2024_yaris_dpl_ext_static_high-00001

První jízda s novou Toyotou Yaris: Nejlepší malý kompakt s efektivním hybridem potěší i jízdou mimo město

12. 2. 2024 • Novinky, Testy, Toyota

Ve světě Toyoty se mnohé může, a také bude, zlepšovat. Tato zásada, v japonštině označovaná výrazem „kaizen“, se promítá i do inovací a vylepšení uvedených společně s novou Toyotou Yaris. Nejnovější generace hybridního elektrického hatchbacku od Toyoty, představená v roce 2020, se těší velkým úspěchům a má předpoklady být ještě lepší. 

Nová modelová řada staví na stávajících úspěších Toyoty Yaris – její kvality v mnoha důležitých oblastech nyní dokonce posiluje a prostřednictvím nových technologií ji proměňuje v ještě atraktivnější nabídku. Cílem pečlivého hodnocení jízdních vlastností, bezpečnosti a stylistického ztvárnění bylo zajistit, aby tento model hrál v Evropě i nadále roli leadera v mimořádně konkurenčním segmentu malých vozů.

2024_yaris_dpl_ext_combo_high-00012

Z klíčových vylepšení jmenujme další – nový a výkonnější – hybridní pohon; důležité nové nebo vylepšené funkce v oblasti bezpečnosti a podpory řízení; a zcela nový přístrojový štít a multimediální systém s uplatněním výhod digitálních technologií.

Uváděné novinky zároveň nijak nesnižují kvality, kterými si Yaris získal svoji dlouhodobou oblibu: jako vůz pyšnící se stabilní kvalitou, jako příjemný každodenní společník, kterého je radost řídit a jenž se chlubí mimořádně nízkou spotřebou.

Zájemci o nový Yaris mohou zvolit nový výkonnější plně hybridní pohon s označením „Hybrid 130“. Nové pohonné ústrojí „Hybrid 130“ se zařazuje vedle stávajícího pohonu „Hybrid 115“ a těží z výhod páté generace hybridní technologie od Toyoty včetně ostřejší akcelerace, která skvěle ladí s principiálně mrštným charakterem tohoto modelu.

2024_yaris_dpl_ext_combo_high-0009

Právě tento soubor vlastností zájemci o malý vůz stále více oceňují, zejména pak ti, kteří přecházejí od modelů řazených o třídu výše. A prostřednictvím nové produktové strategie „dvou různých hybridních pohonů“ pak Toyota posiluje atraktivitu Yarisu v oblastech, které jsou skutečně klíčové: většina kupujících má totiž největší zájem právě o hybridní pohon.

Plně hybridní elektrické ústrojí 1,5 litru od dob svého uvedení jasně prokázalo své kvality, kdy těží z mimořádně nízké spotřeby a emisí, resp. schopnosti dojet dál a cestovat delší dobu v čistě elektrickém režimu EV. Uvedené kvality zůstaly zachovány, ale díky technickým úpravám je pohon ještě o něco výkonnější.

Klíčovou změnou je nová hybridní převodovka s výkonnějším elektromotorem / generátorem energie (nárůst výkonu z 59 na 62 kW), ruku v ruce se softwarovými a hardwarovými úpravami jednotky řízení energie (PCU). Výsledkem je 12% nárůst celkového systémového výkonu, tedy ze 116 koní (85 kW) na 130 koní (96 kW). Nejde však o to, aby se výkon hezky vyjímal v titulcích – vůz je skutečně dynamičtější, neboť nejvyšší točivý moment elektromotoru MG2, který je k dispozici v celém pásmu otáček, narostl o plných 30 % (ze 141 na 185 Nm).

To se promítá do suverénnější akcelerace z místa na 100 km/h za 9,2 s (zlepšení o polovinu sekundy). Stejně tak je vůz dynamičtější při předjíždění, kdy pružné zrychlení z 80 na 120 km/h činí 7,5 sekundy. Toyota díky svým dlouholetým zkušenostem s hybridní technologií dokázala udržet emise CO2  nejlepší ve své třídě na úrovni 87-98 g/km zatímco spotřeba paliva zůstává na solidních hodnotách 3,9 až 4,3 l/100 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP).

2024_yaris_dpl_ext_static_high-00015

Spotřebu paliva dále vylepšují různé technologie včetně „prediktivního řízení stavu nabití“ pro podmínky klesání a jízdy v kolonách, kdy se vůz na základě různých informací z navigačního systému snaží udržovat odpovídající stav nabití baterie a maximalizovat jízdu v EV režimu podle podmínek trasy, hustoty dopravy a sklonu vozovky.

Novým pohonným ústrojím „Hybrid 130“ je nový Yaris standardně vybaven v provedeních Premiere Edition a GR Sport. Na některých evropských trzích je tento pohon k dispozici i pro výbavovou linii Executive.

Ve voze najdeme digitální přístrojový štít o velikosti 7 nebo 12,3″ (v závislosti na výbavové linii). V obou variantách je standardem plnobarevná grafika s vysokým rozlišením a skvělou čitelností za všech světelných podmínek.

2024_yaris_grs_dpl_ext_det_high-004

Provedení 12,3″ (pro výbavové linie Executive, Premiere Edition a GR SPORT) má nastavitelný vzhled podle požadavků řidiče na informační obsah nebo způsob zobrazování. Na výběr je 12 různých schémat zobrazení s multiinformačním displejem vlevo, uprostřed, nebo vpravo.

Centrální multiinformační displej slouží k zobrazování nejčastěji používaných informací, jako například stavu pokročilého bezpečnostního systému, různých nastavení nebo upozornění pro řidiče. Na displejích po levé a pravé straně jsou uvedeny různé podrobnosti včetně informací o trase, spotřeby paliva, resp. údajů audiosystému a navigace. Pomocí spínačů na volantu je možné k levému i pravému displeji dále přidat widgety k zobrazování dalších informací. Uživatel si může uložit až tři různé kombinace uspořádání pro trasy různého typu.

2024_yaris_dpl_ext_det_high-00003 2024_yaris_dpl_ext_det_high-00002

Z dalších možností přizpůsobení jmenujme čtyři různé motivy zobrazení – Casual, Smart, Tough a Sporty – s možností volby mezi jedním, dvěma, nebo žádným kruhovým ukazatelem. V případě 7″ displeje (ve výbavě Comfort a Style) je k dispozici devět schémat zobrazování, tři styly a tři různé funkční displeje – otáčkoměr, ukazatel hybridního systému a analogový rychloměr.

Společně s novým Yarisem se představuje nejnovější paket multimédií Toyota Smart Connect, navržený pro snazší a intuitivnější ovládání přes rozhraní s rychlou odezvou. Jeho součástí je i cloudová navigace, která pomáhá zajistit časově efektivní plánování tras díky nejaktuálnějším dopravním informacím o trasách, událostech v dopravě a zpožděních.

K ovládání se používá 10,5″ dotykový displej nebo hlasové příkazy. Rozpoznávání hlasu se posouvá na novou úroveň s hlasovým asistentem „Hey Toyota“, jenž reaguje na požadavky zadávané v přirozené hovorové řeči, a to i v češtině. Například když řeknete „Hey Toyota, je mi zima“, systém automaticky zvýší nastavení teploty v kabině. Hlasový asistent reaguje na požadavky bez nutnosti snižovat hlasitost nebo vypínat audiosystém.

2024_yaris_dpl_ext_det_high-00010 2024_yaris_dpl_ext_det_high-00009

Do modelové nabídky Toyoty Yaris bylo zařazeno nové nejvyšší provedení Premiere Edition, tedy verze nabízející maximum výbavy, vždy poháněná novým ústrojím „Hybrid 130“. Zvenčí vyniká svým dvoubarevným lakováním, které je kombinací nového exkluzivního odstínu modrá Neptune a kontrastní leskle černé střechy a sloupků s novými 17″ koly z lehké slitiny s broušeným povrchem. Akcentem kabiny je rovněž modrá, kterou najdeme na prošívání čalounění sedadel a dekorativních linkách na přístrojové desce a ve výplních dveří.

Pro Premiere Edition se dále nabízí dvoubarevné lakování v odstínu bílá perleťová nebo stříbrná třpytivá; v dalších výbavových liniích je k dispozici nový odstín laku Modrá Juniper. V rámci modelové řady se nabízejí nová kola z lehké slitiny s pěti paprsky – stříbrná pro stupeň výbavy Comfort, resp. broušeným povrchem ve výbavě Style. Design kabiny osvěžuje i nový vzor čalounění sedadel.

2024_yaris_dpl_ext_static_high-00023

Pro zájemce toužící po sportovnějším stylistickém ztvárnění je k dispozici výbava GR SPORT s prvky, jež poukazují na mimořádné úspěchy vozů závodního týmu TOYOTA GAZOO Racing, které značce vybojovaly řadu titulů mistra světa.

Provedení GR SPORT se chlubí 18″ koly z lehké s broušeným povrchem a červenou dekorativní linkou, předními sportovními sedadly s čalouněním z EKO semiše Ultrasuede s koženými bočnicemi a červeným prošíváním, sportovními pedály, věncem volantu obšitým perforovanou kůží a emblémem GR na sedadlech, tlačítku startování motoru a volantu. Výhradně pro tuto výbavovou linii je dále k dispozici lak karoserie v odstínu šedá Dynamic s emblémy GR SPORT na přídi a zádi vozidla, resp. výrazný motiv ve tvaru G na mřížce chladiče.

2024_yaris_grs_dpl_ext_static_high-0006 2024_yaris_grs_dpl_ext_static_high-00011

Za volantem

Na prezentaci ve Španělsku v okolí Barcelony jsem mohl projet pouze nejvyšší hybridní motorizaci o výkonu 130 koní a v maximální výbavě. Trasu jsem zvolil tak, abych auto vyzkoušel v městské aglomeraci, na dálnici, ale i na klikatých horských okreskách a ty jsou tady kolem pohoří Montserrat opravdu výživné.

Ale začněme městem, kde hybrid dává největší efektivitu. Nutno podotknout, že zvýšení výkonu se odehrálo díky změnám na elektromotoru, takže s tím logicky vyskočil i kroutící moment a to o 30 procent, což je velká změna, kterou pocítíte ihned. Auto se krásně veze na elektrické vlně a každí přidání plynu znamená okamžitý zátah elektromotoru. Ale není to jen o dynamice, která je skvělá. Yaris dokáže krásně plout na vlně elektrického pohonu a využívá ho co nejčastěji. Spotřebu ve městě klidně udržíte pod 3 litry. Pokud do toho zapojíte i jezdění po městských okruzích nebo mezi městy mimo dálnici, spotřeba nepřesáhne 4 litry. To jsou mé reálné zkušenosti z chaotického španělského provozu, kde jsem kombinovanou jízdou mimo dálnice dosáhl 3,6 litrů. Super!

2024_yaris_dpl_ext_dynamic_high-00029

Na dálnici se nejprve projeví klasický neduh planetové převodovky, která drží otáčky motoru vysoko a monotónně, i když i tady proběhla mírná změna a je to lepší, než před modernizací. Yaris nabírá tempo slušně a i tady se dokáže držet se spotřebou kolem 6 litrů. Odhlučnění podvozku a kabiny celkově je slušné.

2024_yaris_grs_dpl_ext_dynamic_high-0008

Od Yarise, ekonomického městského automobilu, asi nikdo nebude očekávat sportovní svezení, jenže mám dobrou zprávu. I na klikatých horských okreskách si auto užijete a malá Toyota vás solidně pobaví. Může za to krátký rozvor, kola v rozích a nízké těžiště. Yaris je nečekaně agilní, má dobré a strmé řízení a krásně se vrhá do oblouku. V něm navíc poskytne nadprůměrnou porci mechanického gripu. V režimu Power, což je sportovní mód, navíc motor s elektropohonem pracují v synergii s cílem poskytnout maximální výkon. Výjezd ze zatáčky se tak nese v duchu “elektrického kopance” a asistence spalováku. Je to parádní  a toto autíčko se hbitě dere vpřed do dalšího apexu.

2024_yaris_dpl_ext_dynamic_high-00025

Podvozek auta je naladěný primárně na komfortní notu, ale nabídne i spoustu přilnavosti a zpětné vazby. Jde v něm cítit stará japonská podvozková škola, přesně tak, jak to umí jen automobilky z této části našeho světa.

2024_yaris_grs_dpl_ext_dynamic_high-00011

Toyota Yaris je vůz, který získal uznání a pozitivní ohlasy od recenzentů i uživatelů. Je považován za spolehlivý, úsporný a kompaktní automobil, který nabízí dobré jízdní vlastnosti a moderní technologie. Mezi jeho klíčové vlastnosti patří efektivní pohonné jednotky, dynamický design, pohodlný interiér a široká škála bezpečnostních funkcí. Mnoho lidí si cení také nízkých provozních nákladů a dobré hodnoty za peníze, které Yaris nabízí. Celkově je Toyota Yaris vnímána jako skvělá volba pro ty, kteří hledají spolehlivé a úsporné auto do města nebo na delší cesty.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz