tesla-model-3-long-range-40

Tesla přiznala kratší dojezd svých modelů kvůli tlaku úřadů: Trvalo to roky

19. 1. 2024 • Novinky, Zajímavosti

V testech dojezdu elektrických vozidel jsou Tesly vždy mezi těmi nejlepšími. Nikdo nepochybuje o tom, že Tesly mají velmi efektivní pohon, vynikající tepelný management a zejména aerodynamiku. Přesto si majitelé Tesel již několik let stěžují, že oficiální dojezd, který je deklarován, a dojezd zobrazený na palubním počítači se značně liší o desítky mil. Americký výrobce, na rozdíl od ostatních, při této praktice překročil hranice. Podle agentury Reuters začala Tesla nadhodnocovat údaje o dojezdu už před několika lety.

Dokonce vyvinula speciální software s algoritmem, který v automobilech zobrazoval “růžové projekce” vzdálenosti, kterou by měli řidiči ujet s plně nabitou baterií. Aby se však vyhnula situaci, kdy by majitelé s vybitou baterií uvízli někde na okraji cesty kvůli nadhodnoceným údajům, došlo ke korekci, která dojezd upravila, když kapacita baterie klesla pod 50 %. Pro případ “uvíznutí” vytvořila Tesla i “bezpečnostní vyrovnávací paměť”, která umožňuje řidičům ujet ještě přibližně 25 kilometrů i v situaci, kdy palubní počítač ukazuje nulový dojezd.

Směrnici na prezentaci optimistických odhadů dojezdu prý předal přímo Elon Musk, uvedl nejmenovaný zdroj agentuře Reuters vloni. “Elon chtěl ukázat dobrá čísla dojezdu, když je baterie plně nabitá. Když si totiž koupíte auto s dojezdem 350 nebo 400 mil, budete se cítit dobře,” dodal zdroj. Za tyto hry s čísly dostala Tesla na začátku loňského roku pokutu například od jihokorejských úřadů. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí EPA požaduje od Tesly zpřesnění údajů o dojezdu již od roku 2020. Teď to vypadá, že toho EPA konečně dosáhla.

Minulý týden ve čtvrtek se totiž v severoamerických konfigurátorech automobilky objevila úplně nová čísla dojezdů. Tesla aktualizovala odhady pro modely S, X a Y, přičemž dojezd všech tří vozidel snížila. Podle interních dokumentů, které získala společnost Drive Tesla, za změnou stojí dva důvody, přičemž ani jeden nesouvisí s bateriemi. Ty zůstaly původní, stejně jako jejich kapacita. Prvním důvodem jsou tzv. “vylepšení komfortu”, které prý spotřebovává více energie z baterie. Tesla sice nevysvětlila, o jaká vylepšení jde, ale uvedla, že jsou tak významná, že zkrácení dojezdu jsou ochotni akceptovat.

Nicméně se zdá, že pravdivějším důvodem je ten druhý, a to změny v testovacím cyklu EPA, který nyní vyžaduje, aby testy probíhaly nejen v ideálních podmínkách, ale také ve scénářích, které dojezdu nepřejí. Výsledná hodnota by tak měla být průměrem těchto dvou scénářů. Rozdíly jsou zásadní. Například u modelu Tesla S Plaid klesl udávaný dojezd z 637 na 576 km, u modelu Tesla X Long Range z 560 na 536 km. U modelů 3 a Y jsou rozdíly menší, ale stále jsou zde. A rozdíly lze nalézt i při porovnání dojezdu podle americké metodiky EPA s evropskou WLTP. U modelu Y Long Range to v Evropě činí 533 km, zatímco v Americe pouze 498 km.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz