Použitý kuchyňský olej je čistější palivo než nafta. Zachrání dieselové motory?
Biopalivo HVO100 se vyrábí z rostlinných nebo živočišných tuků a může plně nahradit motorovou naftu. Použít se dá ve starších i novějších dieselových motorech. Jeho výhodou jsou nižší škodlivé emise, nevýhodou je však vyšší cena.
Hydrogenovaný rostlinný olej, zkráceně HVO, je biopalivo vyráběné z obnovitelných zdrojů, které lze považovat za syntetickou naftu. Vyrobit se dá z rostlinných a živočišných tuků, ale nejlepší surovinou pro výrobu HVO je použitý kuchyňský olej. Neobsahuje aromatické uhlovodíky a má velmi vysoké cetanové číslo.
V některých zemích se již prodává pod názvem HVO100, ale jde spíše o velkoobchodní prodej pro velkoodběratele. Nelze proto přesně určit jeho maloobchodní cenu, ale odhaduje se, že je o 25–50 % dražší než motorová nafta. To je však asi jediná nevýhoda tohoto biopaliva. Pokud jde o spotřebu a využití, lze jej bez problémů nahradit naftou.
Německý autoklub ADAC se rozhodl otestovat HVO100 od firmy Neste ve čtyřech vozidlech a výsledky porovnat s použitím nafty typu B7. Jako testovací modely sloužily BMW 520d Touring, Mercedes-Benz třídy E220d kombi, Škoda Superb kombi 2.0 TDI a Volkswagen Caddy 2.0 TDI. Během testu zařízení měřila spotřebu paliva, emise oxidu uhličitého, emise oxidů dusíku a množství vypuštěných pevných částic.
Měření potvrdila, že HVO100 je z hlediska vypouštěných emisí šetrnější k životnímu prostředí, přičemž spotřeba je oproti naftě B7 pouze minimálně vyšší. V novějších autech není patrný rozdíl ve výkonu či kultivovanosti motoru, zatímco u starších jsou obě vlastnosti mírně lepší při spalování HVO100.
Pokud výrobci dodrží standardy udržitelnosti výroby, je biopalivo HVO100 možným řešením, jak udržet spalovací motory v provozu a přitom nezvyšovat vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Důležité je, aby se k výrobě použily odpadní oleje a tuky a aby se nesázely plantáže na pěstování rostlin, z nichž by se oleje získávaly jen pro výrobu paliva.
.« Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům? Ceny ojetých elektromobilů šly rapidně dolů. Pořídit si je chce ale dávku odvahy »