Mercedes Benz SL AMG – Nadopovaná žehlička

31. 5. 2011 • Novinky, Zajímavosti

Podíváme-li se zpět do minulosti, tak zjistíme, že ke konci osmdesátých a začátkem devadesátých let byl Mercedes Benz na jednom ze svých vrcholů. Prodával silná, moderní a spolehlivá auta s usedlou image vhodnou pro konzervativní zákazníky. Minimálně jednu z těchto vlastností však postrádal kabriolet SL kódového označení R107, na kterém šlo na první pohled vidět, že se zrodil počátkem sedmdesátých let, ačkoliv je to stále překrásné a vznešené auto. Není se tedy čemu divit, že když v březnu 1989 na ženevském autosalonu spatřilo světlo světa nové SL R129 alias “žehlička,” pánové nejen středního věku zůstali opařeně stát a v blaženém úžasu pomalu podepisovali objednávky.

Čas jasně ukázal, že koupí tohoto Mercedesu nikdo z nich chybu neudělal. Nejen, že si jistě našli mnoho nových milenek, ale SL je velmi pravděpodobně nezklamalo ani po funkční stránce. Prvotřídní zpracování interiéru, silné šesti, osmi a dvanáctiválcové motory, příjemná ovladatelnost a hlavně spolehlivost na úrovni kovářského kladiva, tím si SL R129 získala srdce všech více než 213 tisíc kupců. Dnes si můžete slušný kousek pořídit již za něco málo přes 100 tisíc kč, ale já bych se chtěl zaměřit na mnohem dražší a vzácnější verze od AMG.

Tato původně tuningová firma z německého Affalterbachu v době představení “žehličky” ještě nebyla součástí Mercedesu, proto první upravené SL nenese klasické schéma označení na které jsme zvyklí, ale jmenuje se AMG 500 SL 6.0. Jak již název napovídá, pohání jej vidlicový osmiválec z modelu SL 500 převrtaný z pěti na šest litrů objemu, jenž dává výkon 372 koní. Převodovka je bohužel jen čtyřstupňová automatická. Manuál by jistě využil potenciálu motoru lépe. Vzácností tohoto modelu si můžete být jisti, mnoho na prodej jich není.

Brzy po začátku výroby tohoto auta se AMG dostalo pod křídla Mercedesu, jenž zavelil vyrobit další nadopované žehličky. V roce 1993 se tedy světu představil model SL 60 AMG, opět s šestilitrovým osmiválcem. Udávaných 381 koní putovalo přes pětistupňový automat na zadní kola, kde pneumatiky shořely zaživa v marné snaze přenést masivní točivý moment 580Nm na vozovku. Papírově tahle verze zrychlovala na stovku za 5,5 sekundy, ale AMG později neoficiálně přiznalo, že to bylo spíše kolem pěti sekund, jelikož výkon dvanáctiválce nezřídka překračoval 400 koní. Ačkoliv je SL 60 nejrozšířenější AMG verzí modelu R129, ve své době jste jej v ceníku Mercedesu nenašli, všechny informace byly na požádání pro vážné zájemce. Exkluzivita byla v první polovině devadesátých let vším, což je značný rozdíl oproti dnešním masově prodávaným modelům. Nedávno se jedno SL 60 AMG objevilo na prodej i u nás za půl milionu Kč.

Inženýři z Affalterbachu musí být neskutečně pracovití lidé, protože další kabriolety s obrovskými motory na sebe nenechaly dlouho čekat. Extrémně vzácné SL 73 AMG a ještě vzácnější SL 70 AMG nás přesvědčí o tom, že nejen v Americe uznávali heslo “objem ničím nenahradíš.” Dvanáctiválec 7,3 litru je nejen největší, ale taky vůbec nejsilnější motor jaký se do SL R129 dával. Výkon 524 koní a 750 Nm točivého momentu změnil bulvárového povaleče v monstrózní muscle car. Není divu, že právě tento agregát si Horacio Pagani vybral jako základ pro motor do svého prvního supersportu –  Zondy.

Devět let od začátku výroby přišla poslední verze od dvorního úpravce Mercedesu – SL 55 AMG. Stejně jako všechny předchozí modely, i tento má atmosferický vidlicový motor, nyní však opět osmiválec, který ze sebe vydoloval 354 koní. Ten poháněl i současnou generaci SL R230, tentokrát ovšem přeplňovaný kompresorem.

Dnes mají tyto vozy sběratelskou hodnotu a jsou krásným příkladem doby velkých nepřeplňovaných motorů v téměř nezničitelných a mimořádně exkluzivních strojích. Kterou generaci dlouhé řady modelů SL však preferujete vy? Nebojte se vyjádřit svůj názor v komentářích pod článkem.

.

« »