yamaha-tracer-700-2

Motorkáři riskují: Drtivá většina nemá havarijní pojištění

24. 4. 2025 • Novinky, Zajímavosti

S příchodem jarní sezóny se na české silnice vrací tisíce motorkářů. Mnozí z nich ale vyrážejí bez dostatečné pojistné ochrany, jen necelá dvě procenta motocyklů jsou kryta havarijním pojištěním. Vyplývá to z aktuální analýzy dat Skupiny Klik.cz.

Jaro je pro motorkáře začátek sezony, ale současně obdobím, kdy se nejvíce ukazuje podceňování rizik. „Většina motorkářů spoléhá pouze na povinné ručení, které sice pokrývá škody způsobené ostatním účastníkům nehody, ale jen do výše sjednaných limitů,“ upozorňuje Karel Šultes, ředitel dat a analýz Skupiny Klik.cz a dodává: „Při nehodách, zejména střetech s dražšími vozy, mohou být škody mnohonásobně vyšší. Rozdíl pak hradí viník, a to často z vlastní kapsy.

Havarijní pojištění, které řeší škody na vlastním stroji, má podle dat Skupiny Klik.cz uzavřeno jen 2 % jezdců. Zbytek tak zůstává finančně velmi zranitelný, protože bez havarijní pojistky může motorkář doplácet tisíce nebo i statisíce. Počet uzavřených havarijních pojistek mezi lety 2020 a 2024 dokonce vykazuje klesající trend. Odborníci Skupiny Klik.cz to vysvětlují tím, že řada majitelů motocyklů vnímá havarijní pojištění jako zbytečný výdaj vzhledem k sezónnímu provozu nebo nižší hodnotě starších strojů. Se zvyšujícími se náklady na opravy, vyšší cenou práce a náhradních dílů a dalšími položkami ovlivněnými inflací, je to čím dál riskantnější postoj.

Běžnější jsou motorky střední třídy, luxusní stroje tvoří menšinu

Převážná část pojištěných motocyklů má výkon do 60 kW (73 %), z toho čtvrtina má objem motoru 500-749 ccm. Motorek s výkonem 60 až 99 kW je 21 %. S rostoucím výkonem i objemem přirozeně roste i pojistné. Průměrná výše povinného ručení se pohybuje mezi 1 000 a 1 200 Kč, v Praze je to v průměru až 1 800 Kč. Zatímco průměrná cena povinného ručení pro motorky je tedy výrazně nižší než pro auta, průměrná cena havarijního pojištění motorek a aut se příliš neliší. Nejvíce pojištěných motorkářů je ve Středočeském kraji (17 %), nejméně v Karlovarském (2 %).

Benzín vede, elektromotorky zatím zůstávají raritou

Motorkářský trh zůstává věrný tradičnímu pohonu. Až 98 % pojištěných motocyklů jezdí na benzín. Elektromotorky tvoří pouhé jedno procento. Jejich pořizovací cena je sice násobně vyšší než u spalovacích strojů, rozhodně ale zaujmou nízkými náklady na pojistné, které se pohybuje kolem 500 Kč za rok. O poznání dráž vycházejí dieselové stroje (1 500 Kč), zatímco benzínové se drží u hranice 1 200 Kč. Nejčastějšími značkami motocyklů na našich silnicích jsou Honda a Yamaha.

Ušetřit se dá na najetých kilometrech

Výkon motorky jezdci jen tak nezmění, proto je třeba hledat úspory jinde. „Sezónní pojištění už v nabídkách pojišťoven není příliš obvyklé, což je pochopitelné. Zbytečně motorkáře v jejich jízdách omezuje jen na určité období v roce i přesto, že počasí často umožňuje vyjet i mimo toto období. Proto se při srovnávání nabídek zaměřujeme také na tzv. kilometrový nájezd, tedy počet kilometrů, který motorkář ročně najezdí. Tento faktor totiž může zásadně zlevnit sjednávané pojištění,“ vysvětluje Karel Šultes.

Motorkáři stárnou, ale zodpovědnější nejsou

Z dat Skupiny Klik.cz také vyplývá, že věkový průměr českých motorkářů roste. V roce 2020 byla nejpočetnější skupina jezdců ve věku 40–47 let, dnes dominují řidiči mezi 45 a 51 lety. Průměrný věk se posunul z 42,2 na 44,8 roku. Očekávaný trend, že starší motorkáři budou více dbát na pojistnou ochranu, se však zatím nepotvrzuje. Co se týče genderu, muži jasně převažují – uzavírají 87 % všech smluv.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz