rr_electric_td_250425_14

Elektrické Range Rovery zazářily v zimních testech na ledě

12. 5. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Range Rover se zavázal zachovat bezkonkurenční DNA svých produktů a nově definuje, jaké může být elektrické luxusní SUV. Vytvořil bezkonkurenční zážitek z jízdy věrný svému jménu. Prototypy Range Roveru Electric úspěšně dokončily druhou sezónu testování a vývoje v mrazivých podmínkách za polárním kruhem.

Uplynulá zimní sezóna na severu Evropy umožnila inženýrům absolvovat až 45 000 kilometrů kumulativního testování na zamrzlých jezerech či cestách na pevnině1 a podrobit pokročilý systém tepelného managementu Range Roveru Electric náročnému testovacímu programu. Tratě na zamrzlých jezerech zároveň poskytly podmínky pro testování dynamiky, včetně možnosti ovládání vozu jedním pedálem a přepínatelného pneumatického odpružení s dvoukomorovými měchy.

Klíčovou součástí nejnovější fáze vývoje Range Roveru Electric ve švédském Arjeplogu bylo ověřit jeho nový systém ThermAssist. Pokročilý systém tepelného managementu snižuje spotřebu energie na vytápění interiéru až o 40 % a jeho cílem je rekuperovat teplo pro ohřev pohonného systému nebo interiéru při okolních teplotách až -10 °C.

Pokročilý systém řízení vytápění zajišťuje, že Range Rover Electric nabízí optimální dojezd i při těch nejnižších teplotách. Rovněž minimalizuje vliv extrémních teplot na výkon nabíjení a zajišťuje zákazníkům, že po připojení vozu k síti zůstane zachována schopnost nabíjení. Dalším benefitem pro cestující je trvale vyhřátý interiér, a to navzdory vnějšímu chladu.

„Důkladné testování v extrémních a nepředvídatelných podmínkách, jaké jsme zažili v Arjeplogu, má zásadní význam pro spolehlivost a odolnost Range Roveru Electric v reálném provozu. Naše druhá zimní sezóna za polárním kruhem nám poskytla dokonalou příležitost vyzkoušet nový systém ThermAssistTM a ten předčil naše očekávání. Pomůže zajistit, aby dojezd Range Roveru Electric zůstal chytře optimalizovaný, a zároveň zaručí zachování rychlosti nabíjení v případě potřeby dobití baterie,“ řekl Thomas Müller, výkonný ředitel pro produktové inženýrství společnosti JLR.

Vysokonapěťová 800V baterie je první, která byla navržena a vyrobena přímo společností JLR – optimalizována z hlediska hustoty energie, dojezdu a doby nabíjení. Luxusní elektrické SUV, které bylo zkonstruováno tak, aby s lehkostí poskytovalo výkonnost a obvyklou kultivovanost, jaká je od Range Roveru očekávána, těží z architektury cell-to-pack zajišťující nejlepší možný výkon. Baterie Range Roveru Electric o kapacitě 117 kWh se skládá z 344 prismatických článků a je plně zapouzdřená a důmyslně tvarovaná.

S lehkostí a pocitem dostatečné výkonové rezervy posouvá Range Rover Electric ovládání vozu jedním pedálem na novou pokročilou úroveň. Kromě zpomalování vozu a rekuperace elektrické energie do baterie při brzdění je rovněž sladěno se systémem Terrain Response. Ovládání jedním pedálem může vůz zcela zastavit a zapnout funkci Hill Hold, která řidiči umožní se opětovně rozjet, aniž by se vůbec dotkl brzd. Range Rover Electric je při ovládání jedním pedálem schopen jízdy v extrémním terénu, neboť inženýři Range Roveru v arktickém testovacím areálu zkoušeli jeho schopnosti na 28° i 17° svahu.

Aby si Range Rover Electric zachoval autentický klid za jakýchkoli podmínek, bylo rozsáhlému vývoji podrobeno přepínatelné pneumatické odpružení s dvoukomorovými měchy, které kontroluje pohyby karoserie způsobené specifickým rozložením hmotnosti elektrické varianty.

„Zvýšením torzní tuhosti karoserie a zlepšením reakcí pohonu se nám podařilo zachovat obvyklý jízdní zážitek z Range Roveru, který je důvěrně znám. Tento slib jsme splnili spojením všech základních atributů Range Roveru s novými a pokročilými systémy,“ řekl Matt Becker, ředitel pro konstrukci vozidel společnosti JLR.

Ježdění na zledovatělých tratích za polárním kruhem ukázalo, jak si systém pohonu všech kol Range Roveru Electric umí poradit s jakýmkoli povrchem. Díky přesnému přenosu točivého momentu, který je přesnější než u vozů se spalovacími motory, dokáže systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD) upravit točivý moment na zadní nápravě ze 100 % na 0 %, aby zabránil ztrátě trakce. Ve spolupráci s integrovaným řízením trakce udržuje trakční stabilitu – mění otáčky motoru během 50 milisekund a kontroluje prokluz až 100x rychleji než srovnatelný vůz se spalovacím motorem.

Po druhé sezóně v Arjeplogu budou prototypy Range Rover Electric pokračovat v náročném testovacím a vývojovém programu a následně bude zahájen příjem objednávek od klientů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz