Nesmyslný downsizing á la BMW

25. 8. 2011 • Novinky, Ostatní, Zajímavosti

Německá značka BMW získala svou image zejména díky kombinaci sportovnosti a denní použitelnosti. Spoustu dalších fanoušků pak nabrala díky velkým aktivitám v motorsportu a kreacím z dílny divize M. Ještě v minulé dekádě každý, kdo rád řídil pokukoval po novém BMW, nebo dlouhé noci terorizoval počitačovou myš při prohlížení inzertních serverů. Slavný slogan “Radost z jízdy” tehdá opravdu vystihoval to, co tak hrdě hlásá a ten, kdo to s mnichovskou vrtulí myslel opravdu vážně, hledal vozy s atmosferickým řadovým šestiválcem 3.0, který byl 5x po sobě oceněn motorem roku ve své kategorii a nabízel naprosto famózní projev svého chodu.

Motor se brzy stal kultem! V nízkých otáčkách a při cestovních rychlostech nabízel vytříbenou kultivovanost a ticho na palubě. Při sportovní jízdě se nechal lačně vytáčet do otáček a  zarazil posádku do sedáků na požádání.  Jednotka si mimo skvělý zátah zaslouží pochvalu za fantastický zvukový projev, který se dá přirovnat, teda vlastně ani nedá přirovnat k ničemu, co znáte z běžného provozu. Krásný mechanický zvuk řadového šestiválce je důvod, proč budete vypínat audio a startovat auto v garáži jen tak pro radost. Auto si krásně střílí do výfuku při razantní akceleraci a při náhlém ubrání plynu. Každé nastartování tak pro vás bude slast, která se stane drogou. To vše při velmi nízké spotřebě v kategorii takto vysokých objemů. Tomu všemu je ale konec…

Downsizing, neboli zmenšování zdvihového objemu motoru při současném zvyšování jeho účinnosti, nebere v honbě za nižšími emisemi CO2 a spotřebou ohledy. Nejnověji se tohoto prokletí dostalo motoru u BMW z nejikoničtějších, řadovému atmosferickému šestiválci – 28i tedy neznamená atmosféricky plněný řadový šestiválec, ale přeplňovaný čtyřválec.

Nový motor 28i s interním označením N20 vypadá na papíře jako jasná volba. Mnichovští géniové vytáhli při jeho konstrukci z rukávu všechny svoje notoricky známé trumfy od proměnného zdvihu ventilů Valvetronic až po systém VANOS, který reguluje pozici vačkové hřídele vzhledem ke klikové hřídeli. Také rozteč válců 91 mm svědčí o tom, že čtyřválec vznikl oddělením dvou válců ze šestiválce. Vstřikování Bosch dávkuje palivo pod tlakem až 200 barů přímo do válců, kde se mísí se vzduchem, který sem natlačilo turbodmychadlo. Konečné výkony si zaslouží pozornost:  výkon 245 koní z objemu dvou litrů je úctihodný a točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm v neuvěřitelných 1250 ot./min.. Už před volnoběhem tedy máte k dispozici maximum točivého momentu! A kdyby vám to snad nestačilo, nový čtyřválec je při hmotnosti 144 kg také o 18 kilo lehčí než jeho vícepístový předchůdce.

Nový motor jsme vyzkoušeli v BMW X1 xDrive28i a zatímco mnichovské šestiválce se tradičně vyznačují skvělou mechanickou vytříbeností, která vyplývá z vrozené vyváženosti řadového šestiválcového motoru, čtyřválec působí obyčejně a nenabízí uchu žádný důvod, proč byste si chtěli dopřát potěchu z akcelerace napříč celým otáčkoměrem. Naopak, ve vysokých otáčkách zní spíš utrápeně!

Výsledek je, že se dobrovolně vzdáte „prémiových“ nároků na kulturu cestování. A o hodnotách spotřeby udávaných výrobcem (což je, nezapomínejme, ten hlavní, důvod, proč nový motor přišel na svět) si můžete nechat jen zdát.

Při jízdě mimo město po státní silnici v rovinatém terénu se lze přiblížit oficiální kombinované spotřebě 8 l/100 km, ale ve městě, na dálnicích či v kopcovitých oblastech číslo na palubním počítači rychle stoupá. Námi naměřených 11,5 l/100 km  nelze než považovat za zklamání…

Jakkoli může nový motor N20 vypadat papírově skvěle, tak v praxi se ikonickému šestiválci neblíží ani v jednom směru. Ano, pružné zrychléní je díky turbu lepší, ale je vykoupeno nízkou kultivovaností, utrápeným zvukem a mizerným  projevem. Reakce na plyn jsou opožděné a jednotce se nechce jít do otáček – to vše ve výsledku v průměru s o dva litry vyšší spotřebou než měl podle EU “neekologický” šestiválec…

Vše by se dalo odpustit, kdyby tento motor byl jen další alternativou, ale to, že nahrazuje famózní atmosferický šestiválec je prostě věc, kterou milovník značky nepřekousne.

U X1 je to asi jedno, ale to že třílitr zmizel z nabídky roadsteru Z4, který se kupuje z 99 procent jako druhé auto do garáže jako víkendová hračka je naprosto nepochopitelný krok a vedení BMW muselo být minimálně v hlubokém delíriu! Vždyť kdo by dobrovolně chtěl v otevřeném autě někde na alpské okresce poslouchat skomírající oturbený čtyřválec. Kdo by si přál na místo skvělé odezvy na plyn a lineárnímu projevu roadster, který se nechce nechat točit a a táhne vodspoda jako Octavia v TDI.

A teď jdeme dále. Nová generace řady 3 F30 už klepe na dveře a hádejte co? Ano, verze 330i v nabídce nebude a místo ní dostanete 328i. Nejsilnějším a jediným šestiválcem v nabídce bude biturbo 335i, což znamená to, že nová trojka nebude nabízet ani jeden atmosferický motor…

V nové 1er F20 verzi 130i taky nehledejte a stejně tak  nehledejte jakoukoli atmosféru. Stejný trend bude následovat u všech modelových řad mnichovské značky se sloganem “Radost z jízdy!”

Jako majiteli coupe 330i mi nezbývá nic jiného než oči pro pláč. Jeho epický řadový šestiválec má tolik charakteru, že kdybyste vedle něj postavili všechny nové mainstreamové motory, nesahaly by mu ani po výfuk. Reakce na plyn je okamžitá, zvuk přímo pohádkový a v každých dalších 100 otáčkách za minutu je motor odhodlanější, ochotnější a živočišnější. Tento týden jsem se svou 330Ci absolvoval trasu dlouhou cca 150 km pohodovou předpisovou jízdou se spotřebou 6.4! Ano, ten velký, zlý a neekologický třílitrový šestiválec jel se spotřebou o 1.6 litru nižší než ten skvělý, nový, foukaný a hlavně ekologický čtyřválec. A to je vlastně to, co mě přimělo sepsat tento prostý text. Když jsem poté večer ještě absolvoval projížďku po oblíbené okresce s plynem v podlaze, tak jsem se nedostal přes 11 litrů… Dále asi nemá smysl cokoli více psát.

Jestli tohle je budoucnost BMW tak Vám doporučuji přejít třeba k Renaultu, protože teď už je to uplně jedno. Charakter a duši u BMW již nehledejte.

P.S. Aby toho nebylo málo tak poslední hřebíček se zatlukl i do divize M a na Frankfurtském autosalóně se představí NAFTOVÉ BMW M5!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz