První jízda se Škodou Kodiaq RS: Praktický rychlík
Druhá generace modelu Škoda Kodiaq RS přichází s výkonnějším benzinovým motorem 2,0 TSI, který dosahuje výkonu 195 kW (265 k) a poskytuje točivý moment 400 Nm. Sportovní charakter této verze prozrazují černě lakované prvky exteriéru, mezi něž patří D sloupek, specificky tvarované nárazníky vpředu i vzadu a podsvícená maska chladiče, jasně naznačující, že Kodiaq RS je součástí sportovní rodiny. Bohatá standardní výbava zahrnuje například Matrix-LED světlomety, progresivní řízení, adaptivní podvozek DCC+ a prémiový audiosystém Canton.
Nejsportovnější varianta velkého SUV značky Škoda je k dispozici jak v pěti, tak v sedmimístném provedení. O pohon se stará nový dvoulitrový motor 2,0 TSI, který spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG s rychlou odezvou a pohonem všech kol. Motorová řídicí jednotka byla speciálně naladěna s ohledem na vlastnosti vozu, jeho rozměry a pohon 4×4, což umožňuje dosáhnout maximálního točivého momentu 400 Nm. Součástí výbavy modelu Kodiaq RS je i systém Dynamic Sound Boost, který umocňuje akustický projev motoru.
Pohon všech kol je řízen elektrohydraulicky ovládanou mezinápravovou vícelamelovou spojkou, která spolupracuje s množstvím senzorů neustále analyzujících jízdní podmínky. Řídicí jednotka zajišťuje optimální distribuci hnací síly, přičemž může na zadní nápravu přenést až 100 % točivého momentu a až 85 % na jediné kolo v kombinaci s elektronickou uzávěrkou diferenciálu. Systém pohonu všech kol zároveň zvyšuje tažnou kapacitu vozu, díky čemuž může Kodiaq RS utáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2 500 kg.
Přední náprava modelu Kodiaq RS využívá zavěšení typu MacPherson s trojúhelníkovými spodními rameny a příčným stabilizátorem, zatímco zadní náprava s víceprvkovým zavěšením se skládá z jednoho podélného a tří příčných ramen doplněných o zkrutný stabilizátor. Specifické konstrukční řešení těchto komponentů umožňuje ideální rozložení sil v příčném i podélném směru a zajišťuje optimální kinematiku podvozku. Kodiaq RS je navíc vybaven progresivním řízením, které zlepšuje ovladatelnost při nízkých rychlostech díky snížení počtu otáček volantu mezi krajními rejdy.
Brzdová soustava je dimenzována s ohledem na vyšší výkon vozu a zahrnuje ventilované kotouče na přední i zadní nápravě. Brzdové třmeny jsou lakovány červenou barvou. Pětimístná varianta disponuje kotouči o rozměrech 340 × 30 mm vpředu s jednopístkovými třmeny, zatímco sedmimístná verze má na přední nápravě kotoučové brzdy o rozměru 335 × 30 mm s dvoupístkovými třmeny. Na zadní nápravě obou verzí se nacházejí kotouče o velikosti 310 × 22 mm s jednopístkovými třmeny.
Pro modely RS značky Škoda jsou typické černě lakované designové prvky. Rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, horní lišty kolem bočních oken, střešní ližiny a celý D sloupek jsou proto vyvedeny v černém lesklém provedení. Specifický přední nárazník obsahuje černé lakované detaily, zatímco maska chladiče je podsvícená. Stejně jako u ostatních modelů RS se i zde nachází integrovaný reflexní pruh v zadním nárazníku, který se táhne po celé jeho šířce. Název modelu i logo značky Škoda na pátých dveřích jsou rovněž v černé barvě. Zadní nárazník a boční prahy ladí s barvou karoserie, zatímco pod zadním nárazníkem jsou umístěny koncovky výfuku z leštěné nerezové oceli. Standardem jsou 20″ leštěná kola Elias v černém provedení, která jsou exkluzivně určena pro model RS. Kodiaq RS je nabízen v osmi barvách karoserie, včetně jednoho nemetalického odstínu a sedmi metalických, mezi nimiž nechybí exkluzivní zlatá Bronx.
Standardní výbava zahrnuje Matrix-LED přední světlomety s uvítacím efektem a funkcí přisvěcování do zatáček, zatímco zadní LED světla disponují animovanými směrovkami a propojuje je červená dekorační lišta. K výbavě patří i vylepšený bezklíčový systém KESSY s funkcemi automatického odemykání při přiblížení a zamykání při odchodu. Nová generace adaptivního podvozku DCC+ nabízí 15 různých nastavení od komfortního po sportovní a plynule reguluje tlumiče, které díky dvěma nezávislým ventilům umožňují oddělenou regulaci tlumení v tahu a tlumení v tlaku. To vede k rychlejší odezvě a širším možnostem nastavení, což přispívá jak k lepší jízdní dynamice, tak k vyššímu komfortu.
Díky rozvoru 2 791 mm nabízí Kodiaq RS prostorný interiér, který je k dispozici ve dvou variantách. Základní verze RS Lounge zahrnuje sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, čalouněná černým mikrovláknem Suedia v kombinaci s umělou kůží s červeným kontrastním prošíváním. Interiér je laděn do černé barvy, včetně stropního čalounění, designových prvků palubní desky, dveřních výplní a loketní opěrky.
Alternativně je k dispozici interiér RS Suite, který přináší sportovní sedadla čalouněná perforovanou černou kůží v kombinaci s umělou kůží s červeným prošíváním, přičemž palubní deska, dveře a loketní opěrka jsou potaženy umělou kůží. Součástí výbavy je tříramenný multifunkční sportovní volant s červeným prošíváním a logem RS. Laminovaná přední i zadní boční okna zlepšují akustickou izolaci kabiny. Virtuální kokpit s úhlopříčkou 10″ doplňuje 13″ infotainment Navi, který řidiče při nastoupení přivítá logem RS. Skvělý zvukový zážitek zajišťuje standardně dodávaný audiosystém Canton.
Za volantem
Při běžné jízdě v režimu komfort si, až na výraznější zvuk generátoru zvuku (Kodiaq má běžné výfuky jako každá benzínová verze, doplňuje je však reproduktor v zadním nárazníku, stejně jako tomu bylo u minulé generace), nemusíte prakticky vůbec všimnout rozdílu oproti běžnému modelu Kodiaq. I s dvacetipalcovými koly, která jsou součástí standardní výbavy a nelze je nahradit menším průměrem, zůstává vůz příjemně pohodlný, na silnici se jemně pohupuje a lze jej bez obav označit za komfortní. Ani po přepnutí do sportovního režimu se z něj nestane tvrdé, nepoddajné auto, které by vás chtělo vytřást. Naopak, poměrně měkké naladění podvozku pocítíte i v jeho nejtvrdším nastavení při dynamičtější jízdě. Mimochodem, sportovní režim stále neznamená nejtvrdší možnou konfiguraci podvozku – tu si můžete upravit v individuálním režimu podle vlastních preferencí.
Model Kodiaq RS není vůz zaměřený primárně na sportovní jízdu, což dává jasně najevo svým chováním na silnici. Přesto dokáže být velmi rychlý, a to nejen v přímém směru, ale i v zatáčkách. Je však třeba počítat s tím, že se při průjezdu obloukem citelně nakloní. Hmotnost vozu je znát především při brzdění. Na rozdíl od modelu Octavia RS, který využívá diferenciál VAQ, spoléhá Kodiaq RS pouze na systém XDS+ s fyzickým přibrzďováním vnitřních kol. Brzdy poskytují dostatečný výkon i pro vůz této velikosti a lze se na ně spolehnout. Na druhé straně, Kodiaq těží z pohonu všech čtyř kol, který mu zajišťuje obrovské množství trakce, což zlepšuje výjezdy ze zatáček i za zhoršených adhezních podmínek. I proto nebylo nutné vůz osazovat diferenciálem VAQ.
Motor 2.0 TSI je velmi dobrý a stále patří na absolutní špičku ve své kategorii. I s velkým SUV umí solidně hýbat a dynamika je velmi slušná. Během prvních jízd v Chorvatsku jsem si medvědí RS vyzkoušel na pořádných horských serpentýnách a byl jsem potěšen, že vůz funguje velmi dobře. Jasně, není to vyloženě sportovní auto, ale vzhledem k jeho praktičnosti a ohromnému vnitřnímu prostoru potěší, že si jej můžete užít i během svižné jízdy na klikaté silnici.
Na kolik vás vyjde? Automobilka stanovila základní cenu pro pětimístnou verzi na 1 470 000 Kč včetně DPH. Pokud si zákazník přeje třetí řadu sedadel, připlatí si 22 000 Kč. Mezi další volitelné prvky výbavy patří sklopné tažné zařízení s funkcí asistence pro jízdu s přívěsem za 32 000 Kč, Family paket za 12 000 Kč, nezávislé topení za 32 900 Kč nebo panoramatické střešní okno, jehož cena činí 40 000 Kč.
« Nejprodávanějším pick-upem v Evropě je už 10 let Ford Ranger Škoda Auto ve Vrchlabí vyrobila 6 milionů sedmistupňových automatických převodovek DSG »