky Škoda v praxi a rozhodně nebude krokem vedle. Nebudu vám nanášet sladký včelí produkt na tvář a narovinu se přiznám, že jsem dosud nebyl velkým obdivovatel novodobých vozů značky Škoda. Spotřeba pod 3 litry na sto kilometrů (alespoň domnělá) a tisícilitrové kufry opravdu nenaplňovaly moje představy o zajímavém autě. Design Rapidu však dokázal moji pozornost přitáhnout. Poprvé po mnoho letech opět nacházíme dynamické tvary, které vychází ze samotných ploch vozu a není třeba je uměle navozovat všemožnými spoilery. Ano, musíme vzít v potaz mantinely, které nám vytyčila platforma a Rapid je tak poměrně úzké auto s krátkým rozvorem. I s těmito omezeními si však dokáže poradit a prostor, který mu zbývá, využívá skutečně královsky.

rapid1

Tím se dostáváme k seznámení na druhý pohled, a to z pohledu řidiče. Klíčky ale zatím nechejte v kapse, teď se podíváme na interiér. Oproti dramatickým změnám v designu zevnějšku nás pohled dovnitř ujišťuje, že se skutečně jedná o Škodu tak, jak ji známe. V porovnání se současným modelem Škoda Fabia nebo odcházejícím modelem Škoda Octavia se jedná při nejlepším o evoluci, nikoli revoluci. Říká se, že není třeba měnit to, co funguje, ale interiéry současných vozů značky Škoda přesto, že oplývají poctivým zpracováním, nás za srdce nechytnou. Pro mnoho uživatelů jistě velké plus. Nenacházíme žádné experimenty ani divoké tvary jako u mnoha konkurenčních značek především asijské provenience. Na druhou stranu by neškodilo podívat se občas přes rameno designérům ze sesterské značky Audi, kteří interiéry bezpochyby umí na výbornou. Ve třídě, v níž se Rapid nachází, nemůžeme příliš očekávat záplavu měkčených materiálů, přesto by bylo možné už vzhledem k cenovce, která v této třídě rozhodně k nejnižším nepatří, investovat do kapky luxusu. To není ani tolik výtka k současné verzi jako spíše námět k zamyšlení pro facelift. Po ergonomické stránce ode mě stížnosti neuslyšíte vyjma jedné a zde se budu skutečně značně rozcházet s názory kolegů z jiných magazínů. Pedály jsou údajně přesně v ose posezu řidiče, ale na mě tak skutečně nepůsobí. Naopak mi přijdou jako snaha o extremizaci nepříliš ideálního uspořádání pedálů v Land Roveru Defender. Pocitově na mě působí, že jsou pedály příliš napravo (nezastírám, že mě možná zkazil nesprávný posez ve všech ostatních vozech) skoro jako v již zmiňovaném Rapidu ročník ´84, člověk si ale zvykne i na šibenici a nezvyklé umístění pedálů rozhodně nejsou věcí natolik život ohrožující.

rapid2

Obecně nebezpečný je však nedostatek výkonu, ať si odborníci na dopravu tvrdí, co chtějí, ale pokud předjíždíte kamion v řádu minut, o bezpečné jízdě je možné mluvit jen stěží. S podobným despektem jsem přistupoval i k testované verzi 1.2TSI s „ráfky v pneumatikách protáčejícími“ 86 koňskými silami. Fyzika nás ale učí, že k pohybu tělesa nestačí znát jen sílu, která na něj působí, ale mimo jiné také jeho hmotnost. Zde se nachází klíč k úspěchu a Rapidu se jen nalézt rozhodně podařilo. Hmotnost, jejíž hodnota leží hluboko pod hranicí jeden a půl tuny, není ani pro malý čtyřválec smrtící. Samozřejmě nezapomínejte, že naše „jednadvojka“ si vypomáhá po Armstrongovsku dopingem a získává tak Woodsovskou potenci hlavně v pásmu nízkých a středních otáček. V žádném případě se nesnažte hledat sílu v oblasti hraničící s nízko položeným omezovačem. Tenhle motůrek to jednak nerad a jednak budete hledat marně. Ideální je udržovat otáčky mezi dvěma až čtyřmi tisíci a po dynamické stránce si nebudete mít, nač stěžovat. Osobně si dovolím označit 1.2TSI, ať již v této nebo silnější variantě, za ideální motorizaci a to především díky výbornému poměru dynamiky a spotřeby, kterou je možné hravě udržet okolo šesti litrů. Dynamikou rozumějte nejen hodnotu zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině, ale celkový dojem z řízení vozu v členitějším „terénu“. Malý motor znamená malé zatížení přední nápravy a to v kombinaci s nutností vyvážit jednoduchou zadní nápravu znamená velké plus. Rapid neoznačím za sportovní ani po mučení v podobě žhavení lebky zvané budík, ale dynamický je.

rapid3

Dostáváme se tak zpět k otázce, kterou jsem položil hned na začátku. Jak je možné, že se Rapid neprodává tak, jak značka Škoda zamýšlela? Design je kvalitní na první pohled. Interiér má svou kvalitu a nevídaný prostor. Takřka základní „jednadvojka“ si s Rapidem poradí na výbornou. Kde se tedy stala chyba? Odpověď není v jednom aspektu, ale v kombinaci více shod okolností. V prvé řadě Rapid přišel v době, kdy byl již na spadnutí nový model Octavie, který Rapid převyšuje v mnoha ohledech. Dalším neduhem je v současné době nepříliš velká obliba vozů liftback. A to vše korunováno více než smělou cenovou politikou, na kterou se již značka snaží reagovat slevami, bohužel možná s křížkem po funuse. Já osobně však považuji Rapid za vůz, který si zaslouží alespoň zamyšlení, pokud hledáte nový vůz této kategorie. A nezapomeňte, že zatímco všichni sousedi budou nadále jezdit v Octavii, která se brzo stane více než okoukaným autem, vy budete mít stále svěží a originální Rapid.

 

Plusy

  • Design exteriéru
  • Poměr spotřeby a výkonu
  • Kvalitní zpracování
  • Vnitřní prostor

Mínusy

  • Nezvyklé umístění pedálů
  • I slabší 1.2TSI by si zasloužila 6 rychlostních stupňů
  • Cena
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 1197 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon: 63 kW (86 k) při 4800 ot./min.
Max. točivý moment: 160 Nm při 1500 ot./min.
0 – 100 km/h: 11,8 s
Nejvyšší rychlost: 183 km/h
Průměrná spotřeba: 5,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1161 kg
Poháněná náprava: přední
Cena základní verze: 249 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:   340 900 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz