IMG_4046

TEST BMW 328i GT

20. 11. 2013 • BMW, Novinky, Testy

motor: 80%

převodovka: 100%

podvozek: 85%

zpracování: 90%

praktičnost: 90%

Kočkopes! Ale své místo tu má. Nabídne totiž výrazně plavnější a prostornější jízdu za cenu řady 3

Verdikt:

BMW se nevzdává a pokračuje v nabídce modelů GT i na segmentu střední třídy, důvod je jasný. I když pětkové GT vyvolalo mezi příznivci značky silný rozruch a mnohé dokonce urazilo, tak se prostě dobře prodávalo. Není totiž divu – jízdně a prostorově patří 5 GT mezi ty nejlepší velké automobily. Menší model si tedy bere to nejlepší z řady 3 a navrch přidává prostornost, praktičnost a také porci nepopíratelného stylu. 3 GT je výrazně dynamičtější, než usedlá 5 GT a nabízí agresivní vizáž přední části, výdechy za blatníky a nebo třeba také výsuvné zadní křídlo na víku kufru. Proporce z profilu zůstávají stále podobné osvědčenému receptu á la GT, ale trojka to nepřehání s příliš výrazně zvedlou a nafouklou zádí, jako je tomu u většího modelu.  Nová trojka konkurenci ujela o několik let a to zejména svým ideálním rozložením kompromisu mezi komfortní a sportovní jízdou. GT tento recept posouvá ještě dále a klade si za cíl nabídnout obratnost standardního modelu a komfort automobilu o třídu většího. Gran Turismo je o 20 cm delší, o 8 cm vyšší a rozvor má o 110 milimetrů delší než trojkový sedan. Proporčně se tedy dostává na úroveň řady 5.

Ať se vám design exteriéru líbí, nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – ten zůstává shodný s menším modelem a tak nikoho nepřekvapí, že použité materiály a dílenské zpracování patří na špičku, stejně jako ergonomie jednotlivých ovladačů. Trochu mě mrzí snad jen to, že trojka je uvnitř až moc podobná současné jedničce. Pochválit však musím návrat k natočení středové konzole k řidiči. Ideální pozice za volantem byla vždy doménou BMW a je stále přítomna – sednete, nastavíte si sedák, volant a jste jako doma. Mimochodem volant skvěle padne do ruky a má ideální průměr. Trojka GT těží z delšího rozvoru a tak nabídne více místa pro cestující vzadu – díky splývavé zádi tak nabízí velkorysejší prostor, než řada 5. Problém je jen s místem nad hlavou vzadu. Není to nic drastického, ale pocit stísněnosti se dostavuje. V oblasti nohou se však jedná o velmi nadprůměrný prostor a pochvalu si zaslouží i samotné zadní sedadla, která jsou tvarována pro maximální pohodlí a sedí se v nich opravdu dobře. To samozřejmě platí i pro přední příplatková sedadla s bohatým nastavením.

3gt4

Pod kapotou testovaného modelu se nachází další kontroverzní prvek a tím je motorizace 28i – tedy čtyřválcový dvoulitr dopovaný TwinScroll turbem poskytující výkon 180 Kw a 350 Nm. Ano, to je ten motor, který nahradil famózní třílitrový řadový šestiválec M54. A to je vlastně jeho největší problém – neubrání se srovnání a i před větší a dostupnější výkon, nikdy nenabídne obdobný charakter. Nechápejte to však tak, že by motor byl špatný, on je totiž velmi dobrý. BMW sice slibuje úsporu až 30 procent paliva, ale během testovacího týdne se 28i pohybovala na úplně stejné hranici a při dynamické jízdě šestiválec dokonce spotřebou převýšila. V řeči čísel si ve městě řekne o nějakých 12 litrů na sto kilometrů, kombinovaně kolem 8 a při sportovní jízdě kolem 20 litrů. Mezi stejnými motory je však tato jednotka od BMW na úplné špičce. Díky dvoukomorovému turbu má minimální prodlevu, výbornou reakci na plyn a také se nechá točit až k hranici 7.000 otáček za minutu. Motor má oproti atmosferickému problémy s otáčkami – při ubrání padají pomalu. Nejde tak řadit rychle nahoru a postrádá schopnost brzdit motorem. To jsou kompromisy, které si přeplňovaný motor vyžádal. Výhody jsou pak zejména v dostupnějším výkonu, vždyť maximální točivý moment je dostupný už od 1.250 otáček.  Pohonná jednotka s typovým označením N20B20 má hliníkový blok, časování ventilů Double-VANOS, variabilní zdvih ventilů Valvetronic a přímé vstřikování HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím. Technický pokrok je tak zcela neoddiskutovatelný.

3gt2

Jak je u nových BMW zvykem, projev je přímo úměrný zvolenému režimu – EcoPRO nabídne rozumnou spotřebu, ale reakce motoru a převodovky jsou tristní. Režim Comfort tak nějak vše uvede na správnou míru a nabídne příjemnou jízdu s maximem pohodlí. Sportovní režim pak probudí plný výkon a zostří reakce převodovky a řízení. Zátah je pak opravdu solidní a auto je rychlé, dokonce velmi rychlé. Motor se rád nechá točit a nabídne skvělé reakce. Výkon je na zadní nápravu přenášen pomocí  8stupňové automatické převodovky ZF, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Jen ten zvuk ve vyšším spektru otáček je takový “zvláštní” – něco jako kombinace spalovacího a vznětového motoru. Ono i z venku po nastartování se projev 28i blíží dieselové jednotce…

3gt3

Podvozek nám sice výrazně změkl a ztratil dávku své sportovnosti, ale ve výsledku je to vlastně jen dobře. Na české cesty a komfortní cestování je naladění zcela ideální. Vůz výborně filtruje nerovnosti, je poddajný, komunikativní a hlavně nepřenáší rázy do interiéru. Jízda je tak plavná a prostě příjemná. Podvozku skvěle sekunduje i řízení, které je příjemně tuhé a DNA značky BMW je zde patrné hned – skvělá zpětná vazba a přesnost. Další velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění  – pokud “GTéčku” nešlapete výrazně na krk, tak neslyšíte vůbec nic, jen příjemný šelest vzduchu a náznak zvuku motoru. Aby podvozek přenesl výrazné rány, musíte jet opravdu po velmi ošklivé silnici.

3 GT však umí řidiče potěšit i sportovním svezení.Ve sportovním režimu GT reaguje velmi dobře a dovolí i pohození zadkem do strany. Podvozek je sice houpavější, ale ponechává si skvělou přílnavost a hravost.  Celkově je  jízda s tímto autem výborná – vůz střídá levou a pravou, táhlou a prudkou zatáčku s neuvěřitelnou přesností. Doporučuji deaktivovat DTC (Dynamic Traction Control), které je v aktivním režimu až příliš otravné, aby jste naplno poznali, co tento vůz nabízí. Díky pohonu zadních kol můžete akcelerovat v zatáčce daleko dříve a na výjezdu vás vůz odmění krásným driftem. Teď to možná zní, že z GT dělám sporťák, ale ne! Jen tady ta možnost je a auto to umí nabídnout, když si o to řeknete.

3gt5

Komfort na dlouhé cesty po dálnici, praktičnost  a sportovnost, když se najednou ocitnete na točité okresce. Tohle GT plní na výbornou a je jen na vás, jestli mu dáte šanci. K zajímavému vzhledu totiž přidává skvělé jízdní vlastnosti a rozumný příplatek oproti verzi kombi. Za nás ano, jako moderní cestovní vůz rozhodně.

Plusy

  • Prostor vzadu
  • Snadný přístup do zavazadelníku
  • Rozumný příplatek 37.500 Kč proti kombi 3 Touring
  • Automatická převodovka
  • Odhlučnění
  • Podvozek a jízdní vlastnosti

Minusy

  • Spotřeba
  • Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách

Technické údaje
Motor BMW 328i GT
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1250 – 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.4 / 6.5
Emise CO2: 151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 520 / 1600
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1670 / 570
Rozměr pneu: 225/45, 255/40 R19

Cena v základní výbavě: 1 105 800,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 447 400,- Kč

Základní výbava:Stabilizace DSC, šest airbagů, elektronický závěr diferenciálu, systém Start/Stop, tlačítko Driving experience včetně módu Eco Pro, mlhovky, zadní diodové světlomety, multifunkční kožený volant, startování motoru bez použití klíče, připojení AUX-In ve středové konzole, autorádio BMW Professional (4 x 25 W) včetně 6,5” monitoru, palubní počítač, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, litá 17” kola atd.
Modern Line: sportovní kožený volant, litá 18” kola, vnitřní obložení Pearl s lištou v perleťovém chromu, chromování zevnějšku vozu, označení na bocích vpředu, ambientní osvětlení vpředu i vzadu, v místě pro nohy vpředu, na sloupku B a středové konzoli, barva oranžová nebo bílá, ovládací prvky klimatizace a rádia s chromovanými aplikacemi, klíček dálkového ovládání s aplikací v barvě Oyster.

Výbava testovaného vozu:Drive Comfort paket (+23.000,-): posilovač řízení Servotronic, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, tempomat, handsfree bluetooth včetně USB
Advantage paket (+47.200,-): posuvná loketní opěrka vpředu, zadní parkovací čidla, bixenonové světlomety, světelný paket
Business paket (+52.575,-): navigace Professional, hlasového ovládání a rozšířené konektivity s hudebním přehrávačem v mobilním telefonu, display s rozšířenými možnostmi zobrazení
Sportovní automatická převodovka (+59.725,-), adaptivní podvozek M (+27.950,-), metalíza (+21.350,-), litá 19” kola M (+24.150,-), čalounění kůže Dakota (+30.750,-), dřevěné obložení Fineline (+7.875,-), zadní kamera (+10.675,-), parkovací čidla vpředu (+7.625,-), vyhřívání předních sedadel (+9.400,-), dešťový senzor (+3.300,-) , černé lesklé okenní lišty BMW Individual (+9.925,-), čalounění stropu v barvě antracitu BMW Individual (+6.100,-).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz