testing-an-ignition-coil-on-a-car

Jak funguje systém zapalování?

30. 4. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Na rozdíl od elektromobilů potřebují spalovací motory předtím, než se rozjedou na plné obrátky, pomoc ve startovací fázi. Jak vznětové, tak i zážehové motory používají k zahájení spalovacího procesu tzv. zapalovací či žhavicí svíčky. Dále si vysvětlíme, proč má každý z obou typů paliva odlišnou svíčku a v jakých intervalech byste měli tato zařízení vyměňovat.

bez-nazvu-1

Obrázek pochází z rexbo.cz

Jak fungují zapalovací svíčky?

Na úvod několik slov o zapalovacích svíčkách, které se vyskytují výhradně v zážehových motorech. Spolu s válci, do nichž jsou zasunuty, jsou umístěny uprostřed agregátu a vyčnívají do spalovací komory. Do tohoto prostoru se cyklicky vstřikuje směs vzduchu a paliva, která má ovšem relativně nízkou teplotu. Dále píst tuto směs stlačí a v nejvyšším bodě zapalovací svíčka vyšle jednu nebo více jisker, které plyny zapálí. Teprve s touto pomocí se směs vznítí a prudce se rozpíná; v technických kruzích se tomuto jevu říká expanze. Píst se tak znovu uvede do pohybu a získanou kinetickou energii následně přenese na klikový hřídel. Tento proces se po dobu celé jízdy nepřetržitě opakuje.

Jak fungují žhavicí svíčky?

Jak již mírně odlišný název tohoto příbuzného zařízení napovídá, žhavicí svíčky nevytvářejí jiskry, ale pouze vydávají značné teplo. Stejně jako zapalovací svíčky jsou umístěny v srdci motoru ve válcích. Rozdíl spočívá v samotném palivu, protože nafta vykazuje nižší teplotu samovznícení, a proto k zapálení směsi stačí již jisté množství tepla spolu se stlačením pístu. Za běžných jízdních podmínek dokonce není zapotřebí žádné svíčky: směs se vznítí samostatně díky teplotě, která vzniká při kompresi. Situace je však dost odlišná, pokud je motor po delší době stání ještě studený. To může vést k chybnému zapalování, neboť teplota ve válcích stále silně kolísá a ještě nedosáhla požadované hodnoty.

Žhavicí svíčka tak zaručuje konstantní teplotu, aby motor mohl běžet co nejplynuleji.

Kdy byste je měli vyměnit?

Oba typy svíček jsou komponenty, které musí každý řidič po určité době nahradit novými součástkami. V důsledku trvale vysokých teplot, působícího tlaku a následného opotřebení mohou časem selhat. Pokud jednotlivé svíčky přestanou být funkční, může dojít k narušení rovnováhy v provozu motoru. A čím déle tento stav bude přetrvávat, tím nebezpečnější to bude pro veškeré jeho součásti.

Zapalovací svíčky jsou kvůli působení vyšších teplot poněkud citlivější a měly by být vyměněny přibližně po 30-50 000 kilometrech. U žhavicích svíček je situace o něco klidnější a obvykle stačí koupit nová zařízení až po ujetí 50 000 km. Přestože tyto intervaly neznamenají, že po uvedeném počtu kilometrů nebudou součástky spolehlivě fungovat, riziko se nicméně rapidně zvyšuje. Jejich výměna navíc není nijak zvlášť finančně nákladná a lze ji uskutečnit poměrně rychle; na druhou stranu poškození motoru bývá příliš drahé a ne vždy se podaří opravy zvládnout svépomocí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz