unava_za_volantem_01_8000_600

Mikrospánek je tichý zabiják. Co je efektivní obranou?

24. 6. 2019 • Zábava

Trvá kratičkou dobu a může způsobit nevratné události. Znáte to, ať už jedete v hluboké noci, nebo brzké ráno po dlouhé štrece, oči se vám začínají tak zvláštně klíčit. Svou pozornost i přes vypětí se snažíte kočírovat, ale ty oční víčka ne a ne vás poslouchat. Najednou se stane, že na kratičký okamžik usnete. Bohužel za volantem je i pět vteřin nepozornosti velký problém. Zatímco na běžné silnici při konstantní rychlosti 90km/h ujedete cca 75 metrů, na dálnici při rychlosti 130km/h už je to 300 metrů víc. Pět vteřin mimo a můžete přejet člověka na přechodu, a nebo najet do stromu a následky jsou pro vás ale fatální.

Jak takový mikrospánek poznat a hlavně jak se mu bránit?

Mezi nejčastější příznaky patří pálení oči a následné zívání. Mozek se snaží okysličovač a udržet si pozornost. Začínáte se v sedadle vrtět, máte neklidné ruce, vidíte rozmazaně, je vám zima a vaše únava se zvyšuje. Bohužel příznaky mikrospánku spousta řidičů ignoruje, následně děkují všem svatým, kteří nad nimi stáli, že se jim nic nestalo. Jakmile se objeví první příznaky, zastavte. Zde není na místě hrát si na hrdinu, jakmile se budete prát se svou vlastní únavou, prohrajete. A to vždy. Začnete mít zpomalené reakce a dlouho oči neudržíte otevřené.

Dle studií jsou ohroženi nejčastěji mladí lidé a to zejména muži, kteří rádi riskují a odpočinek se spánkem posouvají na poslední místo svých priorit. To ale neznamená, že se mikrospánek nemůže postihnout ani vás, starší a zkušenější řidiče. Bohužel tato forma spánku si nevybírá, terčem může být každý z nás, kdo jeví jakékoli známky unavenosti.

Pokud vyrážíte na dlouhou cestu, vždy se pořádně vyspěte. Než usednete za volant měli byste být nejen fyzicky ale hlavně duševně fit. Pokud je to možné, nejezděte přes noc, ale přes den. Pokud se cestu snažíte nahnat přes noc, existuje riziko, že k ránu po několika hodinovém řízení, začnete být unavení.

Měli byste dodržovat přestávky. Nejlépe každé dvě hodiny na patnáct minut zastavte na odpočívadle, nebo u benzínky. Během této odpočívací doby se můžete protáhnout a něco sníst a nebo prostě jen odpočívat. Nezapomeňte pít! V moderních automobilech umí samo auto hlídat řidičovu unavenost a následně vysílat signál k řidiči pomocí vibrací nebo zvukových signálů, avšak na to nespoléhejte 100%, přeci jen se stále jedná o stroj a ten může také občas selhat.

Pokud si myslíte, že vás před spánkem ochrání energetické nápoje, jste na omylu. Zbytečně vyhodíte peníze za placebo. Energetický nápoj nebo káva vám dodají energii maximálně na půl hodiny, ostatně to je i jejich doba účinnosti, jestliže před sebou máte ještě delší cestu než je jedna hodina, určitě po těchto nápojích nesahejte. Cítíte se po vypití energetického nápoje líp? Nedivím se, ostatně obsahují spoustu cukru, jehož hladina vám stoupne v krvi, avšak jakmile se z organismu vytratí, pocítíte ještě větší únavu než předtím. Stejně tak káva obsahuje kofein a ten tělo dehydruje. Snažíte-li se v autě moc nepít, abyste nemuseli zastavovat na toaletu, moc si nepomůžete, neboť opět se budete cítit mnohem unaveněji, než kdybyste pili normálně. Nejvhodnější tekutinou se tak stává čistá voda.

Ptáte se tedy jak cestu přežít ve zdraví? Dodržujte pár jednoduchých rad. Pokud budete udržovat normální hladinu glukózy v krvi, výrazně vám to pomůže, neboť cukr ovlivňuje fakt, jak se cítíte. Jen si vzpomeňte jakou náladu máte, když jste hladoví. Někdo to nepociťuje vůbec, jiný je nervózní, že byste se mu raději vyhnuli. Holt cukr v krvi naši náladu velice ovlivňuje.

Před cestou si dejte lehké jídlo, rozhodně se nepřejídejte a už vůbec ne mastnými věcmi. To z důvodu, že tělo by veškerou energii muselo vydat na trávení a na soustředění na silnici by už moc energie nezbylo. Stabilní hladinu cukru v krvi vám zajistí například zelenina, ovoce, oříšky nebo obložené toasty. Na jídlo z benzínky moc nespoléhejte, je většinou tučné a několik dní staré, pokud tedy nemají vlastní fresh bar.

Varování na konec, únavu neodstraníte, když si pustíte rádio nahlas a začnete si zpívat nebo stáhnete okénko. Ano čerstvý vzduch pomáhá, ale jen v případě, že budete stát s autem a zrovna odpočívat na vaší pauze.

.

« »

MENU