Nové MINI Cabrio

28. 11. 2008 • Ostatní

Potěšení z jízdy a individuální styl, které jsou pro značku MINI tak typické, se opět spojují se šarmem a svěžestí jízdy s otevřenou střechou.

Nové MINI Cabrio přichází s unikátním ztělesněním volnosti a jedinečného stylu. Přichází s evolučně zdokonalenou koncepcí se zvětšenou praktičností, ve svém segmentu nejpropracovanějším podvozkem, výkonnými a současně úspornými motory a zvýšenou úrovní bezpečnosti. Nové provedení čtyřmístného MINI Cabrio opět posunulo tradičně silné stránky a kvality na opět vyšší úroveň. Mimořádná kvalita použitých materiálů, jedinečný styl a atraktivní provedení detailů vytvářejí z MINI Cabrio jediný prémiový otevřený vůz daného segmentu.

Posádka nového MINI Cabrio je prostřednictvím velmi kvalitní plátěné střechy s integrovaným posuvným střešním oknem účinně chráněna před větrem a nepřízní počasí. Střechu je možné stahovat nebo naopak nasazovat v rychlostech do 30 km/h. Celý proces trvá pouhých 15 sekund. Originální funkcí je počítadlo doby jízdy s otevřenou střechou, které je umístěné vedle otáčkoměru a posádku vozu motivuje k tomu, aby si užívali jízdy bez střechy po co možná nejdelší dobu.

Novinkou vozu MINI Cabrio je zvýšená praktičnost. Snadno přístupný zavazadlový prostor s funkcí Easy-Load je doplněn dělenými a sklopnými opěradly zadních sedadel, která dokáží zvětšit prostor pro náklad až na celkových 660 l. Tato vlastnost, která je v daném segmentu zcela ojedinělá, byla umožněna novou konstrukcí jednodílného vystřelovacího ochranného oblouku, snižujícího riziko zranění při převrácení vozu.

Nové MINI Cabrio vstupuje na trh s dvojicí motorů. Sportovní charakter je zřejmý již od verze MINI Cooper Cabrio, která je vybavena zážehovým čtyřválcem 1,6 litru s plně variabilním rozvodem a největším výkonem 88 kW/120 k při 6000 min. MINI Cooper S Cabrio přináší ještě více sportovního stylu a dynamiky. Jeho turbodmychadlem Twin-Scroll přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 litru s přímým vstřikováním disponuje největším výkonem 128 kW/175 k při 5500 min.

Samozřejmostí je standardní výbava obou modelů technologiemi snižujícími spotřebu paliva a emise, kterými je systém rekuperace kinetické energie, stejně tak jako funkce Auto Start Stop či ukazatel optimálního rychlostního stupně u verzí s přímo řazenou převodovkou. Právě tyto technologie mají značný podíl na tom, že nové provedení vozu MINI Cabrio má ve srovnání s předchůdcem spotřebu paliva sníženou až o 23 procent.

Již od počátku prodeje jsou oba modely nového MINI Cabrio nabízeny jak s manuálními šestistupňovými převodovkami, tak se samočinnými skříněmi se stejným počtem rychlostních stupňů. K dispozici je také možnost řazení pomocí páček na volantu, stejně tak jako tlačítko Sport. Jeho funkcí je změna charakteristiky motoru a převodovky, ale současně také sportovněji nastavený posilovač řízení.

Design: MINI v každém ohledu, kabriolet bez kompromisu a nezaměnitelné proporce.

Vzhled nového MINI Cabrio je výsledkem evolučního vývoje. Ve srovnání s předchozí generací působí novinka vyspělejším a ještě dynamičtějším dojmem. Při pohledu z boku zaujme především sportovní výraz evokující klasické roadstery. To je způsobeno absencí pevných ochranných oblouků.

Oba modely mají typickou šestiúhelníkovou masku chladiče, s níž tvoří nezaměnitelný celek kulaté světlomety s integrovanými blikači. Provedení MINI Cooper S Cabrio lze jasně odlišit podle zvýšené přední hrany kapoty motoru o 20 mm a již tradičním otvorem v jejím středu.

Také při pohledu zezadu působí nové MINI Cabrio velmi sebevědomým dojmem. Typickým rysem designu zadní části jsou navzájem komunikující horizontální linie, které, podobně jako v klasickém MINI, účinně opticky zvětšují šířku. Víko prostoru pro zavazadla se otevírá směrem dolů, panty jsou v nové generaci umístěné po jeho stranách. Osobitost provedení MINI Cooper S Cabrio vytváří dvojitá koncovka výfuku umístěná uprostřed, stejně tak jako dvojice mlhových světel. Zadní svítilny jsou větší než v předchozí generaci a podobně jako v klasickém MINI mají chromovaný rámeček, který jim dodává eleganci a nevtíravý dotek luxusu.

Lepší výhled díky větším bočním oknům a vystřelovacímu ochrannému oblouku.

Plátěná skládací střecha nového MINI Cabrio je nejen propracovaná, ale také velmi praktická. V uzavřeném stavu má automobil design podobný klasickému MINI a díky protažené ploché střeše nepostrádá ani jeho sportovní vzhled. Materiál střechy je neprodyšný, velmi kvalitní a je pevně natažen na konstrukci z ocelových a hliníkových profilů. Robustní konstrukce je zárukou absolutního potlačení vibrací i při jízdě velmi vysokými rychlostmi.

Výhled z vozu je zlepšen díky větší ploše bočních oken a také použitím nově vyvinutého jednodílného vystřelovacího ochranného oblouku, který je umístěn pod výškou hlavových opěrek. Zadní okno zvenku plynule navazuje na linii střechy, je skleněné a vyhřívané. Na přání může být vyhřívané i čelní sklo.

Plátěná střecha s posuvným střešním oknem a velmi komfortním ovládáním.

Ovládání střechy je zcela samočinné pomocí elektrohydraulického systému. K otevření nebo naopak natažení potřebuje pouhých 15 sekund, a to buď na povel spínače v typickém designu MINI umístěném na rámu čelního skla nebo pomocí tlačítka na klíčku. Automatizovaný pohyb střechy je možný až do rychlosti 30 km/h.

Pohyb střechy probíhá pouze v okamžiku, kdy je drženo ovládací tlačítko na rámu čelního okna nebo na klíči. V případě jeho puštění dojde k zastavení pohybu. Všechna čtyři boční okna je možné ovládat jediným tlačítkem.

Specialitou elektrohydraulicky ovládané střechy nového MINI Cabrio je možnost odsunutí střední části střechy přibližně o 40 cm směrem vzad. V tomto okamžiku má střecha stejnou funkci jako konvenční posuvné střešní okno a nabízí zcela nové zážitky z jízdy. Tuto funkci je možné aktivovat až do rychlosti 120 km/h.

Garance jedinečného jízdního potěšení: nejnovější generace čtyřválcových motorů.

Silné, točivé a extrémně úsporné – to jsou přednosti dvojice zážehových čtyřválců nabízených pro nové MINI Cabrio již od počátku jeho prodeje. Ještě více než dříve se MINI Cabrio díky vlastnostem svých motorů ocitá na samotném vrcholu daného segmentu. Oba motory nabízejí nejlepší možnou úroveň jízdního potěšení, ale také kombinace spotřeby paliva a nabízené dynamiky. Oba motory mají celohliníkovou konstrukci, stejnou rozteč válců i shodné vrtání a zdvih – to samozřejmě znamená stejný zdvihový objem 1598 cm3. Dalšími společnými vlastnostmi bloků obou motorů je konstrukce s dvoudílným nosným členem v jejich spodní části, což je technologie převzatá přímo z motoristického sportu. Uložení hlavních ložisek klikového hřídele používá speciální hliníkovou slitinu. Opomenout nelze ani integraci rozvodového řetězu v krytu ložiska klikového hřídele. Toto řešení u obou jednotek spoří hmotnost, snižuje hlučnost a také redukuje množství použitých dílů.

Obě jednotky používají technologie společnosti BMW Group. Čtyřválcové motory se vyrábí v motorárně společnosti BMW Group v britském městě Hams Hall. Odtud jsou dopravovány na výrobní linku MINI v Oxfordu. Ve srovnání s předchozí generací vozu MINI jsou nyní oba motory montovány do vozu otočené o 180 stupňů s výfukovou stranou situovanou vpřed.

MINI Cooper S Cabrio: mimořádná výkonnost díky turbodmychadlu Twin Scroll.

Nové MINI Cooper S Cabrio disponuje mnohem větším dynamickým potenciálem než tomu bylo dříve. Jeho motor kombinující přímé vstřikování paliva s přeplňováním pomocí turbodmychadla Twin Scroll má nejvyšší výkon 128 kW/175 k při 5500 min. V širokém rozmezí 1600 až 5000 min. čtyřválec produkuje točivý moment 240 Nm, který v režimu overboost stoupne až na 260 Nm.

Turbodmychadlo Twin Scroll zvyšuje účinnost díky rozdělení na dvě části. Každá dvojice válců má samostatný kanál ve výfukovém potrubí vedoucí přímo k turbodmychadlu. Toto řešení přispívá ke snížení tlaku ve výfukovém traktu v nízkých otáčkách. Přínosem jsou rychlejší reakce turbodmychadla, které v podstatě ruší tzv. turboefekt přeplňovaných motorů spočívající ve zpožděné reakci turbodmychadla na sešlápnutí plynového pedálu. Výsledkem je nejen mimořádná pružnost, ale také zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,4 s a nejvyšší rychlost 222 km/h.

Další technickou zajímavostí je vysokotlaké přímé vstřikování benzinu využívajícího principu Common-Rail s nerezovým tlakovým zásobníkem a vstřikovacími tryskami umístěnými v samotném středu spalovacích prostorů. Motor pracuje výhradně v režimu homogenní směsi. Kombinace přímého vstřikování a přeplňování je přínosem nejen pro dynamiku, ale také pro spotřebu paliva. V kombinovaném režimu EU je její hodnota jen 6,4 l/100 km, což odpovídá 153 g/km.

MINI Cooper Cabrio: plně variabilní ventilový rozvod pro svěží projev.

Se stejným objemem 1,6 litru přichází nové MINI Cooper Cabrio se sportovní dravostí kombinovanou s prvotřídní úsporností. Nejvyšší výkon činí 88 kW/120 k při 6000 min. a je zárukou zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,8 sekundy a nejvyšší rychlosti 198 km/h. To vše je přitom k dispozici za kombinovanou spotřebu podle EU ve výši 5,7 l/100 km, což odpovídá 137 g/km CO2.

Pokrokový plně variabilní rozvod tohoto motoru využívá unikátní technologie společnosti BMW Group známé pod označením VALVETRONIC. Její princip spočívá v tom, že výkon motoru se řídí plynulou změnou zdvihu sacích ventilů. Změna z nejvyššího na nejmenší zdvih, nebo naopak, proběhne během pouhých 300 ms. Současně s tím je motor vybaven variabilním časováním sací a výfukové vačky. S pomocí těchto inovativních systémů se je motor schopen velmi účinně přizpůsobit daným jízdním podmínkám. Výsledkem je zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách, stejně tak jako nárůst výkonu ve vysokých otáčkách.

Lehký, propracovaný, účinný: vyspělé systémy pohonu pro snížení spotřeby paliva a emisí.

MINI Cabrio má své motory umístěné vpředu napříč a pohánějící přední kola. Kliková i vačkové hřídele jsou v obou jednotkách skládané namísto odlévané – to kvůli snížení jejich hmotnosti. Motory jsou vybavené také olejovými čerpadly s podle potřeby měnitelným průtokem, stejně tak jako elektronicky aktivovaným vodním čerpadlem. Kromě toho ale MINI Cabrio přichází také s dalšími inovacemi snižujícími spotřebu paliva a emise.

Jedná se o inovace, které neomezují typické jízdní potěšení, ale přitom významně snižují spotřebu paliva. Příkladem je v tomto směru systém regenerace kinetické energie, který dobíjí akumulátor pouze v okamžiku, kdy není motor v tahu. V okamžicích zátahu motoru je automaticky odpojen, a tím pasivně zvyšuje jeho výkon a nespotřebovává energii. Elektřina pro pohon palubních systémů vozu MINI Cabrio je tak vlastně vyráběna zdarma z energie, která by se jinak vytratila ve formě tepla.

V modelů s manuální převodovkou je samozřejmostí systém Auto Start Stop, který dokáže například při zastavení na semaforu samočinně vypnout motor. Jakmile řidič stiskne spojkový pedál, motor okamžitě naskočí bez toho, aby řidič zaznamenal jakékoliv zpoždění. Standardní výbavou je také indikátor z hlediska spotřeby paliva optimálního rychlostního stupně pro daný okamžik jízdy.

Celkovým zvýšením účinnosti energetických toků uvnitř automobilu v kombinaci s nejmodernějšími motory bylo u nových modelů MINI Cabrio dosaženo výrazného snížení spotřeby paliva. V případě MINI Cooper S Cabrio se jedná o pokles ve srovnání s předchůdcem o 23 procent, u MINI Cooper Cabrio činí snížení spotřeby paliva 22 procent.

Podvozek nového MINI Cabrio: jak se nejlépe přiblížit jízdě na motokáře.

Výjimečnou pozici nového MINI Cabrio v daném segmentu ukazují také jeho mimořádné jízdní vlastnosti nabízející obrovskou dávku jízdního potěšení a současně i pocit z řízení motokáry. Přední náprava má koncepci typu McPherson zajišťující přesné vedení kol. Vzadu je vyspělá víceprvková náprava, která se opírá o bohaté zkušenosti společnosti BMW Group z oblasti konstrukce podvozku. Podélná ramena jsou v tomto případě vyrobena z hliníku, což přináší snížení hmotnosti. Přední i zadní osa je doplněna zkrutným stabilizátorem omezujícím naklánění karoserie v zatáčkách, a tím ještě větší požitek z jízdy. Samozřejmostí je elektrický posilovač řízení s citlivou odezvou a proměnným posilovým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy.

Provedení MINI Cooper S Cabrio má sportovněji laděný podvozek než verze MINI Cooper Cabrio. Kromě toho je ale pro oba modely v nabídce také ještě výrazněji sportovně laděné odpružení, které je schopné nabídnout ještě více jízdního potěšení.

Exkluzivně pro MINI: DSC a DTC s funkcí elektronického závěru diferenciálu pro přední kola.

MINI Cabrio je vybaveno nejmodernějšími elektronickými systémy podvozku. Kromě ABS, EBD, CBC či stabilizačního systému DSC se jedná také o asistent rozjezdu do kopce. Samozřejmostí je také brzdový asistent, který maximalizuje brzdný účinek v případě brzdění v krizové situaci.

V rámci systému DSC může být k dispozici také režim DTC (Dynamic Traction Control), který posunuje okamžik jeho zásahu a umožňuje kolům mírný prokluz. MINI je jediným automobilovým výrobcem, který tuto funkci zvyšující jízdní potěšení nabízí u automobilu s předním pohonem. Systém DTC se aktivuje stiskem příslušného přepínače.

Stabilizační systém je možné samozřejmě také zcela vypnout. V tom okamžiku zůstává aktivní pouze, pro automobil s předním pohonem, zcela ojedinělá funkce elektronického závěru diferenciálu. Ten zvyšuje trakci při dynamickém stylu jízdy ve výjezdech ze zatáček. Elektronický závěr diferenciálu dokáže rychlými a citlivými zásahy do brzdové soustavy zabránit nežádoucímu prokluzu vnitřního předního kola při intenzivní akceleraci. Sportovní jízda je díky tomu mnohem rychlejší a plynulejší, než kdykoliv předtím.

MINI Cooper Cabrio standardně stojí na 15palcových litých kolech s pneumatikami o rozměrech 175/65 R 15. MINI Cooper S Cabrio je vybaveno 16palcovými litými koly s pneumatikami runflat 195/55 R 16, které umožňují jízdu omezenou rychlostí i po kompletní ztrátě vzduchu. Na přání jsou kromě jiných designů k dispozici také 17palcová kola Black Star Bullet, která byla navržena výhradně pro MINI Cabrio.

Nový vystřelovací ochranný oblouk, čtveřice airbagů standardem a centrální řídicí elektronika zvyšují úroveň bezpečnosti.

Vyspělý podvozek spolu s nejmodernější generací stabilizačních systémů dokáže mnoha nehodám předejít. Když ale nehoda nastane, řidič i jeho spolucestující se mohou spolehnout na ucelený soubor ochranných prvků. Samozřejmostí jsou přesně definované ochranné zóny opírající se o tužší karoserii, které dokáží účinně pohltit a mimo prostor pro posádku rozvést energii z různých druhů nárazu. Nová generace MINI Cabrio má proto zcela přepracovanou podlahu, stejně tak jako dále zesílené uchycení A sloupků.

Standardní výbavou MINI Cabrio je dvojice čelních airbagů doplněná bočními nafukovacími vaky pro ochranu hrudi i hlavy. Samozřejmostí jsou tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech sedadlech s předpínači a omezovači pro cestující na předních sedadlech. Souhra všech zádržných systémů je nyní zajištěna účinnou centrální elektronickou řídicí jednotkou, která dokáže jednotlivé systémy aktivovat v závislosti na konkrétním typu a intenzitě nárazu. Součástí bezpečnostní výbavy je také čidlo převrácení vozu, které dokáže aktivovat nově navržený hliníkový vystřelovací ochranný oblouk umístěný za zadními sedadly. Jeho vysunutí během pouhých 150 ms zajišťuje elektromechanický systém. Komplexní bezpečnostní koncept je zárukou, že nové MINI Cabrio nejen s rezervou plní veškeré platné normy, ale současně nabízí vysokou míru ochranu ve všech myslitelných reálných typech nehod.

Interiér: prostorný, variabilní a propracovaný.

Aplikace vystřelovacího ochranného oblouku zvýšila nejen úroveň bezpečnosti, ale také zajistila ničím nerušený výhled vzad. Jednodílná konstrukce ochranného oblouku, který je umístěn přes celou šířku vozu, navíc umožňuje propojení interiéru vozu s jeho zavazadlovým prostorem. Zadní sedadla jsou nyní dělená v poměru 50:50 a každá z polovin je samostatně sklopná. Díky tomu je možné při obsazení dvěma osobami využít prostor pro náklad až do objemu 660 l. O 30 kg byla na 430 kg zvýšena také užitečná hmotnost. Také nové MINI Cabrio přichází, stejně jako jeho předchůdce, se směrem dolů výklopným víkem zavazadlového prostoru. Jeho nosnost je činí 80 kg.

Při stažené střeše nabízí nové MINI Cabrio zavazadlový prostor o objemu 125 l, což je o 5 l více než dříve. Po natažení střechy nabídne prostor pro náklad až 170 l objemu (opět o 5 l více než v minulosti). Pro nové MINI Cabrio je k dispozici ucelená paleta doplňků zvyšujících jeho využitelnost. Jedná se například o nejrůznější nosiče na jízdní kola či jiné vybavení, stejně tak jako například větrný štít, který lze umístit za přední sedadla.

Prémiová kvalita a různé styly interiéru.

MINI Cabrio je jediným prémiovým otevřeným vozem své velikosti. K dispozici je proto ve velmi široké nabídce různých provedení, tak jak jsou zákazníci značky MINI zvyklí. Každý si proto může vytvořit vlastní vůz zcela odrážející jeho osobnost a vkus.

Jen laků karoserie je v nabídce 12, které doplňuje střecha v černé nebo čokoládově hnědé barvě. V nabídce je ale také modře laděná střecha Denim Blue s integrovanými kovovými vlákny a oranžovými švy. Kromě standardních barev látkového čalounění je k dispozici trojice kůží (černá, béžová, hnědá) pro sedadla, dveřní výplně i části přístrojové desky. To vše může doplnit jeden ze šesti nabízených dekorů výplní přístrojové desky a dveří nebo také rozmanitá provedení kruhových obroučků pro různé části interiéru. Velmi atraktivní a oblíbenou možností je také volba jednoho z pěti odstínů z programu Color Line, který spočívá v nepřímém osvětlení spodní části přístrojové desky a loketních opěrek ve dveřích. Samozřejmostí je možnost volby nepřímého osvětlení interiéru jako celku – zvolit je možný každý odstín mezi oranžovou a sportovní modrou.

Na přání automatická klimatizace s režimem Cabrio.

Na přání je možné MINI Cabrio vybavit buď manuální nebo automatickou klimatizací. Druhá jmenovaná disponuje speciálním režimem Cabrio, který se aktivuje okamžitě po stažení střechy. Tento režim dokáže změnit nastavení klimatizace tak, aby udržela přednastavenou teplotu i při rychlé jízdě. U obou klimatizací se kompresor dokáže automaticky odpojit v případě, že není jeho činnost potřeba.

Špičkové audio- a navigační systémy, integrace zařízení Apple iPod a Apple iPhone.

Stejně jako ostatní dvě provedení vozu MINI, tak také Cabrio může být vybaveno pokrokovými audiosystémy a navigacemi. Ovládání zvukové aparatury i na přání dodávaná navigace s 6,5palcovým barevným displejem jsou umístěné v centrálním rychloměru. Samozřejmostí je audiosystém se šesti reproduktory, přehrávačem CD s možností čtení souborů MP3 a zdířkou AUX pro připojení externích zdrojů zvuku.

V nabídce je také možnost propojení vozu s přehrávači Apple iPod.

Na přání je možné nové MINI Cabrio vybavit hands-free sadou umožňující připojení telefonu s rozhraním Bluetooth, případně jen přípravou pro hands-free. Součástí telefonu je také možnost integrace tzv. chytrých telefonů, včetně zařízení Apple iPhone.

Každá minuta se počítá: počítadlo stažené střechy.

Nové MINI Cabrio může být na přání vybaveno speciální novou funkcí, která zvětšuje potěšení jízdy bez střechy. Jedná se o počítadlo času jízdy se staženou střechou, které je umístěno vlevo vedle otáčkoměru. Tento analogový ukazatel, se stupnicí 0 až 60 ukazuje čas jízdy bez střechy v minutách. Po překonání 60 minut se rozsvítí jedna se šesti LED diod. Ukazatel času jízdy s otevřenou střechou ukazuje v intervalech 6 hodin a 59 minut. Celkový čas jízdy bez střechy je možné vyvolat také údajem palubního počítače.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz