DSC_1867

TEST BMW 520d GranTurismo – Základ stačí

9. 2. 2013 • BMW, Novinky, Testy

BMW 5 GT hrdě vstoupilo na trh a hned dokázalo, po vzoru předchozí generace  BMW řady 7, rozdělit příznivce mnichovské značky do dvou skupin. Proč? No jen se na to podívejte – těžké, mohutné a vysoké auto, navíc kříženec snad všeho dohromady – takové kdyby jste hledali v portfoliu značky BMW koncem 90. let, tak by si všichni poklepali na hlavu. Ano, je první svého druhu a ano, naživo vypadá mnohem lépe než na fotografiích. 5 GT bude v hledáčku člověka, který potřebuje praktické auto a přitom nemá rád kombíky, chce eleganci sedanu a zvýšenou pozici za volantem, ale řada X je pro něj už příliš. Chce tedy auto, které umí kombinovat maximální luxus limuzíny a praktičnost kombíku a přitom je stále elegantní s jistou dávkou dravého designu á la coupé. No uznejte sami, existuje jiné takové auto? Neexistuje! Gran Turismo je opravdu kombinací všech zmíněných tříd a i přes mastodontní rozměry a jemně nafouklou záď, je to ve finále přitažlivé auto.

gt2

Nenechte se však zmást označením 5 GT, protože tohle auto s řadou 5 nemá příliš společného. Ve skutečnosti stojí na podvozku řady 7 a z ní si bere vetšinovou část techniky i interiéru. Ať se vám teda design líbí, nebo ne, po nastoupení do interiéru a zabouchnutí bezrámových dveří veškeré debaty končí – kvalita a zpracování interiéru totiž vrací BMW opět do první ligy. Materiály jsou zejména opticky přitažlivější a slícování je téměř dokonalé. Dlouholetého příznivce značky také potěší, že středová konzole je  decentně natočená k řidiči. Za zmínku také stojí podsvícení večer, kdy se celým středem interiéru rozprostírá příjemné oranžové světlo díky trubici umístěné po celé šířce interiéru. Jak je tedy patrné, řada 5 Gran Turismo je orientována čistě na luxus a pohodlí při cestování. Tomu odpovídají také zadní polohovatelná sedadla a velkorysý prostor pro nohy, dokonce větší než právě u řady 7. Narozdíl od X6 se dozadu posadí i opravdu vysoké osoby a budou mít stále dostatek volného prostoru nad hlavou. Posádku vepředu hýčkají ty nejlepší sedadla, co má BMW ve své nabídce a se kterýma předběhlo i konkurenci od Mercedesu. Tyto křesla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů a opravdu nelze nenajít ideální pozici.

gt3

Může se zdát, že BMW bylo na návštěvě v Mladé Boleslavi, kde si “půjčilo” nápad na dvojité otevírání víka kufru. Mnichov však systém “Twin-Door” dovedl k dokonalosti, není totiž jako u Škody nutné čekat na propojování dveří, ale stačí využít jedno ze dvou tlačítek, které buď otevře spodní část víka, nebo celé. Výšku odklopení si navíc můžete navolit pomocí iDrive. Kufr nabídne 440 litrů a pokud se sklopí zadní sedadla, tak se dostaneme na hodnotu skvělých 1700 litrů. Nezapomínejte, že se bavíme o segmentu luxusních vozů, kde sklopné zadní sedadla a velký kufr prakticky neexistují.

A jak je na tom Gran Turismo jízdně? Ehmmm, no vzhledem k tomu, že už se dva odstavce  věnuji interiéru a snad vůbec v prvním testu řeším kufr a sklopné sedadla, tak to žádná sláva nebude – mysleno z úhlu pohledu, který vystihuje slogan “Radost z jízdy!” Vše pochopitelně záleží na osobních  preferencích a pokud mezi vaše priority patří ladná a klidná jízda a naprostá izolovanost od dění na vozovce v podání stylového limuzíno-kombíku, tak rychle utíkejte do prvního showroomu BMW. Tohle totiž 5 GT  plní na jedničku a to i ve své nejslabší motorizaci, kterou jsme testovali. I do tohoto modelu se totiž BMW rozhodlo implantovat svůj efektivní dvoulitrový čtyřválec s výkonem 135 Kw a točivým momentem 380 Nm, který se tlačí na zadní kola mezi 1750 až 3000 otáčkami. Údaje se můžou zdát na vůz vážící téměř 2 tuny skromné, ale dvoulitr si poradí a mastodontní GT z klidu na stovku rozpohybuje za solidních 8,4 sekundy. Jistý pocit poddimenzování se odhalí až při předjíždění nebo pružném zrychlení na dálnici, kdy 20d opravdu maká naplno a moc se toho neděje. Výkon je na zadní nápravu přenášen pomocí nové 8stupňové automatické převodovky, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem.

gt1

Další velkou pochvalu si pak zaslouží odhlučnění interiéru – pokud “GTéčku” nešlapete výrazně na krk, tak neslyšíte vůbec nic, jen příjemný šelest vzduchu a náznak zvuku motoru. Technickou vyspělost dieselových motorů BMW potvrzují také situace, kdy motor dostanete do vyšších otáček, zde totiž překvapí velmi kultivovaným chodem. Na trhu není jiný výrobce, který by nabídl lepší naftové  motory a to berte prosím jako fakt. Potěší i spotřeba, kdy s 5 GT budete kombinovaně jezdit kolem 7  a ve městě 9 litrů.

Testovaný model naštěstí nebyl vybaven aktivním řízením a tak mi nabídl hezké tuhé řízení s  dobrou zpětnou vazbou. Prostě takové, jaké od BMW čekáte. Podvozek? Ten je shodný s řadou 7 , tedy celo-hliníková přední náprava a zadní náprava Integral-V se vzduchovým odpružením. V režimu Comfort se vám Gran Turismo snaží způsobit mořskou nemoc, Normal je celkem ucházející a Sport  už vám dá vědět o nerovnostech na vozovce. Pro opravdu sportuchtivé je vůz vybaven posledním režimem Sport+, kdy se celkově zvýší odezva na plyn, převodovka řadí v omezovači a podvozek opravdu ztuhne. Na sportovní jízdu však zapomeňte, proporce a váha vozu vám to prostě nedovolí. Rychlá jízda však není problém, protože podvozek poskytuje ohromnou porci gripu a rozhodí ho máloco. Výborná je i příčná stabilita a ovladatelnost v jakékoli rychlosti.  Příjemný je také zvýšený posaz za volantem a celková mohutnost interiéru dodávající pocit bezpečí.

gt5

BMW 5 Gran Turismo se může v nabídce BMW zdát nepatřičné a bortící odkazy na charakterní sportovní vozy z konce 90. let, nelze však upřít jeho kvality, které vyplívají přímo z jeho jména – je to prostě “Velký cestovatel “a s tímto autem není problém projet napříč Evropou a necítit známky fyzické únavy. Důležitý je také posun kvality zpracování interiéru a zdokonalení nabídky technických prvků výbavy, stejně jako famózní osmistupňová automatická převodovka. Design je čistě subjektivní věcí, ale musím přiznat, že  se mi 5 GT opravdu dostalo pod kůži, navíc díky faktu, že těchto modelů u nás jezdí minimum, budete vždy středem pozornosti a že Gran Turismo přitahuje pohledy!

gt4

 

Plusy

  • Precizně zpracovaný interiér
  • Špičkové přední sedačky
  • Výborně utlumený naftový motor
  • Extrémně rychlý osmistupňový automat
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Snadné ovládání vozu díky vylepšenému iDrive
  • Chytře řešený přístup do kufru

Minusy

  • Občasné rázy od kol (při přejezdu větších výtluků)
  • Zvýšený hluk okolo bezrámových oken v rychlosti nad 130 km/h
  • Minimální výhled vzad

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1900
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.3 / 6.2
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 440 / 1700
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2035 / 555
Rozměr pneu: 245/40 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz