První jízda: Suzuki Swift Sport je ďáblík, co myslí na řidiče
Mám rád malá auta, která si na nic nehrají a přitom nabízí přidanou hodnotu, která vás dostane. Suzuki vždy mělo model, který nadchl zapálené řidiče a nemuseli za něj platiti mnoho. Swift Sport je přesně to malinké a upřímné auto, které vás chytne za srdce a nadšeně z něj budete ždímat každého koně na přilehlé okresce a užívat si akčního podvozku. Minulá generace však byla plná kompromisů. Výbava nebyla nic moc, odhlučnění bylo opravdu zlé a jízdní komfort také za moc nestál. Kromě nadšených jízdních zážitků tak nemělo žádné jiné eso v rukávu. Nová generace chce tento nedostatek změnit a přidat ještě více radosti za volantem. Tento nelehký slib jsem se vydal ověřit na českou dynamickou prezentaci v okolí Točné u Prahy.
Suzuki si zřejmě věří, protože novinářům uzavřelo nádhernou silnici právě na Točnou. Je plná vlásenek, serpentýn a rychlých i technických úseků. Zřejmě věří i nám novinářům, protože silnice je zároveň dost úzká a lemovaná svodidly a kamenitými svahy. Odvážné, stručně řečeno. Než začneme jezdit, pojďme se na novinku podívat z technického pohledu.
Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Může se nově pochlubit také bohatou standardní výbavou, která patří na špičku v segmentu sportovních hatchbacků. Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné 17palcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie.
Vůz přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru.
Důkladně přepracovaný interiér působí na řidičovy smysly. Červený dekor palubní desky, velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.
Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem 1,6 l o výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové a silný přeplňovaný motor. Ano, svišť opravdu dostal turbo!
Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET poskytuje výkon 103 kW (140 koní) a krouťák 230 Nm. To nezní nijak dramaticky, ale Swift Sport mezigeneračně výrazně zhubl. S plnou nádrží a všemi provozními kapalinami váží jen 975 kg! Už vám asi začíná docházet, že tohle bude pořádný ďáblík!
Systém přímého vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.
Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar. Poměr hmotnosti k točivému momentu dosahuje přibližně 4,2 kg/Nm, což představuje jeden z nejlepších výsledků mezi současnými hot hatchi.
Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce. Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10 % nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace.
V zájmu zkrácení drah řazení a přesnějšího pohybu řadicí páky v kulise prošla převodovka převzatá z předchozí generace Swiftu Sport konstrukčním vylepšením. Provedené úpravy se zaměřily na plynulejší chod řadicí páky, výraznější zpětnou vazbu a zesílení pocitu přímého a přesného řazení. Řadicí páka má o 10 % kratší dráhy v kulise, modifikací prošla také synchronizace jednotlivých převodů. První a druhý převod mají nově trojitou synchronizaci a třetí převod dvojitou. Robustnější spojka s upravenou směsí lépe odolává rozjezdům pod zátěží.
Nový Swift Sport je postaven na platformě HEARTECT, platformě nové generace, která vozům Suzuki přináší vynikající vlastnosti dané nízkou hmotností a velkou tuhostí. Struktura podlahy a uspořádání jednotlivých součástí jsou ve srovnání s předchozí generací kompletně přepracované. Konstrukce složená z vícedílných nosníků je nahrazena průběžnými podélnými nosníky, které významně zesilují tuhost podlahy. Charakteristickým rysem platformy HEARTECT jsou plynulé, zaoblené tvary nosníků, které lépe rozkládají energii a přispívají k lepší ochraně posádky při nehodě. Zvětšené množství bodových svarů zvyšuje celkovou tuhost karoserie, především pak odolnost proti podélnému kroucení při zatáčení.
Jízdní euforie!
Upřímně, měl jsem velká očekávání a bál se zklamání. Naštěstí se žádné nekonalo a naopak jsem dostal ještě více. Začneme pěkně pomalu. Předpisová jízda nebo pohyb po městě je nově v autě velmi příjemný. Sedadla jsou komfortní a přitom vás příjemně drží v objetí. Odhlučnění kabiny je konečně na dobré úrovni a uvnitř panuje klid a pohoda. Tlumení nerovností je také velkým pokrokem. Skoro jsem se začal bát, že jakmile najedu na uzavřenou silnici, zjistím, že je auto rozbředle.
Ale ne! Podvozek sice nechá karoserii mírně naklonit, ale Swift Sport je neuvěřitelně živý a agilní. Do zatáček se vrhá jako nadšený čoklík běžící za míčkem a radostně u toho vrtí zadečkem. Stačí povolit plyn nebo ťuknout do brzdy a auto ihned utíká do boku, utahuje stopu a mizí ze zatáčky. Tady se projeví absence samosvorného diferenciálu a dojde k prokluzu vnitřního předního kola. Je třeba s tím počítat. Nicméně, už dlouho jsem se takhle nebavil. Auto je hravé i při prudkém brzdění a dá se do zatáčky na milimetry přesně poskládat. Wow! Takto má fungovat malý a dostupný hatch. Žádná zbytečná hra na seriózní a sterilní sporťák, ale čistá radost ze silného motoru a hravého podvozku. Pitomě se za volantem usmívám a tlačím plyn do podlahy.
Motor je v kombinaci s nízkou váhou opravdový silák a autu poskytuje dynamiku jako nikdy dříve. Swift Sport je najednou o třidu rychlejší auto. Překvapil mě i jadrný zvukový projev a hlavně odezva naplyn a chuť stoupat do otáček. To turbomotory většinou moc neumí, ale Suzuki postavilo jednotku, která utíká k červenému poli jako o život. Často jsem nestihl zařadit a brnkl si dokonce o omezovač. Skvělé jsou i brzdy, které jdou dobře dávkovat a mají adekvátní účinek. Manuální převodovka je přesná. dráhy krátké a je radost s ní pracovat.
Má nějaké chyby? za tu chvilku a v zápalu radosti zmíním jen otáčkoměr, na kterém nepoznáte, kdy začíná červené pole. Výrobce mu dal totiž stejně červený podkres všude. Také rychloměr není úplně dobře čitelný. Motoru samozřejmě chybí špička a posledních tisíc otáček už nemá smysl podstupovat a je lepší řadit nahoru.
Krátké seznámení, které ale dovolilo auto pořádně “vyždímat” ukázalo, že Suzuki svůj slib dodrželo. Swift Sport je mnohem dospělejším autem pro denní užívání, přičemž si zachovalo svou legendární hravost a přidalo k tomu opravdovou rychlost. Tohle je nový lidový hrdina mezi malými horkými hatchi!
Kolik za něj?
Nový Swift Sport vstupuje na český trh 7. ledna 2019 s cenou 479.900 Kč. Na výběr je sedm odstínů karoserie, výbava je vždy maximální. Standardem jsou mimo jiné LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, automatická klimatizace a široká paleta asistenčních a bezpečnostních systémů.
MOTOR | ||
Typ | 1.4 BOOSTERJET | |
Počet válců | 4 | |
Počet ventilů | 16 | |
Zdvihový objem motoru | cm3 | 1 373 |
Vrtání x zdvih | mm | 73,0 x 82,0 |
Kompresní poměr | 9,9 | |
Maximální výkon | kW/ot. | 103/5 500 |
Maximální točivý moment | Nm/ot. | 230/2 500–3 500 |
Vstřikování paliva | přímé |
« Test ojetiny Isuzu D-MAX. Vzácný stroj ze staré školy Test Mercedes-Benz C 220 d. Nenápadný facelift ukrývá velké změny »