bmw-8-gran-coupe-10

Test BMW 840d xDrive Gran Coupé

31. 10. 2020 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 95%

zpracování: 100%

praktičnost: 80%

Gran Coupé považuji za ideální auto pro cesty napříč Evropou nebo pohodlné a stylové dojíždění do práce. Exteriér i interiér jsou umělecká díla a pokud jim podlehnete, uděláte správně. Jediný parametr, který vždy Gran Coupé znevýhodňoval je cena.

Verdikt:

BMW se svou řadou 8 nahradilo minulou generaci řady 6 a kromě varianty coupé nabízí i výrazně prodlouženou sportovní limuzínu Gran Coupé. Ve své podstatě se jedná o výraznější variantu sedmičkové řady, protože 8 Gran Coupé rozměrově výrazně předčí řadu 5. Oproti sedmičce se však musíte smířit s prostorově skromnějším interiérem zejména v oblasti nad hlavami posádky. Obě auta se liší designem, kdy řada 8 Gran Coupé je extravagantní a poutá pozornost, rozdíl je ale také v pojetí jízdy, osmička je přeci jen orientována více do sportovna, i když komfort je stále výborný.

Vzhled prodloužené osmičky dává na obdiv výrazně placaté proporce a agresivní tvarování. V příplatkovém matně modrém laku (BMW Individual Frozen Marina Bay. Jde o příplatek 162 570 Kč) nenechala nikoho chladným a vzbuzovala spoustu pohledů. Za to může i paket M Sport, který nabízí ostře tvarovaný přední nárazník, černou masku chladiče, černé lemovaní oken, sníženou světlou výšku a větší brzdy s modrými třmeny a logem M. Gran Coupé vypadá opravdu dobře – nízká, dlouhá a široká silueta dává tušit, že tohle je vrcholný model automobilky.

bmw-8-gran-coupe-12 bmw-8-gran-coupe-35

Tomu odpovídá i interiér. I ten je z nabídky BMW Individual a je čalouněn bílou kůží Merino s odstínem Ivory White. Bílá jsou nejen sedadla, ale i koberečky. Posádku hýčká i příplatkový paket „CraftedClarity“, do kterého spadá hlavice řadící páky z broušeného skla. Má dostatek prostoru a veškerou myslitelnou výbavu. Interiér je sice, na pohled, poměrně strohý a fádní, ale je také velmi kvalitní a prošpikovaný technologiemi.

Sedadla jsou pohodlná a zároveň podrží tělo při ostré jízdě. Stejně tak tlustý věnec krásně padne do ruky. Ideální pozici za volantem nacházím hned, co se usadím do nízkých sportovních sedadel. Všechny ovládací prvky jsou ideálně rozmístěny a okamžitě dosažitelné. Středova konzole mě těsně obklopuje a je natočena směrem k řidiči. V tomto BMW nemá konkurenci.

bmw-8-gran-coupe-15 bmw-8-gran-coupe-25

Osmička stojí na vrcholu nabídky, a tak není překvapením, že základní motorizace tvoří třílitrový šestiválec. Ten může spalovat naftu nebo benzín. V testovaném Gran Coupé byl tentokráte právě diesel. Označení 840d xDrive prozrazuje třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly a výkonem 235 kW/320 koní. Ještě zajímavější je ale točivý moment 680 Nm, jehož maximum je k dispozici od 1750 do 2250 ot./min.

V kombinaci s pohonem všech kol xDrive a samočinnou osmistupňovou převodovkou ZF se jedná o ideálního parťáka na každý den. Stejně tak dobře poslouží i jako dálniční křižník na dlouhé cesty. Oproti benzínové 840i totiž nabídne zejména vyšší pružnost a zátah díky masivnímu kroutícímu momentu a to vše s odběrem mezi 7 a 8 litry paliva. Dech mu nedochází ale ani se vzrůstajícími otáčkami, jde o lineární zátah bez špičky. Za vše mluví údaj o rychleni na stokilometrovou rychlost už za 5,1 vteřiny. Turbo díra? To je pro tento agregát neznámý pojem.

bmw-8-gran-coupe-32

Potěší i skvělé odhlučnění kabiny od zvuku motoru a samotná kultivovanost řadové šestky. Je to jeden z vůbec nejlepších dieselů na trhu, co se jeho projevu a vlastností týká. Zajímavostí je, že ve sportovním režimu začne automobil vydávat hutný zvuk. Má ho na svědomí generátor umělého zvuku v zadním nárazníku. V ostatních režimech je vypnutý.

Adaptivní podvozek nabízí opravdový komfort i přes velká dvacetipalcová kola. O většině nerovností ani nevíte a Gran Coupé spokojeně pluje krajinou a pohupuje se. Stačí sepnout sportovní režim a vše se změní. Auto ztuhne a zpevní. Najednou není problém rychle “vymetat” zatáčky a užívat si strmého variabilního řízení. Najednou lze i více pocítit natáčení zadní nápravy, které pomáhá stáčení do oblouku a jízdní agilitě. Gran Coupé se pocitově zmenší a až překvapivě jistě drží zvolenou stopu i při ostřejší jízdě.

bmw-8-gran-coupe-1

I přes pohon všech kol a těžký motor vepředu nezná osmička nedotáčivost. Mírné náznaky přicházejí až na samotném limitu, ale pak vůz stejně přejde v powerslide a vše je opět v pořádku. Problémem je jen fakt, že limit přichází v tak závratných rychlostech, že vám řidičák dříve umře strachy, než se na něj vůbec dostanete. Skvěle fungují i brzdy, které nekompromisně vyplňují celý obsah 20″ kol a mají velmi progresivní a nesmlouvavý účinek. Nicméně ubrzdit dvě tuny není úplná sranda, na což je třeba vždy pamatovat.

bmw-8-gran-coupe-34

V dnešní době od auta nečekám extra komunikativní řízení a zpětnou vazbu, ale toto auto by si ji vyloženě zasloužilo. Sport+ režim sice řízení přitvrdí, ale stále netuším, co se s předními koly přesně děje, což pro sportovní jízdu není ideální.

bmw-8-gran-coupe-8 bmw-8-gran-coupe-6

Gran Coupé považuji za ideální auto pro cesty napříč Evropou nebo pohodlné a stylové dojíždění do práce. Exteriér i interiér jsou umělecká díla a pokud jim podlehnete, uděláte správně. Jediný parametr, který vždy Gran Coupé znevýhodňoval je cena, která začíná na 2 485 600 Kč s DPH. Testované 840d xDrive vyjde minimálně na 2 665 000 Kč s DPH.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba

Minusy

– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz