schu8822fotoschulz

První jízda: Renault Espace E-TECH FULL HYBRID

2. 12. 2023 • Novinky, Renault, Testy

V roce 1984 představila společnost Renault vůz, který lze právem označit za první auto pro život a žití, Renault Espace. Byl to průkopnický vůz, který byl často napodobován, ale nikdy se mu nikdo nevyrovnal a který si během pěti generací získal status ikony. Nyní Renault představuje zcela nový Espace, nový osobní vůz pro 5 nebo 7 cestujících, který se zařadí do nabídky vozů zastupujících značku v segmentech C a D.

Espace odstartoval revoluci, přinesl vizi budoucnosti a nikdy se nepřestal měnit s dobou. Dnešní zcela nový Espace disponuje atmosférou SUV, sportovním a elegantním designem a výbavou esprit Alpine, která mu dodává punc sportovního vozu. Zůstal věrný své DNA 5 nebo 7místného vozu pro přepravu osob na dlouhé vzdálenosti a stále zůstává nejprostornějším modelem značky Renault. Právě v tomto směru vyniká! Výběr sofistikovaných materiálů a výbavových prvků dodává špičkovému a světlému interiéru noblesu také díky střešnímu oknu o ploše 1 m2, které je jedním z největších na trhu.

_dsc3227

Zcela nový Espace je také plný nejmodernějších technologií na palubě i pod kapotou. Má veškerou konektivitu, kterou řidič a cestující potřebují, a zároveň udržuje pod kontrolou jejich environmentální stopu. Jeho vnější rozměry jsou menší a je o 215 kg lehčí než jeho předchůdce. Je vybaven mimořádně účinným plně hybridním pohonným ústrojím E-Tech full hybrid o výkonu 200 koní. Jeho referenční nízká spotřeba paliva (4,6 litru na 100 km) mu zajišťuje dojezd až 1 100 km a baterie nepotřebují žádné nabíjení.

Nový Espace odpovídá tradici vozů Renault pro život a žití a jeho jízdní a bezpečnostní vlastnosti pro všechny cestující jsou na špičkové úrovni. Je postaven na platformě CMF-CD navržené Aliancí a nabízí výběr až ze 32 asistenčních systémů. MULTI-SENSE a 4CONTROL Advanced, systém řízení všech kol značky Renault, posouvají potěšení z jízdy na vyšší úroveň.

Prostornost je jednou z hlavních předností nového Espace – vejde se do něj až sedm osob a na dlouhých cestách se jim bude cestovat pohodlněji než kdykoli předtím. Je postaven na modulární platformě Alliance CMF-CD, dodává se s prodlouženými verzemi středové a zadní jednotky a prostor uvnitř byl speciálně optimalizován. Celková délka činí 4,72 m, což je o 14 cm méně než u předchozí generace, přičemž prostor pro cestující je dokonce delší (2,48 m po třetí řadu).

_dsc3288

Tento pozoruhodný počin je dobrou zprávou zejména pro cestující ve druhé řadě, kteří ocení prostor pro kolena až 321 mm. Jejich sedadla se navíc sklápějí až do úhlu 31 stupňů, takže úroveň pohodlí je nepřekonatelná. Pokud je navíc prostřední sedadlo prázdné, mohou cestující využít středovou loketní opěrku se dvěma držáky na nápoje.

Cestující ve třetí řadě (která je při objednávce k dispozici zdarma) ocení také dostatečný prostor pro kolena (128 mm) a funkce Easy Access, které jim umožňuje posunout sedadla druhé řady o 220 mm směrem dopředu a sklopit jejich opěradla vpřed. Každý z cestujících má k dispozici předpínače bezpečnostních pásů, stropní osvětlení s dotykovým ovládáním, nabíjecí konektory USB-C a v některých verzích si může užívat audiosystém Harman Kardon.

Renault Espace - Test Drive Porto r-dam_1466554

Život v Espace byl vždycky něco jiného. Tato nová generace kombinuje několik prvků, které z prostoru pro cestující dělají skutečný cestovatelský salonek na kolech. Na přání dodávané střešní okno naplní prostor světlem více než kdykoli předtím. Nemá příčný nosník, takže poskytuje více než 1 m2 slunečního světla (délka 1,33 m, šířka 0,84 m). Vysoce moderní sklo má na svém vnitřním povrchu nízkoemisní vrstvu. Toto řešení filtruje UV záření a většinu dopadajících infračervených paprsků a odráží teplo z prostoru pro cestující. K tomu, abyste se vyhnuli teplu a oslnění, nepotřebujete zatemňující roletu.

Espace měl vždy ta nejpohodlnější sedadla – a v této generaci jsou ještě komfortnější. Všechny verze jsou vybaveny posuvnou opěrkou rukou na středové konzole a výbava Iconic obsahuje měkké a uklidňující ergonomické polštáře ze stejné látky jako čalounění, které se nasazují na zadní opěrky hlavy druhé řady.

Zcela nový Espace upevňuje pozici a postavení nejlepšího vozu ve své třídě jako u předchozích generací. Kvalita dílenského zpracování je okamžitě patrná, prostor pro cestující vypadá úchvatně a nabídka výbavy je rozsáhlá.

Renault Espace - Test Drive Porto Renault Espace - Test Drive Porto

Základní výbava Techno obsahuje 24palcovou obrazovku OpenR, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, bezdrátovou nabíječku telefonu, 19palcová kola, systémy Isofix na levém a pravém sedadle ve druhé řadě a bezpečnostní paket včetně systému varování před mrtvým úhlem.

Výbava esprit Alpine dodává interiéru punc sportovního stylu – a je u modelu Espace novinkou. Na opěrkách hlavy je logo Alpine, Alcantara na palubní desce má modré prošívání a Alcantara na sedadlech příjemně a elegantně ladí se syntetickou kůží
a látkou Latis Bright.

Výbava Iconic povyšuje interiér na novou úroveň díky pravému jasanovému dřevu na palubní desce a čalounění světle pískově šedou kůží v kombinaci s hnědým dekorem Mokka. Sedadla lze elektricky nastavovat (dopředu, dozadu, nahoru a dolů a jejich sklon) a jsou vyhřívaná (stejně jako volant). Sedadlo řidiče je navíc vybaveno bederním masážním mechanismem.

Aby se co nejlépe využil prostor uvnitř a všichni se cítili pohodlně, je nový Espace poprvé v historii vybaven lavicí ve druhé řadě, která se posouvá o 220 mm dopředu a dozadu a je rozdělena na dvě nezávislé části (v poměru 2/3–1/3). Posuňte je zcela dozadu a cestující na nich budou mít k dispozici prostor pro kolena na nejlepší úrovni na trhu (až 321 mm); posuňte je zcela dopředu a zavazadlový prostor v pětimístné verzi pojme až 777 litrů (VDA). Další chytrá modulární funkce: třetí řada sedadel se sklápí do podlahy, takže je můžete kdykoli vyklopit a usadit 7 osob nebo je sklopit, abyste získali co nejvíce místa v zavazadlovém prostoru. Díky tomuto širokému výběru konfigurací interiéru a možnosti okamžitého přizpůsobení kapacity je zcela nový Espace mimořádně všestranný.

schu9317fotoschulz

Dojezd a emise CO2 nového Espace patří k nejlepším ve svém segmentu. Jeho plně hybridní motor E-Tech full hybrid o výkonu 200 k je řízen automatickou multimódovou převodovkou a jeho výkon je nespoutaným potěšením z jízdy – tím spíše ve verzích, které jsou vybaveny systémy MULTI-SENSE a 4CONTROL Advanced nejnovější generace.

Zcela nový Espace s plně hybridním benzinovým motorem E-Tech full hybrid o výkonu 200 k má nejlepší poměr výkonu a spotřeby na trhu. Zahrnuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,2 litru s výkonem 130 k (96 kW) a točivým momentem 205 Nm a dva elektromotory.

Díky plně elektrickému rozjíždění a rekuperačnímu systému, který se automaticky aktivuje, jakmile zpomalujete nebo brzdíte, můžete s tímto plně hybridním pohonem E-Tech jezdit ve městech
z 80 % v elektrickém režimu a snížit spotřebu paliva až o 40 %. Získáte tak všechny výhody jízdy na elektrický pohon, aniž byste museli zastavovat a nabíjet. Díky systému automatického řízení, spalovací motor a elektromotory nabíjejí baterii podle pokynů inteligentní převodovky. Řidič může také přispívat podle své vůle a pomocí pádel
na volantu zvolit některý ze čtyř režimů rekuperačního brzdění.

_dsc3262

Aby byl řidič plně informován, digitální přístrojový štít zobrazuje toky energie v hybridním pohonném ústrojí pomocí specifických animací. Ukazatel stavu nabití akumulátoru poskytuje informace o množství dostupné elektrické energie v reálném čase. Tok rekuperace energie se rozsvítí, jakmile řidič uvolní plynový pedál nebo sešlápne brzdu. Multimediální systém openR link zobrazuje směr toků a energii pohánějící vozidlo (elektrickou, mechanickou nebo hybridní).

Funkce prediktivní hybridní jízdy maximalizuje využití elektrické energie během cesty. Propojené mapové podklady, jako je topografie silnice v následujících sedmi kilometrech (nejpravděpodobnější trasa, pokud není zaznamenán žádný cíl), poskytují pokročilé informace systému řízení baterie tak, aby byla co nejvíce využívána energie elektromotoru. Zpětná vazba o jízdě je k dispozici ve formě sloupcových grafů s podrobnými údaji o spotřebě a ujeté vzdálenosti v plně elektrickém režimu.

Vzhledem k tomu, že nový Espace je nejdelším vozem v modelové řadě Renault, je systém 4CONTROL Advanced nezbytný pro zvýšení manévrovatelnosti, agility a dynamiky. Tato funkce je součástí standardní výbavy verzí Iconic a esprit Alpine a díky víceprvkové zadní nápravě a možnosti řízení všech kol zvyšuje potěšení z řízení, bezpečnost a průměr otáčení. Chování vozidla je díky vylepšené kontrole náklonu jisté a zároveň svižné při zatáčení nebo změně jízdního pruhu.

_dsc3196

Systém 4CONTROL optimalizuje natočení zadních kol na nerovných a členitých silnicích a jiných površích, aby byla zajištěna nebývalá stabilita. Při vysokých rychlostech nebo při zatáčení rychlostí vyšší než 50 km/h systém velmi mírně natáčí zadní kola ve stejném směru jako přední kola (ale pouze do 1 stupně). Při nižších rychlostech natáčí zadní kola až o 5 stupňů v opačném směru, což zajišťuje jedinečnou agilitu ve městě.

Vyšší úhel (ve srovnání s 3,5 stupně u předchozích generací) zkracuje průměr otáčení vozu od obrubníku k obrubníku na 10,4 metru (jako u Renaultu Clio) se systémem 4CONTROL Advanced, což je méně než 11,6 metru při řízení pouze dvou kol.

Za volantem

Jedná se o automobil s hybridním pohonem, který kombinuje samonabíjecí full hybrid s 2kWh baterií, spalovacím tříválcovým motorem 1.2TCe o výkonu 96kW a točivém momentu 205Nm, elektromotorem s výkonem 50kW a točivým momentem 205Nm a startergenerátorem s výkonem 25kW a točivým momentem 50Nm. Vše je propojeno multimódovou převodovkou, která umožňuje až 15 kombinací těchto pohonů, o jednu více než v předchozí generaci.

Není podstatné, že je použitý pouze tříválec 1.2 TCe, protože spalovací motor je pouze jednou z komponent hybridního pohonu. Automobil může jet i bez elektrické asistence, zejména na dálnici při stabilní jízdě a situacích, kdy není potřeba rychlé akcelerace. V ostatních režimech má vždy k dispozici elektromotor s točivým momentem 205 Nm.

schu9000fotoschulz

Baterie nikdy není úplně vybita, systém se automaticky stará o to, aby byla nabita ideálně na 50%. To umožňuje rekuperaci energie při brzdění. Spalovací motor nemá schopnost rozjet auto ze zastaveného stavu, protože tady není spojka. Rozjezdy zajišťuje vždy poue elektromotor.

Pohon je během jízdy velmi tichý, s výjimkou zvýšení otáček spalovacího motoru při razantním sešlápnutí plynu, což však není rušivé. Celkově je agregát velmi dobře odhlučněný a hluk do interiéru proniká méně než u předchozí generace s konvenčním naftovým motorem. Nepříjemné vytáčení motoru pro urgentní dobití baterie, které bylo pozorováno u předchozí generace, zmizelo. To především díky multimódové převodovce, která získala schopnost intenzivního dobíjení trakční baterie bez nutnosti udržovat motor v otáčkách.

_dsc3276

Automobil je dynamický a výkon mu neklesá ani na dálnici. Má schopnost akcelerovat plynule až do 180 km/h, kdy zasáhne omezovač rychlosti. Systémový výkon 200 koní není špatný, ale skutečný kombinovaný točivý moment je 410 Nm, což vysvětluje schopnost překračovat rychlostní limity a nabízí překvapivě hutný zátah.

Spotřeba paliva je dobrá, i při dynamické jízdě dosahuje přijatelných hodnot. Řídící jednotka pohonu efektivně využívá elektrický pohon na základě topologických dat z navigace Google Maps. Trasu Praha-Brno po dálnici jsme zdolali se spotřebou 7 litrů. Ve městě se dá podívat k 5 litrům, mimo pak do 6. Maximálně dynamická jízda nepřesáhla 8 litrů.

Po studeném startu zní spalovací motor na volnoběh podivně, ale tento zvuk neproniká do kabiny. Po zahřátí se situace zlepší, ale stále je odlišný od tichého chodu moderních dieselových motorů nebo čtyřválcových benzínů. V určitých režimech při nízkých otáčkách spalovacího motoru se mohou objevit vibrace a přenášet se do volantu, ale ne do karoserie. Toto je krátkodobý jev, který může být eliminován přidáním plynu. Je to tedy problém jen při podtáčení motoru, což se stává většinou v ECO režimu.

schu8822fotoschulz

Při řazení dochází k prodlevám, které jsou vlastností převodovky bez tradiční spojky a synchronizace. Tyto prodlevy jsou patrné při rychlém šlapání na plyn, ale mohou být předejity správným ovládáním plynu. Celkově lze říci, že i přes několik nevýhod je E-Tech Hybrid 200k zajímavým a funkčním modelem s příjemným výkonem a nízkou spotřebou paliva.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz