První jízda: Toyota Camry 2,5 Hybrid
Toyota zahajuje v České republice prodej nové generace modelu Camry. Stejně jako v předchozích letech, i nyní se bude nabízet pouze s hybridním pohonem páté generace. Měli jsme možnost auto otestovat při prvních jízdách.
Modernizovaný design a platforma
Možná vás překvapí, jak dlouhá historie Toyoty Camry je. Poprvé se totiž objevila už v roce 1982, přičemž první dvě generace byly prodávány pouze v Japonsku. Teprve třetí generace, která přišla v roce 1991, byla navržena s ohledem na export do dalších zemí, včetně USA. A tam si Camry udělala obrovské jméno. Ve své kategorii se stala nejprodávanějším vozem po neuvěřitelných 22 let v kuse! Mimochodem, celosvětově se prodalo již přes 21 milionů kusů. Do Evropy se Toyota Camry po pauze vrátila opět v roce 2018, kdy se tu začala nabízet její 8. generace.
Aktuálně tak začíná prodej už deváté oblíbeného sedanu. A ta je postavena na podvozkové platformě TNGA, kterou již známe právě z předchozího modelu.
I když se jedná spíše o evoluci než revoluci, auto dostalo několik výrazných designových změn. Nová je přední i zadní část, včetně přepracované grafiky světlometů. Přední světla jsou k dispozici ve dvou variantách – základní LED světlomety pro nižší výbavy a designově zajímavější LED světlomety pro vyšší verze. Bohužel, ani za příplatek Camry nenabízí pokročilé LED Matrix světlomety, což je škoda.
Nový model má podobný profil jako jeho předchůdce, ale byl ještě více aerodynamicky optimalizován. Tak například A-sloupky jsou více zkosené, změnily se kliky dveří a kanálky dešťové vody kolem čelního skla. Stěrače nyní v klidové poloze zakrývá kapota, což také přispívá k lepšímu proudění vzduchu. Délka novinky se oproti osmé generaci zvětšila o 35 mm díky prodlouženým převisům vpředu i vzadu, ale rozvor náprav zůstal nezměněn.
Nová kabina plná moderních technologií
Uvnitř se dočkáme modernějšího designu s přehledným ovládáním pomocí fyzických ovladačů, dotekového ovládání je tu minimálně. Fyzické ovladače tak slouží například pro aktivaci vyhřívání a odvětrávání sedadel (pokud je jimi Camry vybaveno), ovládání klimatizace, jízdních režimů nebo i pro takové drobnosti, jako je elektricky ovládaná roleta na zadním okně. Dotekové ovládání tak zbylo hlavně pro infotainment, což usnadňuje práci s dalšími funkcemi auta, stejně jako nové hlasové ovládání, které se aktivuje vyslovením „Hej, Toyota“.
K dispozici je také řada asistenčních systémů. Překvapivě dobře funguje aktivní asistent pro udržování vozu v jízdních pruzích. Ten je totiž poměrně jemný a nepere se s řidičem při běžné jízdě. Bohužel si ale neporadí s provizorními pruhy v místech oprav silnic a chce vést auto po původním značení, což může řidiče občas vyděsit.
Asistenční systémy sice zvyšují bezpečnost, ale ne všechny jsou vždy příjemné. Například upozornění na překročení maximální rychlosti, které je ve všech nových autech od letošního července povinné, se ozývá pokaždé, když jedete rychleji, než je v místě povoleno. Tento systém lze vypnout, ale musíte to dělat po každém startu vozu, což je otravné.
Další funkce, která může některým řidičům vadit, je hlídání pozornosti. Kamery monitorují, zda se díváte na silnici, a pokud se při rozhovoru se spolujezdcem otočíte, auto na to reaguje nepříjemným pípáním.
Pohodlí na zadních sedadlech i v kabině
Kvůli své karoserii se Toyota Camry příliš nehodí pro převoz většího nákladu. Jde totiž o klasický tříprostorový sedan, který se hodí hlavně na přepravu osob. Bude tak vyhovovat především taxikářům nebo firmám, které potřebují prostorný a pohodlný vůz pro přepravu cestujících. Přesto má kufr docela slušnou kapacitu 524 litrů.
Na zadních sedadlech je pro dospělého člověka dostatek místa, i když například Škoda Superb stále nabízí prostoru více. V nejvyšší výbavě Executive mohou navíc cestující využívat multifunkční panel v zadní loketní opěrce, který umožňuje ovládání klimatizace, audiosystému nebo okenních roletek. A dostanou také prémiový audiosystém JBL.
Pouze hybridní pohon
Stejně jako předchozí generace, je i ta nejnovější v Evropě dostupná výhradně s hybridním pohonem. Tentokrát jde o nejnovější pátou generaci hybridního systému Toyota, která v Camry debutuje.
Novinkou jsou lithium-iontová baterie, nová převodovka (ta je navíc výrazně lehčí), elektromotory a další komponenty. Hybridní systém kombinuje elektromotor s 2,5litrovým benzinovým čtyřválcem a bezestupňovou planetovou převodovkou e-CVT. Poháněna jsou pouze přední kola.
Celkový výkon hybridního systému je 169 kW (230 koní), což na silnici zajišťuje opravdu slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Camry za 7,2 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Pokud jste už někdy s nějakou hybridní Toyotou jezdili, pak víte, že jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu okamžitě znamená reakci a zrychlování. Ale zároveň s tím souvisí i to, že pokud plynový pedál sešlápnete výrazněji nebo naplno, převodovka motor vytočí do vysokých otáček a v těch zůstane dokud plynový pedál opět neuvolníte. U nové Camry to ale není tak otravné, jako to bývalo dříve. Při klidné jízdě se ale motor bude převalovat jen někde zlehka nad volnoběhem.
Jednou z největších předností tohoto hybridního pohonu je bezpochyby jeho nízká spotřeba paliva. Toyota udává spotřebu v rozmezí 4,8 – 4,9 l/100 km. Při testovací jízdě z Prahy do Pece pod Sněžkou a zpět, kdy jsme projeli ucpaným městem a vyrazili na dálnici i okresky, jsme se dostali dokonce pod 5 l/100 km. To je na tak velký sedan skvělá hodnota.
Podvozek je u Camry klasický, neadaptivní, ale dobře naladěný. Jízda je komfortní a i přes neadaptivní tlumiče Camry zvládá svižné průjezdy zatáčkami bez problémů. Na dálnici vás pak překvapí ticho v kabině, které přispívá k příjemné atmosféře při dlouhých cestách.
Závěr
Toyota Camry přiváží v nové generaci mnoho vylepšení vzhledu i techniky. Hybridní pohon je skvěle sladěný a nabízí dobrou dynamiku při nízké spotřebě. Interiér je prostorný, tichý a modernější než býval, podvozek komfortní a jízda klidná.
Přesto bychom autu dokázali i pár věcí vytknout. Například přední sedáky by mohly být delší, protože končí zhruba v polovině stehen a nelze je prodloužit. Dále není možné vybavit Camry tažným zařízením ani střešními nosiči, což omezuje využití pro aktivní jedince nebo rodiny. Některé jízdní asistenty také působí až příliš aktivně. Navíc pokaždé, když jsme zastavili a vypnuli motor, zůstaly všechny dveře kromě řidičových zamčené, takže ostatní cestující museli nejprve odjistit zámek, aby mohli vystoupit.
Cenově startuje Camry v základní výbavě Comfort na akčních 999 000 Kč s DPH, přičemž vrcholná verze Executive vyjde na akčních 1 199 000 Kč s DPH. Toyota navíc nabízí možnost operativního leasingu, který je ideální i pro taxikáře nebo firmy s vyšším nájezdem kilometrů, za 24 měsíců lze najet až 180 tisíc kilometrů.
« Stočené je každé třetí auto, v průměru o 110 000 km. Jak nenaletět? Auta z Číny mají v Česku podíl do deseti procent, elektromobily vyšší »