p90385405_highres_mini-cooper-se-czech

MINI Cooper SE vstupuje na český trh

7. 3. 2020 • Novinky

Čistě elektrickou městskou mobilitu lze nyní zažít také v typickém stylu MINI, a to díky novému MINI Cooper SE. Kombinuje trvale udržitelnou mobilitu s potěšením z jízdy, výrazným designem a prémiovou kvalitou, která je pro značku MINI typická. Tento první čistě elektricky poháněný model britské prémiové značky poskytuje ryzí pocit z jízdy vozem MINI s nulovými lokálními emisemi. Spontánní nástup výkonu 134 kW/184 k, pro značku typický pohon předních kol a inovativní systém jízdní dynamiky s řídicí jednotkou protiprokluzového systému umístěnou u regulačního členu propůjčují novému MINI Cooper SE obzvláště intenzivní podobu nezaměnitelné agility, známou jako pocit z jízdy jako v motokáře. Pro tento model specifická lithium-iontová baterie umožňuje dojezd 235 až 270 km. Vysokonapěťová baterie je umístěna hluboko v podlaze vozidla, což zaručuje, že ve srovnání s konvenčním způsobem poháněnými 3dveřovými modely MINI žádným způsobem neomezuje objem zavazadlového prostoru.

Novým MINI Cooper SE britská značka opět představuje průkopnický podnět pro městskou mobilitu. Revoluční princip designu klasického Mini před 60 lety vytvořil základ pro maximální vnitřní prostor na minimální ploše. MINI bylo představeno v roce 2001, vznikla moderní reinterpretace kreativního využití prostoru a unikátní zábava za volantem, která v segmentu malých prémiových automobilů byla unikátní. Nové MINI Cooper SE se stane prvním čistě elektricky poháněným prémiovým malým vozem, který vydláždí cestu k udržitelnému a zároveň vysoce emocionálnímu zážitku z jízdy v městském provozu. Všechny uvedené údaje o výkonnosti, spotřebě elektrické energie a emisích jsou předběžné.

Nové MINI Cooper SE je prvním modelem, který v prémiovém segmentu malých automobilů kombinuje městskou elektromobilitu s charakteristickými rysy značky. Vůbec první elektricky poháněný model britské značky je skutečné MINI do posledního šroubku. Rozměry, design, prostor a prostředí v interiéru nového MINI Cooper SE odpovídají konvenčně poháněným modelům. Již jejich vývoj předem zohledňoval rozšíření modelové řady o čistě elektricky poháněnou verzi. Nové MINI Cooper SE se vyrábí v domovské zemi značky. Z výrobní linky sjíždí spolu s konvenčně poháněnými verzemi v závodě MINI v Oxfordu. Technologie pohonu pochází z odborných výzkumných center BMW Group pro elektromobilitu v německém Dingolfingu a Landshutu. Namísto zážehového nebo vznětového motoru je pod kapotou nového MINI Cooper SE elektromotor. Kompaktní jednotka s integrovanou řídicí elektronikou a převodovkou je uchycena v přední části nosného rámu prostřednictvím pevné trubkové konstrukce. Vysokonapěťová baterie s pro tento model specifickým uspořádáním je tvořena lithium-iontovými články, rozdělenými do 12 modulů. Tvoří jednotku ve tvaru písmene T s celkovou kapacitou 32,6 kWh umístěnou v podlaze vozu.

Elektromotor je nejen menší, ale také podstatně lehčí než spalovací motor, čímž přispívá k mimořádně harmonickému rozložení hmotnosti mezi nápravy nového MINI Cooper SE. Spolu s nižším těžištěm poskytuje elektricky poháněnému modelu agilní projev. Díky tomu je automobil skvěle a snadno ovladatelný i v zatáčkách ve vysokých rychlostech. Výsledkem umístění baterie nízko v podlaze a mezi nápravami je neomezený zavazadlový prostor ve srovnání s konvenčně poháněnými modely. Stejně jako v případě 3dveřového MINI se spalovacím motorem činí objem zavazadlového prostoru 211 litrů a lze jej sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 731 litrů. Jediný měřitelný rozdíl: aby byla zajištěna dostatečná světlá výška pro vysokonapěťovou baterii instalovanou v podlaze vozidla, je karoserie nového MINI Cooper SE přibližně o 18 milimetrů výš nad zemí než v případě konvenčně poháněného modelu. Všechny součásti elektrického pohonu jsou chráněny pro tento model specifickými konstrukčními prvky a v případě kolize se okamžitě odpojují. Bezpečnostní koncept nového MINI Cooper SE je tak v souladu s vysokými standardy BMW Group, které značně přesahují rámec zákonných požadavků. Řídicí elektronika je chráněna vyztuženým držákem nárazníku a nosným rámem motoru, zatímco vysokonapěťová baterie je zabezpečena pevnou základovou deskou. S pohotovostní hmotností 1365 kg je čistě elektrický model pouze o 145 kilogramů těžší než 3dveřové MINI Cooper S s převodovkou Steptronic. Charakteristický MINI design s ozdobnými prvky specifickými pro tento model. Pro design nového MINI Cooper SE jsou charakteristické vybrané úpravy a decentní odlišnosti ve srovnání s konvenčně poháněnými verzemi. Dynamický profil, typická trojdílná koncepce, kterou tvoří tělo karoserie, prosklení a střecha, krátké převisy a široký rozchod kol jsou opět charakteristickými rysy, které první čistě elektricky poháněné MINI odlišují od ostatních. Precizně aplikované zvýrazňující prvky dávají najevo jeho pokrokový systém pohonu. Nabíjecí zásuvka je umístěna nad pravým zadním kolem – přesně tam, kde je u konvenčně poháněného 3dveřového MINI situováno víčko palivové nádrže. Je na něm umístěno výrazné logo MINI Electric, ukazující druh energie používaný k pohonu. Žluté provedení tohoto loga se objevuje na bočních ozdobách, na nichž jsou umístěny také boční směrové ukazatele, stejně jako na víku zavazadlového prostoru a přední masce chladiče. Centrální prvek přední části MINI Cooper SE zdobí typická šestiúhelníková maska, ovšem tentokrát uzavřená, protože elektromotor vyžaduje velmi málo chladicího vzduchu. Žlutá dekorační lišta masky chladiče a vnější zpětná zrcátka ve stejné barvě doplňují pro tento model specifické designové prvky. MINI

Cooper SE je standardně vybaveno LED předními světlomety. Podobně jako pro tento model specifická maska chladiče, také téměř kompletně zakrytý podvozek a výrazně tvarovaný zadní nárazník přispívají ke snížení aerodynamického odporu. Vzhledem k tomu, že elektricky poháněné MINI nepotřebuje výfukový systém, může být podlaha vozu v zadní části řešena optimálněji z pohledu obtékání vzduchem. Aerodynamicky optimalizovaný tvar mají také volitelná dvoubarevná 17palcová kola z lehké slitiny v provedení MINI Electric Corona Spoke. Stejně jako standardní 16palcová kola z lehké slitiny v provedení MINI Electric Revolite Spoke jsou i tato kola k dispozici výhradně pro nové MINI Cooper SE.

Spontánní podání hnací síly a nepřetržitý přísun točivého momentu, nepřerušovaný změnami převodových stupňů – to jsou charakteristické rysy elektrického pohonu nového MINI Cooper SE. Zaručuje typické potěšení z jízdy MINI v nové podobě, která přináší zvláště intenzivní prožitek. Zdrojem pohonu je nejnovější, vysokovýkonná verze synchronního elektromotoru vyvinutého společností BMW  Group. Specifická konstrukce pohonu přináší mimořádný výkon ve vysokých otáčkách a současně příkladnou hospodárnost a hladký chod bez vibrací. Motor nového MINI Cooper SE generuje maximální výkon 135 kW/184 k. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici již od nulových otáček, což je pro elektromotory typické. Hnací sílu na přední kola přenáší jednostupňová převodovka integrovaným diferenciálem. Ve výsledku je nové MINI Cooper SE schopné vyvinout vzrušující zátah s každým sešlápnutím plynového pedálu, což zajišťuje mimořádně temperamentní zážitek z jízdy zejména v městském provozu. Nové MINI Cooper SE zrychlí z 0 na 60 km/h za pouhé 3,9 sekundy. Na prvních 0 metrech snadno udrží tempo s konvenčně poháněnými sportovními automobily. Čistě elektricky poháněné MINI zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy; maximální rychlost je omezena na 150 km/h. Nové MINI Cooper SE dává svou sportovní eleganci najevo nejen výraznou spontánností, ale také prakticky bezhlučně. Proto je standardně vybaveno akustickou ochranou chodců. Výrazný zvuk vytvořený speciálně pro MINI Cooper SE je generován prostřednictvím systému reproduktorů. Vzrušující agilita díky inovativnímu systému jízdní dynamiky.

Elektrický pohon posouvá typický MINI pocit z jízdy jako v motokáře do zcela nové a fascinující dimenze. Úchvatně agilnímu ovládání nového MINI Cooper SE pomáhá vyspělý podvozek s přední nápravou se spodními rameny a svislou pružicí a tlumicí vzpěrou a zadním víceprvkovým zavěšením, naladěný speciálně pro tento model. Ve spojení s čistě elektrickým pohonem a elektromechanickým řízením garantuje maximální jízdní stabilitu, přesnost řízení a spontánnost při změnách směru. Optimální rozložení hmotnosti nového MINI Cooper SE, jehož těžiště je minimálně o 30 milimetrů níže než v MINI Cooper S, pomáhá v zatáčkách dosahovat v segmentu malých automobilů jedinečné dynamiky. Pro zajištění účinného přenosu značného točivého momentu elektromotoru na vozovku okamžitě po rozjezdu, a tím dosažení typického MINI potěšení z jízdy, je nové MINI Cooper SE vybaveno inovativním stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control). Tento systém, jehož součástí je i protiprokluzová funkce, je navržený speciálně pro spontánní přísun výkonu elektromotoru a zajišťuje mimořádnou kvalitu jízdy na všech typech silnic a ve všech povětrnostních podmínkách. Cílené omezování prokluzu s řídicí jednotkou umístěnou v blízkosti regulačního členu znamenaná, že regulační zásahy jsou vypočítávány přímo uvnitř hnacího systému, namísto toho, aby byly prováděny ve vzdálených řídicích jednotkách s dlouhými přenosovými dráhami, jako je tomu u běžných stabilizačních systémů. Tímto způsobem se významně optimalizuje trakce při rozjezdu, zlepšuje se účinnost rekuperace kinetické energie a současně i akcelerace ze zatáček.

Energii pro elektrifikovanou radost z jízdy nové MINI Cooper SE čerpá z elektrické sítě, k níž ho lze připojit pomocí běžné domácí zásuvky, nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox nebo veřejné nabíjecí stanice. Nabíjecí zásuvka je navržena pro nabíjení střídavým i stejnosměrným elektrickým proudem prostřednictvím konektorů Type 2 a CCS Combo 2. Indikátor úrovně nabití nad konektorem zobrazuje oranžové signály pro spouštění procesu nabíjení, pulzující žluté světlo indikující probíhající nabíjení a zelené světlo pro plně nabitou baterii.

Pro připojení k domácí zásuvce slouží standardní nabíjecí kabel. Volitelně je k dispozici nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox, stejně jako třífázový kabel pro použití ve veřejných nabíjecích stanicích. Obě varianty umožňují nabíjení vysokonapěťové baterie nového MINI Cooper SE maximálním výkonem 11 kW, což znamená, že na 80 % se baterie nabije za dvě a půl hodiny a na 100 % za tři a půl hodiny. Rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem umožňuje ještě rychlejší obnovení energetických zásob vozidla. Nabíjecí jednotka nového MINI Cooper SE je navržena pro maximální nabíjecí výkon 50 kW, což umožňuje dosažení 80% nabití za pouhých 35 minut.

V případě nabíjecí stanice MINI ELECTRIC Wallbox je nabízena také instalační služba. Nástěnná nabíjecí stanice může být instalována v garážích i v krytých automobilových přístřešcích. Služba ChargeNow je k dispozici pro maximální pohodlí při nabíjení: zákazníkům umožňuje přístup k největší síti veřejných nabíjecích stanic na světě. Registrace a platba spotřebované elektrické energie se provádí prostřednictvím karty ChargeNow nebo příslušné aplikace pro chytrý telefon. Dvouzónová automatická klimatizace s technologií tepelného čerpadla a nezávislého topení. Standardní výbava nového MINI Cooper SE zahrnuje dvouzónový automatický systém klimatizace se samostatnou ventilací a regulací teploty pro řidiče a spolujezdce. Interiér vozu je vytápěn tepelným čerpadlem, které shromažďuje odpadní teplo z motoru, výkonové elektroniky, vysokonapěťové baterie a venkovního vzduchu před tím, než ho nažene do klimatizačního systému. Tepelné čerpadlo vyvinuté pro nové MINI Cooper SE je obzvláště účinné. Využívá o 75 % méně energie než konvenční elektrické vytápění a v zimním režimu poskytuje rychlý náběh činnosti. Pro zvýšení dojezdu jsou okruhy chlazení a vytápění přímo spojeny s technologií pohonu, takže tvoří vysoce účinný systém. Integrovaný řídicí systém zaručuje příjemnou teplotu uvnitř vozu a současně ideální provozní teplotu pro vysokonapěťovou baterii –
nezávisle na sobě, prostřednictvím chlazení a vyhřívání. Automatická klimatizace nového MINI Cooper SE nabízí také nezávislé topení a funkci klimatizování stojícího vozu. To umožňuje před odjezdem vyhřát nebo vychladit interiér na předem zvolenou teplotu. Řidič může prostřednictvím aplikace MINI Connected Remote nastavit čas plánovaného odjezdu a upravit teplotu interiéru podle svého přání.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz