m2_49056fb0-2560x1707

Letní žár prověří klimatizaci. Chladí-li málo, volá o pomoc servisu

14. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Návrat teplého počasí předznamenává dobu, kdy nejvíce oceníme pohodlí klimatizovaného auta. Zejména v horkých letních týdnech osvěžující proud chladného vzduchu zlepšuje náladu na palubě a také chrání řidiče před únavou. Právě za vysokých teplot si ovšem klimatizace sáhne na dno. Příjemných 22 stupňů v kabině musí vytvořit ze vzduchu, který má nad rozpálenou dálnicí teplotu i více než dvojnásobnou.

Přitom právě rozdíl teplot hraje důležitou roli v tom, jak klimatizace funguje. Jde o uzavřený okruh s chladicím médiem, které je nejprve kompresorem stlačeno do formy přehřátého plynu a dopraveno do kondenzátoru v přídi vozu. Zde ho okolní vzduch ochladí, takže i při zachování vysokého tlaku médium přejde do kapalného skupenství. Následně ho expanzní ventil rozpráší do výparníku pod palubní deskou. Zde se médium znovu odpaří, na což potřebuje odebrat teplo svému okolí – tedy právě vzduchu, který proudí do kabiny.

Čím je venku větší horko, tím méně okolní vzduch ochlazuje médium v kondenzátoru, proto musí kompresor zvýšit výkon a „prohnat“ média okruhem co nejvíce. A právě tehdy se ukáže, jestli je klimatizace v plné kondici a jestli je v ní média dost.

Jak jsme si řekli, jde o uzavřený okruh, z něhož by správně nemělo do ovzduší nic uniknout. Je navržený tak, aby za standardních podmínek udržel těsnost po mnoho let náročného provozu. Veškerá údržba klimatizace se tak soustředí na výměnu filtru a v případě potřeby dezinfekci rozvodu vzduchu.

České zimy se solí a štěrkem úplně ideální nejsou a na hliníkových dílech v přídi vozu se mohou podepsat. Odletující kamínky vytrvale bombardují těleso kondenzátoru a slaná mlha působí na povrch hliníkových trubek.

„Dlouhodobé působení těchto vlivů může – nejčastěji během zimy – způsobit důlkovou korozi materiálu, skrze níž chladivo pomalu uniká. Snížené množství se projeví za letního vedra, kdy klimatizace nepodá plný výkon,“ vysvětluje Jan Pícha, vedoucí servisních služeb Škoda Auto pro český trh.

Profesionálně vybavený servis místo úniku najde, například pomocí takzvaného formovacího plynu (směs dusíku a vodíku), a poté přikročí k výměně poškozených dílů. Autorizovaný servis Škoda má přitom výhodu detailně rozpracovaných postupů i tovární podpory, která usnadňuje diagnostiku závad a celou opravu zefektivní.

„Klimatizaci opraví za použití originálních dílů a profesionálního know-how, což je vždy účinnější – a také šetrnější k životnímu prostředí – než pouze opakované doplňování média do již netěsnícího systému,“ dodává Jan Pícha.

Pokud dojde ke kompletní ztrátě chladiva, např. při proražení kondenzátoru, pak se dovnitř okruhu dostane vzdušná vlhkost, která jej může vážně poškodit. Speciální olej na bázi polyalkylenglykolu vzdušnou vlhkost v chladivu sice pohlcuje, ale jejím působením degraduje. Ztrácí tím své mazací schopnosti a stává se agresivní, což negativně působí na všechny části okruhu. V takovém případě jde skutečně o čas, jinak je ekonomická oprava již v podstatě neproveditelná.

Detaily jednotlivých postupů můžeme nechat na odbornících, pro uživatele je nejdůležitější jednoduché pravidlo: při poklesu výkonu opravu zbytečně neodkládat a navštívit servis.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz