993613913429718046

Nový Jaguar XF se představil v New Yorku

1. 4. 2015 • Novinky

Nové XF přináší do segmentu manažerských vozů kombinaci vytříbenosti, nízké spotřeby paliva, velkého vnitřního prostoru, výborné dynamiky a designu. Dynamický design ve stylu kupé je založen na architektuře Jaguar s rozsáhlým využitím hliníku. Model kombinuje proporce, elegantní povrchy a dokonalé linie. Má také delší rozvor, prostornější interiér a mimořádně nízký aerodynamický odpor.

V interiéru se doplňují moderní luxusní materiály a povrchy společně s tradičním řemeslným zpracováním a nejnovějšími technologiemi. Díky systémům, jako je přístrojový panel s 12,3palcový TFT displejem nebo laserový průhledový displej HUD (Head-Up Display), přináší Jaguar XF výbornou konektivitu.

Model XF z roku 2007 kombinoval elegantní karoserii ve stylu kupé s luxusním interiérem a výbornou jízdní dynamiku. Prvky jako otočný volič převodovky, otáčející se otvory ventilace a fosforově modré ambientní osvětlení odlišovaly interiér od konkurence. Nový Jaguar XF si zachoval klíčové vlastnosti svého předchůdce, ale využívá architekturu s rozsáhlým použitím hliníku. Dovoluje snížení hmotnosti až o 190 kg a zvýšení torzní tuhosti až o 28 %.

Vůz je 4 954 mm dlouhý. Rozvor má parametry 2 960 mm a je o 51 mm delší než předchůdce a přední převis je o 66 mm kratší. Přestože je XF o 7 mm kratší a 3 mm nižší než původní model, nabízí největší prostor na zadních sedadlech ve své třídě. Konkrétně o 15 mm více místa pro nohy, o 24 mm pro kolena a až o 27 mm více pro hlavu než dosud. Koeficient aerodynamického odporu byl snížen z 0,29 na pouhých 0,26.

Základem výborné dynamiky vozu je také lehká, tuhá karoserie. Dvojitá příčná ramena vpředu a zadní zavěšení Integral Link vzadu v kombinaci s rozložením hmotnosti v poměru téměř 50:50. To zaručuje ideální vyváženost mezi jízdou a komfortem.

Díky využití elektromechanického posilovače řízení (EPAS) si Jaguar udržel vysokou citlivost řízení, ale také snížil spotřebu paliva až o dvě procenta u vznětových a o tři procenta u zážehových motorů. Posilovač EPAS dovoluje rovněž funkce jako je kompenzace sklonu vozovky a vyspělé asistenční systémy. Patří mezi ně udržování v jízdním pruhu, monitorování bdělosti řidiče a parkovací asistent pro podélné a příčné parkování.

Vyspělá technologie pasivních tlumičů zaručuje mimořádný jízdní komfort díky speciálnímu ventilu, který redukuje tlumicí síly při nízkých rychlostech. Pro poskytnutí ještě lepší kontroly monitoruje systém Adaptive Dynamics 100krát za sekundu pohyby karoserie a 500krát za sekundu pohyby kol, aby určil optimální nastavení tlumičů podle daných jízdních podmínek. Technologie Jaguar Configurable Dynamics, volitelná u všech verzí s šestiválcem, poskytuje dokonalou kontrolu a umožňuje řidiči individuálně upravit nastavení tlumičů, řízení, motoru a osmistupňové samočinné převodovky.

S pohonem všech kol se u tohoto modelu počítalo od samotného začátku. Systém typu torque-on-demand je nový a rozvodovka využívá lehčí, tišší a účinnější řetězový převod. Jízdní vlastnosti dále zlepšuje vyspělý kontrolní systém, který byl poprvé použit u modelu F-TYPE AWD, tedy inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). Ten zvyšuje ovladatelnost pohonu zadních kol o výhody vyšší výkonnosti a trakce pohonu všech kol.

Poprvé je u verze XF AWD v systému Jaguar Drive Control použit režim Adaptive Surface Response (AdSR). Režim AdSR identifikuje typ povrchu, například sníh nebo štěrk, a přizpůsobí mapování motoru, převodovky, řízení a DSC tak, aby bylo vozidlo v podmínkách s nízkou adhezí ještě klidnější.

Systém All-Surface Progress Control, vyvinutý pro pomalou jízdu v nepříznivých podmínkách, samočinně reguluje brzdy a plyn pro zajištění co nejlepší trakce.            To umožňuje plynulý a klidný rozjezd vozu, řidič může jen točit volantem. Systém ASPC funguje při rychlosti od 3,6 do 30 km/h a řidič nastavuje požadovanou rychlost pomocí tlačítek tempomatu.

Hlasové ovládání podporuje příkazy jako „více podobných skladeb“ pro volbu hudebních souborů a 10 GB z kapacity 60 GB disku SSD je vyhrazeno pro ukládání médií, což umožňuje zobrazování obrázků alb z databáze Gracenote.

Aby bylo minimalizováno narušení pozornosti řidiče, nové XF nabízí barevný laserový průhledový displej HUD (Head-Up Display). Ve srovnání s konkurenčními systémy je toto zařízení menší, lehčí a vytváří vysoce kontrastní zobrazení, které lze snadněji přečíst v silném slunečním světle.

Technologie využívající stereo kamery podporuje autonomní nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a systém pro udržení v jízdním pruhu. Adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách usnadňuje jízdu po dálnici v popojíždějících kolonách, neboť sleduje vozidlo před vámi a udržuje bezpečnou vzdálenost.

Systém rozpoznávání dopravních značek představuje první využití inteligentního omezovače rychlosti ve voze Jaguar. Systém po nastavení monitoruje značky s omezením rychlosti, porovnává je s daty v navigaci, a když je nařízena změna rychlostního limitu a řidič si to přeje, dokáže upravit rychlost vozidla buď plynulým zrychlením na vyšší limit, nebo setrvačným zpomalením na nižší limit.

Model XF je prvním Jaguarem, který nabízí adaptivní hlavní LED světlomety. Jsou tvořeny dvěma řadami LED a reflektorů. Jednou pro tlumená světla a druhou pro dálková světla. Vytváří světlo s barevnou teplotou bližší dennímu světlu než xenonová světla. To zaručuje lepší osvětlení cesty před vámi. Zároveň se vyznačují nižší spotřebou energie. Jsou natolik účinná, že na rozdíl od jednotek první generace nejsou potřeba chladicí ventilátory.

Pokud je specifikována funkce asistenta dálkových světel, stereo kamera detekuje ostatní vzdálená vozidla a světlomety se podle potřeby automaticky přepínají na potkávací režim, aby nedocházelo k oslňování ostatních řidičů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz