land-rover-discovery-2025-32

Nečekaný hrdina bezpečnosti: Proč byste neměli podceňovat opěrky hlavy v autě

11. 2. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Když si sedneme do auta, jen málokdy si uvědomujeme, že opěrka hlavy je víc než jen pohodlný doplněk sedadla. Je to důležitý bezpečnostní prvek, který zachránil nespočet životů a zabránil mnoha vážným zraněním. Jak ale vznikla tato nenápadná, a přitom nesmírně užitečná součást automobilů?

První opěrka hlavy byla patentována v roce 1921 v USA Benjaminem Katzem. Tehdy však nešlo o bezpečnostní prvek – jejím hlavním účelem bylo zajistit větší pohodlí pro řidiče a pasažéry na dlouhých cestách. Automobily té doby neměly sofistikované odpružení, takže i menší výmoly mohly způsobit nepříjemné otřesy hlavy. Opěrky hlavy měly původně zabránit právě těmto otřesům a únavě krku řidičů.

Zlom nastal v 60. letech, kdy se ukázalo, že opěrky hlavy mohou významně snížit riziko poranění krční páteře při nehodě. Švédská fyzioterapeutka Margit Engellau si jako jedna z prvních uvědomila, že při nárazu zezadu dochází k prudkému pohybu hlavy dozadu, což vede k vážným zraněním. O této myšlence přesvědčila svého manžela Gunnara Engellaua, tehdejšího generálního ředitele automobilky Volvo. Společně iniciovali vývoj prvních bezpečnostních opěrek hlavy, které Volvo nabídlo jako volitelnou výbavu již v roce 1968.

Bezpečnostní testy potvrdily, že tento jednoduchý prvek dokáže snížit riziko poranění krční páteře až o 40 %. O několik let později se opěrky hlavy staly povinnou výbavou ve více zemích, čímž výrazně přispěly k bezpečnosti pasažérů.

Klasické opěrky hlavy se sice staly standardem, ale inženýři automobilového průmyslu se pouze s tím nespokojili. V 90. letech se objevila nová generace – aktivní opěrky hlavy. Tyto systémy se automaticky aktivují při nárazu zezadu a posouvají opěrku dopředu, aby co nejrychleji zachytila hlavu pasažéra a snížila tlak na krční páteř.

Průkopníkem v této oblasti byla automobilka SAAB, která v roce 1997 představila systém SAHR (Saab Active Head Restraint). Tento mechanismus byl navržen tak, aby při nárazu minimalizoval nebezpečný švihový efekt, při kterém dochází k prudkému záklonu hlavy a následnému zranění. Dnes existuje více podobných systémů, například WHIPS (Whiplash Protection System) od Volva nebo AWS (Anti-Whiplash System) u jiných výrobců.

Dnes už aktivní opěrky hlavy nejsou výsadou luxusních modelů – stále častěji se objevují i v automobilech střední třídy. Organizace jako EuroNCAP, NHTSA a IIHS je doporučují jako jeden z klíčových prvků ochrany pasažérů.

V budoucnu se očekává ještě vyšší úroveň integrace těchto systémů s autonomními technologiemi. Opěrky hlavy budou schopné reagovat na různé scénáře nehod v reálném čase a možná se dočkáme i verzí s adaptivním nastavením podle výšky a váhy pasažéra.

Opěrka hlavy je dokonalým příkladem toho, jak i zdánlivě jednoduchý prvek může mít obrovský vliv na bezpečnost silničního provozu. Od skromných začátků jako pohodlný doplněk až po moderní aktivní systémy – její vývoj ukazuje, jak inovace dokáží zachraňovat životy a předcházet vážným zraněním. Až si příště sednete do auta, možná oceníte tento nenápadný, ale nesmírně důležitý vynález.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz