2023ford_newelectricexplorer_norway_01

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají: Roli hraje cena a zůstatková hodnota

24. 11. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Po několika letech dynamického růstu se zdá, že evropský trh s elektrickými vozy vstupuje do fáze zpomalení, protože zákazníci očekávají vylepšené a cenově dostupnější modely, které však budou k dispozici až za dva či tři roky.

I přesto, že prodej plně elektrických vozidel v Evropě vzrostl o 47 procent v prvních devíti měsících roku 2023, automobilky nejsou nadšené, ba spíše naopak. Hlavním důvodem je rapidní pokles objednávek – v případě Volkswagenu jsou poloviční ve srovnání s předchozím rokem.

Prodejci v Německu a Itálii, stejně jako analýzy dat provedené čtyřmi globálními firmami, tvrdí, že za zpomalením trhu stojí ekonomická nejistota a nedůvěra spotřebitelů v to, zda elektrická vozidla splňují jejich požadavky na bezpečnost, dojezd a cenu, jak uvádí server AutoNews.

Britský AutoTrader zdůrazňuje, že nová elektrická auta ve Velké Británii jsou stále v průměru o 33 procent dražší než srovnatelné modely na fosilní paliva. Tento trend se pravděpodobně nezmění, protože většina plánovaných cenově dostupných elektrických modelů se na trhu objeví až v roce 2025 a později. Avšak do té doby se na trhu pravděpodobně již prosadí levná čínská elektrická auta od značek jako například BYD a Nio, která budou pro zavedené evropské výrobce významnou konkurencí, zejména co se týče ceny.

I americké automobilky, i když mírně zaostávají za evropskými v přechodu na elektromobilitu, čelí podobným problémům. Ford a GM nedávno varovaly, že odloží uvedení levnějších modelů elektrických vozů na trh a snižují výdaje kvůli slabší poptávce a vyšším nákladům.

Dalším faktorem, který odrazuje lidi od nákupu elektromobilů, je jejich problematická zůstatková hodnota. Philip Nothard ze společnosti Cox Automotive uvedl, že nízká zůstatková hodnota odrazuje potenciální kupující, protože firmy i mnozí jednotliví klienti vybírají nová auta i na základě toho, jakou hodnotu bude vozidlo mít při opětovné prodeji o několik let později. “Nazýváme to údolím smrti, kterým projdeme v letech 2024 až 2027: nízké zůstatkové hodnoty, vysoká nabídka a nízká poptávka,” dodal Nothard.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz