14L14_1

CITROËN faceliftoval C4

11. 12. 2014 • Novinky

Citroën C4 byl na trh uveden v roce 2010 a doposud se ho v továrně v Mulhouse ve Francii vyrobilo více než 450 000 kusů. Citroën C4 druhé generace, který je ve svém segmentu referencí z hlediska komfortu, se modernizuje a získává nový světelný podpis, užitečné technologie a motory poslední generace. V roce 2015 posiluje svůj statut kompaktního vozu, který se příjemně řídí a dobře se v něm žije. Nabízí elegantní design, výjimečný komfort a jízdní kvality. Přednosti, které prokazují schopnost značky Citroën využít svou kreativitu a technologie ve prospěch pohody těla a ducha.

Nová řada Citroën C4 nabízí:

- nový světelný podpis, který posiluje expresívnost přední masky díky světlometům s denními světly s LED diodami a dynamizuje zadní stranu světly s 3D efektem. Interiér získal nové čalounění, palubní deska byla zjednodušena a doprostřed byl zabudován nový dotykový displej 7’’.

- stále zcela výjimečný komfort díky jízdním vlastnostem, které dokážou odfiltrovat silnici a přitom zachovávají potěšení z jízdy. Pohoda na palubě je posílena příkladným akustickým zpracováním, komfortem sedadel, předním sedadlem s masážní funkcí a velkým panoramatickým střešním oknem s clonou s elektrickým ovládáním. Citroën C4 nabízí rovněž velkou prostornost s rozvorem 261 cm, zadní dělenou lavici a objem zavazadlového prostoru 408 litrů, což je v tomto segmentu referenční hodnota.

- užitečné technologie usnadňující používání vozu, se systémem hands free přístupu a startování, novým dotykovým displejem 7’’, na kterém řidič nalezne všechny funkce médií a navigace. Technologie usnadňující řízení, jako je asistent pro rozjezd ve svahu (Hill Assist), systém Intelligent Traction Control a systém sledování mrtvého úhlu. Ale rovněž funkce mobilního připojení díky Citroën Connect Box (nouzové a asistenční volání s lokalizací vozu, a virtuální servisní knížka a rady pro ekologické řízení, které jsou k dispozici na internetu*),

- motory poslední generace pro příjemné řízení a nízkou spotřebu. Benzínové tříválcové motory PureTech a dieselové motory BlueHDi, které splňují emisní normy Euro 6. Ve spojení s technologií Stop & Start a pneumatikami s velmi nízkým valivým odporem dosahují nízkou spotřebu: od 3,3 l/100 km a emise
86 g CO2 ve verzi BlueHDi 100 S&S s manuální převodovkou a 4,8 l/100 km při 110 g CO2 ve verzi PureTech 130 S&S s převodovkou EAT6. S touto novou automatickou převodovkou EAT6 dosahuje Citroën C4 vynikajících výkonů.

DESIGN

Z Citroënu C4 vyzařuje na první pohled robustnost a kvalita. Proporce vozu jsou vyvážené a karoserie je umístěna co nejblíže kolům. Přední maska je okamžitě rozpoznatelná díky chromovaným stylizovaným šípům propojujícím světlomety a žebrovité kapotě, která se zaobluje směrem k blatníkům.

Pohled vozů nové řady Citroën C4 dostal nové světlomety. Expresívnost světel protažených směrem k bokům je posílena LED diodami, které vytvářejí skutečný světelný podpis. Propracovaný vzhled světlometů se dvěma chromovanými moduly ve 3D, které jsou umístěny na černě lesklém podkladu, posiluje dojem kvality technologických prvků.

Nová zadní světla s 3D efektem zdůrazňují použité technologie a ozvláštňují čistě a volně působící horní část víka zavazadlového prostoru. Zvyšují rovněž elegantní charakter tohoto kompaktního vozu. Přispívá k tomu i přesnost vůle a zarovnání spojů, jednotlivé chromované prvky (přední a zadní nárazník, lišty oken,…) a nová sedmnáctipalcová litá kola Miami. V nabídce je 9 odstínů karoserie, z toho dva nové: šedá Galet a šedá Platinium a dále velká kola až do průměru 18’’.

Bohatý styl interiéru

Interiér vozů nové řady Citroën C4 nabízí nový vzhled palubní desky, která je díky zabudování dotykového displeje 7’’ moderní a odlehčená. Sedadla přinášejí podporu a komfort. Používají dva nové druhy čalounění jednoduchého elegantního odstínu, jako je Rayados Mistral nebo Libéria Gris.

Interiér vozu Citroën C4 působí bohatě. Nabízí materiály na nejlepší úrovni segmentu, jako je povrch „slush“ (technologie zpracování materiálu, který je pružný na dotek), použitý na palubní desce, žerzejový materiál na stropě a chromované prvky umístěné na ovladačích na volantu, u výdechů klimatizace a na řadicí páce.

Jízdní vlastnosti jako zdroj klidu

Citroën C4, to je především klidné řízení díky jízdním vlastnostem, k nimž přispívá pro značku typická jízdní stabilita a přesnost řízení. Výsledkem je bezpečnost, která je u vozů Citroën vždy na prvním místě, pohodlné řízení a vynikající úroveň komfortu.

Vůz je vybaven přední nápravou typu pseudo-McPherson, novou zadní nápravou s deformovatelnou příčkou a hydraulickým řízením s elektrickým čerpadlem, což jsou všechno odzkoušená řešení, díky nimž dokáže Citroën vyhovět očekáváním z hlediska komfortu a nabízet vynikající dynamické vlastnosti.

Pro Citroën C4 je také charakteristické velice dobře zvládnuté příčné kymácení a bezpečné reakce vozu zejména při vyhýbání a nouzových manévrech, takže řidič zřetelně cítí, jak je řízení vozu snadné a přesné. Bezpečné chování na silnici posilují i technologie různých podpůrných prvků řízení jako je elektronický rozdělovač brzdného účinku, systém pro nouzové brzdění a systém ITC (Intelligent Traction Control) spojený s ESP.

Prostornost a multifunkčnost

Citroën C4 nabízí všechny přednosti: prostornost, multifunkčnost a uživatelskou přívětivost. Nabízí především velkou prostornost, díky rozvoru 261 cm a zadní lavici s prostorem ve výši loktů 145 cm.

Zásadním kritériem v segmentu kompaktních sedanů je poměr kompaktnost / prostornost. Rozměry vozu se nezměnily: délka 433 cm, šířka 179 cm a výška 149 cm. Zavazadlový prostor o objemu 408 litrů je na trhu stále referencí. Díky svému krychlovému tvaru, nízkému a úzkému nákladovému prahu a vnitřnímu uspořádání se dá 100 % využít.

Citroën C4 nabízí řadu odkládacích přihrádek, jako je velká přihrádka před sedadlem spolujezdce, kapsy ve dveřích, do kterých se vepředu vejde láhev o objemu 1,5 litru, zásuvka pod předními sedadly, přihrádka ve středovém panelu, přihrádka pod loketní opěrkou.

Intuitivní technologie

Nová řada Citroën C4 využívá nejnovější technologie usnadňující život a zvyšující komfort, jako je nový dotykový displej 7’’. Ten nejenže vizuálně odlehčuje palubní desku, ale spojuje několik funkcí:

- novou dotykovou navigaci umožňující pohled z ptačí perspektivy, zobrazení omezení rychlosti, zohlednění dopravních informací a možnost zvolit si nejúspornější trasu;

- funkce média (digitální rádio, „streaming“ audio, připojení přenosných přístrojů);

- telefon (hands free sada s využitím technologie Bluetooth, přístup do telefonního seznamu a vyřizování druhého hovoru čekajícího na lince);

- nastavení parametrů vozu.

Technologie pro klidné a snadné řízení: Nová řada Citroën C4 využívá inteligentní technologie pro větší pohodu a klid na palubě:

- systém hands free přístupu a startování, který umožňuje vůz otevřít a spustit motor a přitom si ponechat elektronický klíč v kapse;

- Intelligent Traction Control, systém usnadňující jízdu na povrchu se zhoršenou přilnavostí (bláto, sníh, náledí). Tato funkce dokáže zjistit, že se vůz dostal do nepříjemné situace, která by mohla zkomplikovat rozjíždění i jízdu. V této chvíli nahradí ITC protiprokluzový systém ASR, přesune sílu na kolo, které je nejstabilnější, čímž se optimalizuje pohyb vpřed po zvolené dráze;

- asistent pro rozjezd ve svahu (Hill Assist) funguje jako elektronická parkovací brzda. Tato funkce udrží automaticky vůz zabrzděný po dobu 2 vteřin a umožní tak klidné rozjíždění do svahů se sklonem větším než 3 %;

- mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček. Tyto světlomety přidávají další světelný paprsek při zatáčení a zvyšují tak viditelnost a bezpečnost v zatáčkách a na křižovatkách. Spouští se dvěma způsoby: zapnutím směrovky nebo otočením volantu o 60°. Mlhové světlo pak může osvětlit až 75° úhel napravo nebo nalevo od vozu.;

- Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) je jedno z řešení pro překonání snížení bdělosti, které je odpovědné za část dopravních nehod, především na dálnicích. Tento systém „čte“ pomocí infračervených čidel zabudovaných v předním nárazníku plné i přerušované čáry na vozovce a varuje řidiče, pokud se vůz vychýlí z dráhy. Systém funguje při rychlosti nad 80 km/hod a lze jej odpojit. Pokud dojde k vychýlení bez aktivace zapnutí směrového světla, je řidič na toto vychýlení upozorněn vibrací sedáku na straně odpovídající překročení dělící čáry.

- ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu informuje řidiče o přítomnosti vozidla v mrtvých úhlech kolem vozu pomocí oranžové diody v rohu zpětného zrcátka. Systém využívající čtyři čidla umístěná v předním a zadním nárazníku je aktivní v rychlosti od 12 do 140 km/hod. Kontroluje oblast vymezenou vepředu vnějším zpětným zrcátkem a sahající cca 5 m za zadní nárazník a 3,5 m kolem vozu.

Služby mobilního připojení

Inovativní služba Citroën Connect Box zahrnuje služby nouzového a asistenčního volání s lokalizací vozu. Tyto dvě bezplatné služby fungují nepřetržitě, 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu. Systém používá zabudovanou SIM kartu a v případě nehody nebo poruchy zajistí přesnou lokalizaci vozu a rychlý zásah záchranných složek. Na internetu jsou k dispozici dvě další služby: servisní knížku a výuku ekologického řízení Eco Driving. Řidič je díky nim varován v případě mechanické závady nebo závady zhoršující bezpečnost, je upozorněn na nutnost provedení servisní prohlídky, ale může také sledovat spotřebu paliva a emise CO2.

NOVÉ MOTORY

Nová řada Citroën C4 používá nové motory splňující normu Euro 6, v nichž se snoubí  úspornost a výkony : dva benzínové motory PureTech a dva dieselové motory BlueHDi.

Benzínové motory PureTech 110 s manuální převodovkou a  PureTech 130 S&S s automatickou převodovkou EAT6

Motory PureTech (nová řada tříválcových benzínových motorů) , které byly vyvinuty a vyrobeny ve Francii, používají inovativní, účinné a úsporné technologie (snížení spotřeby (až o 25 %).

V březnu 2014 se na trhu objevil přeplňovaný motor PureTech 130 S&S s manuální převodovkou a nyní je nová řada Citroën C4 opatřen dvěma novými motory: PureTech 110 s manuální převodovkou a  PureTech 130 S&S s automatickou převodovkou EAT6. Přeplňovaný motor, vystavěný na základě tříválcové struktury atmosférických verzí řady PureTech, je opatřen turbodmychadlem nové generace s vysokým výkonem (240 000 ot/min) a centrálním vysokotlakým přímým vstřikováním (200 bar). Aby motor vydržel silné namáhání, byly některé jeho díly oproti atmosférické verzi posíleny posíleny:

- hliníková slitina hlavy válců je legována mědí, aby zvládla velké zatížení;

- hliníkový blok motoru (jako u atmosférické verze) je tepelně zpracován a vložky válců vyrobené litím (jako u atmosférické verze) jsou potaženy hliníkovou vrstvou pro zlepšení rozptylu tepla;

- kliková hřídel je z oceli (u atmosférických verzí z litiny);

- ventily jsou duté a obsahují sodík pro snadnější ochlazování hlavy ventilu;

- ojnice jsou z vysoce kvalitní oceli (vysoká mez pružnosti, vysoká mechanická odolnost, vysoká odolnost vůči namáhání);

- mazání motoru zajišťuje olejové čerpadlo s proměnlivým objemem: regulace tlaku se řídí podle motoru, aby byl průtok a tlak co nejpřesnější.

Motor PureTech 110 s manuální převodovkou vyvíjí maximální výkon 81 kW (110 k CEE)
při 5 500 ot/min a točivý moment 205 Nm při 1 750 ot/min zajišťuje vozu Citroën C4 vynikající potěšení z řízení a vysokou úroveň poskytovaných funkcí. Vůz s tímto motorem dosahuje spotřebu ve smíšeném režimu 4,7 l/100 km a emise 110 g CO2/km při použití pneumatik s ultra nízkým valivým odporem.

Motor PureTech 130 S&S s automatickou převodovkou EAT6 dosahuje maximálního výkonu 96 kW (130 k CEE) při 5 500 ot/min, točivý moment je 230 Nm při 1 750 ot/min. Převodovka EAT6 je automatická šestistupňová převodovka nejnovější generace, kterou vyvinula značka AISIN AW.

Od předchozích převodovek se odlišuje:

- rychlejším řazením rychlostí (o 40 %) díky nové strategii synchronizovaného řízení motoru a převodovky (technologie Quick Shift) a díky využití nového výkonnějšího počítače;

- příjemnějším používáním díky kompaktnímu hydrodynamickému měniči, vylepšené filtraci umožňující snížit otáčky motoru a díky zvýšení rozpětí převodových stupňů, výsledkem je zachování výkonu při rozjíždění a snížení otáček motoru při vyšší rychlosti;

- nižší spotřebou, které bylo dosaženo díky snížení vnitřního tření automatické převodovky (optimalizace spojkových kotoučů, řízení průtoku olejového čerpadla v závislosti na zatížení motoru a olejové čerpadlo menších rozměrů díky přepracované koncepci hydraulického rozdělovače).

S motorem PureTech 130 S&S s převodovkou EAT6 vykazuje nová řada Citroën C4 při použití pneumatik s ultra nízkým valivým odporem spotřebu ve smíšeném režimu pouze 4,8 l/100 km, emise CO2 se oproti předchozímu motoru VTi 120 s automatickou čtyřstupňovou převodovkou snížily o 49 g na pouhých 110 g CO2/km.

Dieselové motory BlueHDi 100 s manuální převodovkou, BlueHDi 100 S&S s manuální převodovkou a BlueHDi 120 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou

Citroën nabízí od konce roku 2013 novou generaci dieselových motorů s označením BlueHDi. Tyto motory drasticky snižují emise oxidů dusíku (NOx) a současně i emise CO2 (až o 4 %). Značka tak již dnes dokáže nabízet technologie splňující budoucí přísnější normu Euro 6.

Nová řada Citroën C4 nabízí motory BlueHDi 100 manuální převodovkou, BlueHDi 100 S&S s manuální převodovkou a BlueHDi 120 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou. Díky inovativnímu uspořádání výfukového potrubí dokážou spojit vysokou úroveň výkonů s výrazně nízkou spotřebou a emisemi CO2.

Tyto motory vycházejí z verze 1,6 l HDi Euro 5, u níž byly dvě velké úpravy: zlepšení interní účinnosti motoru a snížení mechanických ztrát (specifická spalovací komora, nová segmentace, nový povrch typu Diamond Like Carbon, použití oleje s velmi nízkou viskozitou).

Motory BlueHDi 100 s manuální převodovkou, BlueHDi 100 S&S s manuální převodovkou a BlueHDi 120 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou s objemem 1 560 cm3 dosahují maximálního výkonu 73 kW (100 k CEE) při 3 750 ot/min (Blue HDi 100) a 88 kW (120 k CEE) při 3 500 ot/min (BlueHDi 120).  Při otáčkách 1750 ot/min, což představuje oproti předchozí generaci zlepšení, je dosaženo točivého momentu 254 Nm u motoru BlueHDi 100 s manuální převodovkou a 300 Nm u motoru BlueHDi 120 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou. Technologie Stop&Start se zesíleným startérem, která je u obou těchto motorů použita, přináší řadu výhod: akustický komfort po zastavení a snížení spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů. Motor se při nulové rychlosti po zařazení neutrálu a uvolnění spojkového pedálu přepne do pohotovostního režimu. Po sešlápnutí spojkového pedálu se opětovně spustí. Zapnutí motoru proběhne za řádově 500 ms, což je méně, než je čas nutný k zařazení rychlosti. Fungování systému je z hlediska řidiče zcela transparentní, ať už při vypínání či opětovném nastartování.

Motor BlueHDi 100 s manuální převodovkou dosahuje u nové řady Citroën C4 ve smíšeném režimu a v nejúspornější verzi spotřebu 3,3 l/100 km při použití pneumatik s ultra nízkým valivým odporem a emise CO2 86 g/km.

Motor BlueHDi 120 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou vykazuje spotřebu ve smíšeném režimu 3,6 l/100 km a emise CO2 93 g/km při použití pneumatik s ultra nízkým valivým odporem.

Citroën předjímá budoucí emisní normy a již dnes nabízí motor BlueHDi, který díky přepracovanému výfukovému potrubí splňuje normu Euro 6. Toto výfukové potrubí tvoří:

- oxidační katalyzátor zabudovaný u výstupu z motoru, který odstraňuje uhlovodíky (HC) a oxid uhelnatý (CO), jež jsou výsledkem spalování paliva;

- modul SCR (Selective Catalytic Reduction) zabudovaný před filtrem pevných částic, jenž po vstříknutí látky Adblue® (směs vody a močoviny) přemění až 90 % oxidů dusíku (NOx) na vodní páru (H2O) a dusík (N2), které jsou neškodné;

- filtr pevných částic s aditivem, který skupina PSA Peugeot Citroën uvedla ve světové předpremiéře v roce 2000 a který likviduje až 99,9 % pevných částic.

Inovativní jedinečná architektura výfukového vedení s přesným uspořádáním technologií: katalyzátor SCR umístěný před filtrem pevných částic s aditivem je jediný systém následného zpracování výfukových plynů, který dokáže snížit emise NOx až o 90 % a současně o 4 % snížit emise CO2.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz