1591425143-sk482-phev-1-1

Hybridní Octavia RS dostala pod kapotu reproduktor imitující zvuk motoru

8. 6. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Plug-in hybridní a elektrické modely aut mají legislativní povinnost vydávat do rychlosti 20 km/h syntetický zvuk upozorňující chodce na příchozí auto. Stejně ho musí až do rychlosti 6 km/h slyšet i při couvání. Automobilka Škoda Auto proto nainstalovala pod kapoty elektrifikovaných modelů širokopásmové reproduktory o objemu přibližně 1 l. I Hybridní Octavia RS iV tak bude vydávat umělý zvuk připomínající benzínový motor.

Nová doba si žádá nová řešení a jedním z nich je i zvuk elektrifikovaných aut. Jejich tichý chod je sice příjemný pro posádku i okolí, ale nebezpečný pro chodce v bezprostřední blízkosti. Legislativa proto přišla s požadavkem na uměle produkovaný zvuk, který musí taková auta vydávat minimálně do rychlosti 20 km/h. Potom ho už nahrazují přirozené zvuky pohybujícího se auta, které jsou volně slyšitelné i bez syntetického zvuku. Systém se nazývá AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System). Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, cílem automobilky Škoda bylo nabídnout zákazníkům co nejtišší auta, což je trochu protiklad. Proto byly k ladění zvuku přizváni experti z oblasti akustiky.

Praktické řešení vytváření syntetického zvuku dostalo pod patronát vývojové centrum automobilky. I taková banalita totiž vyžaduje splnění všech bezpečnostních i legislativních požadavků. Nebyl to snadný úkol, pod kapotou je dnes dost těsno a požadavky legislativy jsou velmi přísné.

Prvním úkolem tak bylo, kde a jak do motorového prostoru umístit širokopásmový reproduktor, který se o umělý zvuk postará. Legislativa vyžaduje, aby zvuk mířil dopředu k chodcům, mnoho možností umístění tak neexistuje. Konstruktéři nakonec pro reproduktor vyčlenili místo před pravým předním kolem. Jeho schránka musí být mechanicky odolná a vodotěsná. Po překročení legislativou vyžadovaného tempa 20 km / h už převládají zvuky odvalování pneumatik, E-noise proto již není potřebný. Škoda to vyřešila tak, že zvuk až do rychlosti 25 km/h roste a následně mezi 25 – 30 km/h postupně klesá. Při simulování zvuku během couvání vydává reproduktor jiný zvuk (také imitace benzínového motoru) a vypíná se po překročení tempa 6 km/h.

Konstruktéři zároveň prozradili, že i plug-in hybridní Škoda Octavia RS iV zůstane podobně tichým autem, jako ostatní hybridní a elektrické škodovky. Přesto však bude vydávat zvuk spalovacího motoru. Automobilka již dříve naznačila, že hybridní Octavia bude znít v duchu hesla “tichá síla” a ani při vysloveně sportovní jízdě by neměla akusticky působit jako její čistokrevná benzínová verze RS 2.0 TSI. Posádce však stále zůstane možnost upravovat zvuk v kabině pomocí reproduktorů audiosystému.

.

« »