2024_c-hr-phev_dpl_static_001

První jízda: Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220

13. 3. 2024 • Elektrifikované vozy, Novinky, Testy, Toyota

Toyota C-HR, která si od svého uvedení v roce 2017 v Evropě získala téměř 900 000 zákazníků, sehrála klíčovou roli jako průkopnice značky díky svému odvážnému designu, zábavnému jízdnímu zážitku a excelentní kvalitě, která přilákala nové zákazníky s vkusným stylem.

Nová Toyota C-HR navazuje na úspěchy svého předchůdce a spojuje výrazný design, atraktivní jízdní vlastnosti a ekonomický provoz s cílem překonat očekávání evropských zákazníků v oblasti kvality a udržitelnosti.

2024_c-hr-phev_dpl_extra_003 2024_c-hr-phev_dpl_extra_002

Kultovní kupé silueta, známá z předchozí verze, ještě více vyniká u nové Toyota C-HR s širším a sebejistějším postojem, zejména v provedení Plug-in Hybrid 220 s impozantními 20″ koly a sofistikovaným designem.

Uživatelská zkušenost je v nové Toyota C-HR ještě důkladněji propracována s důrazem na komfort a luxus díky modernizovaným materiálům a prvotřídním funkcím.

Toyota C-HR byla speciálně navržena s ohledem na evropské zákazníky, což je patrné nejen v designu, ale i ve výrobě s využitím pokročilých technologií a reálných dat získaných od řidičů po celém kontinentu.

2024_c-hr-phev_dpl_det_010 2024_c-hr-phev_dpl_det_003

Všechny verze nové Toyota C-HR, včetně Plug-in Hybrid 220, využívají nejmodernější hybridní technologii páté generace od Toyoty, která poskytuje výbornou jízdní dynamiku a tichou jízdu.

ŽIVÝ A AGILNÍ PLUG-IN HYBRID

Provedení Plug-in Hybrid 220 díky svému dvojímu charakteru nabízí nejlepší vlastnosti v této třídě. Chlubí se hbitými reakcemi a hladkou jízdou pravého elektromobilu pro každodenní cestování s čistě elektrickým dojezdem až 66 km (v komb. cyklu podle WLTP), který přesahuje průměrné denní potřeby typického evropského zákazníka.

Pokud by na delší trase došlo k vybití baterie, vozidlo automaticky přepne do hybridního režimu, kdy přichází ke slovu špičková hybridní technologie pro hospodárné cestování bez ohledu na to, jak daleko se vydáte.

Plug-in hybridní ústrojí zahrnuje elektromotor o výkonu 163 koní (120 kW) na přední nápravě, výkonnou Li-ion baterii o kapacitě 13,6 kWh a spalovací motor 2,0 litru o výkonu 152 koní (112 kW). Celkový systémový výkon 223 koní (164 kW) umožňuje verzi Plug-in Hybrid 220 zrychlovat z místa na 100 km/h za 7,4 sekundy.

2024_c-hr-phev_dpl_int_004 2024_c-hr-phev_dpl_int_002

Jízdním schopnostem sekunduje hospodárnost provozu se spotřebou paliva pouhých 0,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 v kombinovaném cyklu podle WLTP na úrovni 19 g/km. Díky systému se dvěma elektromotory bez spojky se snižuje tření a opotřebení, a Plug-in Hybrid 220 tak v hybridním režimu spotřebuje výrazně méně paliva než většina konkurenčních plug-in hybridů. Optimalizace odezvy škrticí klapky, spočívající v pečlivé kalibraci citlivosti pedálu, se promítla do bezprostřednějších a harmoničtějších reakcí při zrychlování s cílem zajistit intuitivní ovladatelnost a rychlou odezvu.

Toyota Plug-in Hybrid 220 jako první v rámci značky (celosvětově) používá technologii kmitočtově závislé regulace ZF na podporu ovládání a jízdního pohodlí. Hydromechanický systém zvyšuje tlumicí sílu za nízkých kmitočtů, aby zajistil příkladnou kontrolu pohybů karoserie ve smyslu bočních a podélných náklonů, jakož i vyšší míru kontroly při zdolávání zatáček. Potlačení tlumicích sil za vyšších kmitočtů přispívá k většímu jízdnímu pohodlí.

2024_c-hr-phev_dpl_static_002

K akustickému komfortu přispívá kombinace několika opatření. K poklidnému cestování napomáhá snížení otáček motoru v mimoměstském provozu až o 500 ot.min-1 společně s utlumením vibrací a dalšími opatřeními ke snížení hladiny hluku. Součinitel odporu 0,318 je výsledkem detailních aerodynamických opatření, která přinesla zmenšení čelní plochy a optimalizaci tvarů karoserie včetně spodku vozu k hladšímu obtékání vzduchu.

Díky využití komponent nejnovější modulární platformy TNGA (Toyota New Global Architecture) bylo možné zabudovat baterii plug-in hybridu do prostoru pod podlahou vozidla, a tím zároveň snížit jeho těžiště. Vůz se tak chlubí ještě agilnějším jízdním chováním bez negativních dopadů na prostor v kabině nebo zavazadelníku. Ke kvalitní akustice v kabině a jízdnímu pohodlí  přispívá další přední tlumení hluku a vibrací, jakož i dodatečné komponenty TNGA u zavěšení zadních kol ve prospěch tuhosti a lepšího ovládání.

2024_c-hr-phev_dpl_static_003

Systém „Predictive Efficient Drive“ s novou funkcí sledování vymezené oblasti pomáhá řidiči udržovat náskok před nástrahami cest. Systém analyzuje informace o jízdních a dopravních podmínkách, které kombinuje s průběžným sledováním pravidelných tras uživatele a jeho způsobu jízdy, aby automaticky optimalizoval používání čistě elektrického režimu ve prospěch co nejnižší spotřeby.

Nová funkce sledování vymezené oblasti (geo-fencing) kromě toho optimalizuje využití energie z baterie v rámci celé doby jízdy tím, že analyzuje plánovanou trasu a automaticky přepíná mezi režimy EV a HV během cestování mimo nízkoemisní zóny s cílem maximálně využívat režim EV po vjezdu do nízkoemisní zóny.

Funkce Regeneration Boost umožňuje vozidlo ovládat převážně akceleračním pedálem a během jízdy zajišťovat – v závislosti na zvoleném nastavení (jemné, střední, resp. silné) – až 80 % brzdění, a tím usnadňovat ovládání vozidla v husté dopravě.

2024_c-hr-phev_dpl_static_008

Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220 díky palubní nabíječce o výkonu 6,6 kW dokáže dobít baterii ze zcela vybitého stavu na 100 % za necelé 2,5 hodiny (pomocí nabíjecího kabelu standardu Mennekes, který je dodáván zdarma v rámci akční nabídky a wallboxu). Dobíjet je možné i přes běžnou domovní zásuvku a standardně dodávaný kabel Mode 2.

ZA VOLANTEM

Jelikož zlepšení doznala i bezestupňová převodovka, tak vůz netrpí na konstantní zvuk motoru při zrychlování. Napomohlo tomu i lepší odhlučnění karoserie, než má třeba Corolla. Nejprve pojďme jezdit po městě. I když si tlačítkem můžete vynutit čistě elektrický režim, nechal jsem vůz pracovat v tom automatickém, abych zjistil, jak to systém umí kombinovat. Nebudu lhát, dobře. Celé město jsem projel v čistě elektrickém režimu a díky silnému elektromotoru si užíval akcelerace.

2024_c-hr-phev_dpl_dynamic_sulfur_022

Poté přišla dálnice, při prudším zrychlování do nějaké stovky si vůz stále držel výhradně elektrický režim, poté přidal spalovací motor. Pokud se ustálíte na konstantní rychlosti a budete plynule zrychlovat, i tady bude vůz používat hlavně elektromotor. Hybridní práce však funguje skvěle. To platí i pro okresky, kde se silný elektrický motor také drží primárně u slova. Zkouším zapnout sportovní režim, zastavuji a plně akceleruji. V tomto módu spolupracují ihned oba motory, aby poskytly co nejvyšší dynamiku. A CH-R jede opravdu velmi svižně.

2024_c-hr-phev_dpl_dynamic_sulfur_010

Celou 90 kilometrovou testovací trasu jsem absolvoval s podílem 84 procent elektřina a zbytek na spalovací motor. To je velmi slušný výsledek, protože jsem opravdu nejel ekonomicky. Vše zmíněné samozřejmě platí, pokud bude baterie nabita, ale nemusíte se bát. Nikdy se totiž nevybije úplně, i když to palubní počítač bude hlásit. Vůz si totiž stále ponechává standardní kapacitu pro hybridy, aby tak po vybití mohl fungovat. Pak tedy funguje vlastně úplně stejně jako každý jiný hybrid od této značky, třeba opět Corolla. Sladění hybridního systému je pak zcela špičkové, a i tak se vůz snaží ve městě co nejvíce používat elektrickou energii.

2024_c-hr-phev_dpl_dynamic_018

A spotřeba? Dokud se nevybije baterie, dá se jezdit na hybridní režim klidně do 1,5 litru. Auto sem tam při akceleraci zapne spalovací motor. Po vybití se předpisově a bez dynamických nároků vejdete do 4 litrů na okresce, ve městě klidně kolem 3. Na dálnici to pak stoupne k 7 litrům.

2024_c-hr-phev_dpl_dynamic_sulfur_005

Podvozek je ideálně komfortní a poradí si i s opravdu vytlučenou silnicí.  Není to sice vymetač zatáček, ale na volant auto reaguje ochotně a v oblouku snese i vyšší rychlost, pak přijde obligátní nedotáčivost. Kabina je také velmi dobře odhlučněna od valivého zvuku.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz