29_skoda_superb_hatch_970f3f7f

První jízda se Škodou Superb liftback: Vrcholný benzín je dokonalý, ale potěší i diesel

6. 6. 2024 • Škoda, Novinky, Testy

Nová generace vlajkové lodi portfolia vozů Škoda se spalovacími motory přichází. Zcela nový Superb opět zvětšil své rozměry a může se pochlubit elegantním vzhledem a širokou škálou nových technologií. S výběrem ze šesti variant moderních motorů a vylepšenou aerodynamikou je efektivnější než kdykoli předtím. Nabídka pohonných jednotek s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) zahrnuje i plug‑in hybridní verzi s čistě elektrickým dojezdem až 120 km a motor 1,5 TSI s mild‑hybridní technologií, která se u modelu Superb objevuje poprvé. S novou generací bude elegantní liftback později nabízet také oba typy hybridní technologie, stejně jako je nyní nabízí praktické kombi. Nový interiér má čistý a prostorný vzhled s ještě intuitivnějším ovládáním včetně multifunkčních otočných ovladačů (Smart Dials) a softwarem ChatGPT. Ve větší míře jsou v něm také použity udržitelné materiály.

36_skoda_superb_hatch_339d4d16

Superb má novou výraznou masku chladiče s rámečkem v odstínu Dark Chrome. Stejnou povrchovou úpravu má logo Škoda na kapotě, lišty na předním nárazníku a nápis Škoda na pátých dveřích. Zúžená Top LED zadní světla s animovanými ukazateli mohou být také vybavena funkcí Coming/Leaving Home. Matrix‑LED přední světlomety druhé generace, které jsou standardem pro výbavový stupeň L&K, poskytují ještě lepší osvětlení než předchozí generace. Nový designový prvek Crystallinium jim dodává lehký nádech tyrkysové barvy. V každém světlometu jsou vedle sebe umístěny dva moduly, jeden Bi‑LED modul pro potkávací a dálková světla a vnitřní modul Matrix s 36 jednotlivými světelnými segmenty. Světlo pro přisvěcování do zatáček má rovněž krystalický design. Pod ním se nachází úzký pás LED diod sdružující parkovací světlo, světlo pro denní svícení a ukazatel směru, který vytváří výrazný světelný podpis. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí.

Elegantní liftback dosahuje hodnoty součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,23, což je jedna z nejlepších hodnot v tomto segmentu. S hodnotou součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,25 je Superb Combi nejaerodynamičtějším kombi značky Škoda všech dob. V porovnání s předchozí generací se hodnota součinitele odporu vzduchu u obou karosářských variant snížila o 15 %.

31_skoda_superb_hatch_22b27256

Superb ve verzi liftback narostl do délky o 43 milimetrů. Superb Combi je delší o 40 milimetrů. Objem zavazadlového prostoru se oproti předchůdci zvětšil o 20 litrů u verze liftback a o 30 litrů u verze kombi. V interiéru také vzrostl efektivní prostor pro hlavu. Superb je k dispozici v šesti metalických a dvou nemetalických barvách. Šest z těchto barev je zcela nových: nemetalická barva bílá Purity a metalické odstíny stříbrná Pebble, černá Ebony, modrá Cobalt, červená Carmine a žlutá Ice Tea. Modrá Energy a metalická šedá Graphite zůstávají nadále v nabídce. Nabídka standardních kol z lehké slitiny se rozšiřuje od stříbrných 17″ základních kol Mintaka až po volitelná 19″ kola.

Interiér modelu Superb má volně stojící obrazovku infotainmentu s úhlopříčkou až 13“. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení, což pomohlo vytvořit středovou konzoli s čistým designem. Poprvé je ve voze Superb k dispozici head‑up displej. Multifunkční ovladače (Smart Dials) a digitální asistentka Laura, která bude brzy doplněna funkcí ChatGPT, usnadňují ovládání mnoha funkcí vozu a infotainmentu a poskytují informace přesahující ekosystém vozu. Mezi další novinky patří např. bezdrátové nabíjení mobilního telefonu o výkonu 15 W s odvětráváním nebo Top ergonomická sedadla šetrná k zádům s deseti pneumaticky ovládanými masážními vaky. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 645 litrů, což je o 20 litrů více než u předchůdce. Nový Superb Combi pojme až 690 litrů, o 30 litrů více než předchozí generace.

61_skoda_superb_c59123dd 67_skoda_superb_combi_interior_6e05d26a

Nový Superb je zatím k dispozici ve dvou výbavových stupních, které nabízí rozdílné designy interiéru. Designy interiéru doplňují tématicky sestavené pakety a další možnosti individualizace. Výbavový stupeň Selection nabízí interiéry Loft, Lounge, Suite černý a Suite hnědý Cognac. Superb L&K nabízí interiéry L&K černý a L&K hnědý Cognac s jedinečnými detaily, jako jsou vyšité nápisy Laurin & Klement. Nová středová konzole poskytuje cestujícím více prostoru, protože volič převodovky se přesunul na sloupek řízení. Standardně je Superb vybaven novým bezdrátovým nabíjením, které umožňuje rychlé indukční nabíjení mobilního telefonu výkonem 15 W a zároveň telefon během nabíjení odvětrává pomocí ventilároru.

Zcela nový Superb se dodává se dvěma typy předních sedadel. Všechny textilie v modelu Superb obsahují recyklované materiály. Kůže v koňakové barvě je ekologicky vyčiněna pomocí zbytkové vody z produkce oliv.

62_skoda_superb_11c59ac6 65_skoda_superb_combi_interior_3cd04dbc

Zadní loketní opěrka má integrovaný držák nápojů a od interiéru Lounge umožňuje i podélné nastavení a obsahuje navíc držák multimediálních zařízení. Součástí interiéru je také otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Na přání dodávaný paket Family obsahuje boční airbagy vzadu, paket pro spaní, držák na tablet na opěradlech předních sedadel a stínicí rolety zadních bočních oken.

Ambientní osvětlení je součástí standardní výbavy od interiéru Lounge. Nabízí možnost zvolit jednu z deseti barev. Na přání dodávaný City paket nabízí osvětlení prohlubní vnějších klik vozu. Tato funkce je standardem pro verzi L&K.

Zcela nová Škoda Superb nabízí až 28 charakteristických Simply Clever prvků značky Škoda, od známých oblíbených prvků, jako je držák parkovacího lístku na A sloupku, až po nové prvky, jako jsou například kapsy na mobilní telefon na zadních stranách opěradel předních sedadel nebo elektrický roletový kryt zavazadlového prostoru ve zcela novém voze Superb Combi. Elektrický roletový kryt chrání obsah zavazadlového prostoru o objemu 690 litrů před zvědavými pohledy pouhým stisknutím tlačítka a usnadňuje nakládání a vykládání zavazadel. V modelu Superb má premiéru také nová posuvná zadní středová loketní opěrka s integrovaným držákem na nápoje a tablet. Jumbo Box pod sklopnou středovou loketní opěrkou obsahuje odkládací plochu a čistič displeje. Nová funkce „Výhřevy“ v nabídce klimatizace umožní zákazníkům zapnout vyhřívání sedadel, volantu a čelního a zadního skla pomocí jediného tlačítka na displeji infotainmentu. Škrabka na led ve víčku nádrže a deštník ve dveřích řidiče jsou nově vyrobeny z udržitelných materiálů. V zavazadlovém prostoru je nově umístěn QR kód, který uživatele odkazuje na instruktážní videa, jak ideálně využít zavazadlový prostor a ostatní úložné prostory.

68_skoda_superb_hatch_lk_747348e2-2048x1365

Nová Škoda Superb je k dispozici se šesti různými pohonnými jednotkami s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k). Tři benzinové motory, včetně motoru 1,5 TSI, který je nyní vybaven mild‑hybridní technologií, doplňují dva naftové motory. Superb Combi iV je vybaven druhou generací plug‑in hybridního pohonu, který umožňuje čistě elektrický dojezd až 120 km a také nabíjení stejnosměrným proudem. Plug‑in hybridní pohon bude později k dispozici také pro karosářskou verzi liftback. Všechny motorové varianty se dodávají s automatickou převodovkou DSG. U vrcholných verzí naftového a benzinového motoru je standardem pohon všech kol. Vylepšený adaptivní podvozek DCC+ nabízí širší rozpětí charakteristiky tlumení.

Druhá generace plug‑in hybridního pohonu kombinuje elektromotor s benzinovým motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a poskytují tak celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Výkon je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky DSG. Nová vysokonapěťová baterie má celkovou brutto kapacitu 25,7 kWh, což je přibližně dvakrát více než u předchozího modelu. Díky tomu se dojezd vozu Superb Combi iV na čistě elektrický pohon téměř zdvojnásobil až na 120 km v režimu WLTP. Plug‑in hybridní pohon bude později k dispozici také pro karosářskou verzi liftback. Díky maximálnímu nabíjecímu výkonu 11 kW v domácích wallboxech a nabíjecích místech se střídavým proudem lze baterii dobít z 0 % na 100 % za 2,5 hodiny. Při nabíjení stejnosměrným proudem je krátkodobě maximální nabíjecí výkon až 50 kW*. Dobití baterie z 10 % na 80 % pak trvá 25 minut. Objem palivové nádrže benzinového motoru u plug‑in hybridní verze činí 45 litrů.

75_skoda_superb_hatch_lk_d3ce66e0-2048x1365

Kromě plug‑in hybridní verze, která bude později dostupná také pro verzi liftback, jsou k dispozici tři benzinové a dva naftové motory. Všechny se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Benzinový motor 1,5 TSI je poprvé v modelové řade Superb vybaven mild‑hybridní technologií s uzavřeným systémem. Jeho součástí je 48V řemenem poháněný startér‑generátor a 48V lithium‑iontová baterie. Baterie je umístěna pod sedadlem spolujezdce. Energie získaná při rekuperaci, která částečně nahrazuje brzdění, může pomoci spalovacímu motoru elektrickým boostem nebo umožnit modelu Superb plachtit se zcela vypnutým motorem. Systém aktivního odpojování válců ACT+ navíc umožňuje motoru 1,5 TSI vypnout dva válce, pokud jejich výkon není potřeba, což snižuje spotřebu paliva. Vrcholný naftový motor o výkonu 142 kW (193 k) a vrcholný benzinový motor o výkonu 195 kW (265 k) jsou vždy ve spojení s pohonem všech kol. V případě potřeby může až 100 % hnacího momentu směřovat na zadní nápravu a až 85 % na jedno kolo s nejlepší trakcí. Všechny motory jsou vybaveny 66litrovou palivovou nádrží.

Adaptivní podvozek DCC+ nabízí skvělou kombinaci jízdního komfortu a lepší jízdní dynamiky. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny jedním ventilem. Nabídne tak rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení. DCC+ je k dispozici v rámci paketu Drive plus a je standardem pro Superb L&K.

76_skoda_superb_hatch_lk_a96b1074-2048x1365

Škoda Auto dále zvýšila bezpečnost své vlajkové lodi portfolia modelů se spalovacími motory novou generací senzorů a nejmodernějších asistenčních systémů. Asistent při odbočování, asistence při průjezdu křižovatkou a antikolizní asistent mají premiéru v rámci vylepšeného systému Front Assist. Asistovaná jízda, asistent změny jízdního pruhu a asistent pro jízdu s přívěsem byly vylepšeny. V případě potřeby se o bezpečnost posádky postará proaktivní ochrana cestujících a až deset airbagů.

Za volantem

Jedním z hlavních lákadel tohoto vozu je bezesporu jeho naftový motor, zejména v naších kotlinách. Dieselová auta klasického střihu totiž mizí z trhu a je jich jako šafránu. Superb však stále nabízí lety prověřený dvoulitrový motor TDI ve dvou výkonnostních verzích – 110 kW a 142 kW.

Motor 2.0 TDI je tichý, kultivovaný a disponuje vysokým výkonem a tahem. To z něj činí skvělého společníka jak pro delší cesty, tak pro městský provoz. Překvapivě nízká spotřeba, která se pohybuje kolem 6 litrů kombinovaně, potěší jak peněženku majitele, tak i ohleduplností k životnímu prostředí. K tomuto autu se náramně hodí a bude ideální volbou pro ty, kteří svůj Superb budou brát na dlouhé cesty. Kabina je mezigeneračně navíc ještě lépe odhlučněna, což prospívá akustickému komfortu na palubě. Jedinou výtku mám k odezvě na plyn, motor má ve spodním spektru otáček výraznější prodlevu na plyn. Pocítíte to zejména při rozjezdech nebo prudkém sešlápnutí akcelerátoru.

60_skoda_superb_hatch_lk_19deebe0-2048x1365

Dalším významným prvkem, který zaznamenal velké zlepšení, je převodovka DSG. Novější verze této převodovky řadí hladčeji a přesněji, což přispívá k plynulému a komfortnímu řízení vozu. Ani jednou necukla, natož aby zazmatkovala. Navíc se jemnost řazení blíží k převodovkám s hydrodynamickým měničem. Tohle se opravdu povedlo.

Velké zlepšení doznal i podvozek, který už tolik nehoupá a prošel výraznou změnou konfigurace díky technologii DCC Pro. Ten díky dvouventilové technice umožňuje samostatně nastavit tlumení a odskok. Stále si zachovává pohodlnost a komfort jízdy, ale zároveň je vůz díky těmto úpravám více agilní a schopný lépe reagovat na zatáčky a rychlé manévry. Kdybych to měl popsat jedním slovem, nazval bych Superb jako lehkonohý. A to jsem měl pod kapotou diesel a 4×4.

Pokud sepnete režim Sport, auto nově citelně více ztuhne, ale nemusíte se bát, stále zvládá filtraci nerovnosti. Jen lépe kontroluje náklony karoserie a tlumiče dostanou potřebnou tuhost. Superb pak ještě lépe zatáčí, ale všem musí být jasné, že ve sporťák se nepromění. Pořád je to především reprezentativní rodinný kombík. A pokud vám ani jeden ze tří přednastavených režimů nesedne, můžete si ho individualizovat výběrem z celkových 15 možností.

57_skoda_superb_hatch_lk_2ab75c47

Vozidlo je osazeno pohonem všech kol, což zajišťuje lepší stabilitu a ovladatelnost, zejména v náročných podmínkách, jako je jízda na zasněžených silnicích nebo při deštivém počasí. Krátce jsem pohon vyzkoušel na písečné duně, která se rozhodla přemístit přes místní silnici. Vypnul jsem ESP a zkusil reakce čtyřkolky. Překvapilo mě, jak nejmodernější verze Haldexu ihned sepne všechna kola. Trakce je tak k dispozici ihned.

Vyzkoušel jsem i slabší verzi o výkonu 110 kW a pohonem pouze přední nápravy. Ta nabídla ještě o kousek lepší agilitu díky nižší váze a samozřejmě nižší spotřebu o 1 litr. Výkonově je auto plně dostačující byť žádný trhač asfaltu to není. Rozhodně to ale bude nejpříjemnější volba pro běžné cestovatele.

49_skoda_superb_a1e5048c

Velmi mě překvapila i patnáctistovka eTSI. Má shodný výkon 110 kW, ale výhodu vylepšeného vypínání válců ACT+ a podpory 48V mild-hybridního ústrojí, takže umí jezdit za stejnou spotřebu. Jen je ještě lehčí, má lepší reakce na plynový pedál, příjemný zvuk a ještě více pomůže agilitě podvozku. Překvapila mě i lineárnost a gradace výkonu. O benzinovém motoru navíc uvnitř ani nevíte – za jízdy často zhasnutý a má tichý a jemný má chod. Na krátké a středně dlouhé trasy, případně příměstský provoz je to zcela ideální volba.

265 koní a nejzábavnější škodovka současnosti

Nový Superb si stále ponechává i nejsilnější benzínový dvoulitr. Ten sice mezigeneračně ztratil 5 kW na konečný výkon 195 Kw. Nicméně, kroutící moment se naopak zvětšil z 350 na 400 Nm. Vůz je výlučně párován s pohonem na všechna čtyři kola. Potěší velmi razantním zátahem, gradací výkonu a lahodným zvukem. Za běžných okolností je navíc naprosto tichý a kultivovaný. Do extrémně pohodlného Superbu se hodí nejvíce, diesel takový klid neumí nabídnout. Spotřeba? Ta je přímo úměrná zvolenému jízdnímu stylu, běžně se dá v rámci předpisů pohybovat kolem 7,5 litrů. Ve městě počítejte spíše s 11 litry a pokud za to vezmete, může spotřeba přeskočit za dvacítku. Kombinovaně a tak nějak rozumně budete jezdit zhruba do 8,5 litrů, což není vůbec špatné.

27_skoda_superb_hatch_22a8e87c

Jo, je to sice luxusní, tedy prezidentská limuzína, ale se stádem 265 plnokrevníků jede jako nakopnutá. Přitom vypadá naprosto obyčejně, normální Superb. Jenže je to velké auto, tak co s těmi zatáčkami? Drží se silnice jako puberťák své první přítelkyně a nehodlá ji nikdy pustit! Nerozhází jej ani větší nerovnosti. Superb se zakousne, nakloní, ponoří čumák a drží  a drží. Není však ani trochu nejistý a nestabilní, jen měkčí podvozek se více pohupuje do všech stran. Má to však jednu velkou výhodu – můžete jet strašnou pilu a pořád budete v maximálním komfortu.

63_skoda_superb_hatch_lk_ee9025bc-2048x1365

Podvozek nechá auto zajít velmi daleko a i na klikaté okresce budete velmi rychlým řidičem. Očekávaná nedotáčivost přijde až daleko za limitem schopností většiny z nás a náhon na všechna čtyři kola funguje taktéž brilantně. Škodovce se prostě i svou limuzínu podařilo naladit tak dobře, že se plně vyrovná nejsportovnějšímu modelu v nabídce značky a nepotřebuje k tomu žádný kompromis. Větší pochvalu snad Superb dostat nemůže.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz