Elektromobily jako záložní zdroj energie při výpadcích elektřiny nebo blackoutu
Společnost Frankensolar, exkluzivní distributor značky Sigenergy v Česku a na Slovensku, představuje inovativní řešení nejen pro zvýšení energetické bezpečnosti prostřednictvím systému V2X (Vehicle-to-Everything), který využívá kapacitu baterií elektromobilů jako záložní zdroj energie. Může tak předejít kolapsu ve veřejném i soukromém sektoru v případě blackoutu, s jakým se Česko potýkalo nedávno.
„Nikdo jiný na světě to ještě nemá, žádný systém to neumí, kromě Sigenergy,“ říká Jiří Záveský, výkonný ředitel společnosti Frankensolar.
Červencový blackout Česko výrazně zasáhl – ochromil dopravu, zastavil výrobu v klíčových podnicích a narušil provoz veřejných služeb. Nemocnice musely odložit zákroky, stovky lidí uvízly ve výtazích a v některých domovech seniorů selhala klimatizace i základní péče. Ve městech nefungovala světelná signalizace, doprava kolabovala a krizové linky i komunikace složek záchranného systému čelily výpadkům. Firmy hlásily škody v milionech korun kvůli zastavení provozu, zničení materiálu i narušení dodavatelských řetězců.
Podobným komplikacím lze nyní předejít. „Systém V2X je velice důležitý. Je nový v tom smyslu, že Sigenergy, jakožto náš výrobce, ho už měl hardwarově i softwarově vyvinutý. Čekalo se ale na elektromobily, aby ho uměly také,“ přibližuje Záveský. Nedávná aktualizace aplikace Sigenergy 3.0 však umožnila plné spuštění tohoto systému. Pokud tak firmy či domácnosti mají elektromobil a systém V2X, mohou případný blackout přečkat bez větších problémů.
Technologie V2X umožňuje využití baterie elektromobilu nejen k pohonu vozidla, ale právě také jako záložního zdroje energie pro napájení domácnosti či firmy. Velkou výhodou je pak její kapacita, která výrazně převyšuje klasické domácí akumulátory. Ty jsou průměrně schopné uložit mezi 10 a 16 kWh. „Baterie elektromobilu má běžně kapacitu kolem 75 kWh a nyní ji lze využít i pro napájení domácnosti, což může v případě výpadku elektřiny vystačit i na několik dnů,“ vysvětluje Záveský. Elektromobil tak dokáže zastoupit až sedm záložních baterií a v případě firemní flotily se společnosti nemusí bát přerušení výroby, či jiných komplikací spojených s nedostatkem elektřiny.
K nabíjení elektromobilu přitom není potřeba velkých prostor. „Sigenergy má obecně tu jedinečnost, že má 25 kW DC nabíječky, které nejsou jako velké stojanové nabíječky u benzínek nebo velkých obchodních center. Jsou menší a tvoří součást komplexního systému pro rezidenční využití i firmy,“ pokračuje Záveský.
Technologie má podle společnosti Frankensolar výrazný potenciál zlepšit odolnost české energetické soustavy. Blackout v Česku ukázal, jak užitečné toto řešení může být. „Kdyby se na tento systém napojily všechny elektromobily, které u nás v republice máme, tak z toho měla půlka republiky šťávu. A pokud by měli V2X všichni, nebo většina lidí v Česku, přepnulo by se na zdroj právě z elektromobilů, pokrylo by to část výpadku a nenastal by takový průšvih, jako tomu bylo nedávno,“ uzavírá Záveský.
Systém V2X značky Sigenergy je v České republice dostupný prostřednictvím společnosti Frankensolar, která je exkluzivním distributorem pro Česko a Slovensko.
.« Honda dramaticky zlevnila všechna svá auta, ušetřit můžete až 140 000 Kč Nové BMW iX3 je první sériový elektromobil na platformě Neue Klasse s dojezdem přes 800 kilometrů »